Farligt att köra på utslitna däck?

Tuta och kör, vet många som kört länge med betydligt mer slitna däck. Det är flera lager gummi/väv och det där är väl första lagret du ser om du inte kört så där länge.

KÖR!
 
Jag upptäckte när jag vara nästan 5mil hemifrån att jag var inne på väven, bokstavligt talat inne på väven! Jag körde hem ändå, stannade till en gång och kollade om det hade blivit värre, men jag kunde knappt se någon skillnad när jag kom hem som när jag började köra... Ta det bara lite lugnt, fast det gjorde såklart inte jag... :kocko Men det gick vägen iaf!
 
Nu är det klart :banana !!!!! Nu har jag ett sprillans nytt (dock fortfarande bananhalt) Michelin Power Race Medium på :tummenupp !

Det gick problemfritt att köra dit!! Tog det lugnt (max 70 km/h) å minimerade motorbroms och accelleration, dessutom stannade jag med jämna mellanrum för att titta till däcket. Trots detta var slitaget märkbart...bedömer att jag maximalt kunnat få ut 3-5 mil till. Intressant är att väggreppet var kanon trots regn och våt asfalt (testade lite kraftiga accelerationer när jag väl var framme). Däcket var ett Michelín Power C(standard på -04:an)

Hade tyvärr ingen kamera med mig men jag ska tillbaka nästa vecka för att byta framdäcket så jag ska ta ett kort om han har det kvar.

Tack än en gång!!
 
Jag har kört punka bak flera ggr på det sättet, jag lovar att det kan gå fort med slitaget på slutet.
Detta var dock innan jag fick en punktering fram, detta ändrade min syn på att köra med slitna däck för alltid.
 
per.b79 skrev:
Gud vad du e modig :rolleyes:

Mer dumdristigt....hade 8 mil till närmaste verksta som kunde byta den dagen :/ , sen när jag kom fram så var jag försent där så jag fick åka tillbaka :/. Enda postiva var att jag fick nitlås till kedjan..satte ditt ett vanligt innan, när jag hade kommit fram så hade det nästan losnat, rena turen att siliconet gjorde så bygeln hängde kvar lite gran på slutet :7peta. Vissa är beroende av nikotin jag är beroende av mc tyvär :fatta!
 
Last edited:
MasRetta skrev:
Mitt bakdäck är slut :( Beställt nytt men vet ej om jag vågar köra iväg hojen till däckfirman (ca 3 mil). Man kan nämligen se väven på vissa ställen...

Vad säger ni? Kan jag köra hojen till verkstan eller bör jag ta bakdäcket i bilen? :confused:
Ähhh, kör bara försiktigt, skiten håller
 
Moralkaka

Asså, håller med Gurra snurra att köra med kordan framme är så puckat att man förtjänar att köra omkull. Det absolut viktigaste delen på hojen är ju den lilla gummifläck man har kontakt med asfalten. Sånt ska man aldrig tulla på utan byta däck så fort det närmar sig slätt. Sen tjänar man oftast lite pengar på att montera bort det själv eftersom de flesta firmor tar betalt för av/på montering på hojen. Själva däckkrängningen brukar va inbakat i priset. Har man stålkordan framme så kan ni tänka er själva hur mycket bromsverkan är stål mot asfalt, praktiskt taget inget alls. Att köra med dåliga däck är enbart dumt, att dessutom skryta att man kört ändå är bara tragiskt, moppephukkovarning!
 
Paroxyst skrev:
Asså, håller med Gurra snurra att köra med kordan framme är så puckat att man förtjänar att köra omkull. Det absolut viktigaste delen på hojen är ju den lilla gummifläck man har kontakt med asfalten. Sånt ska man aldrig tulla på utan byta däck så fort det närmar sig slätt. Sen tjänar man oftast lite pengar på att montera bort det själv eftersom de flesta firmor tar betalt för av/på montering på hojen. Själva däckkrängningen brukar va inbakat i priset. Har man stålkordan framme så kan ni tänka er själva hur mycket bromsverkan är stål mot asfalt, praktiskt taget inget alls. Att köra med dåliga däck är enbart dumt, att dessutom skryta att man kört ändå är bara tragiskt, moppephukkovarning!

Vet inte om det här är riktat lite mot mig men, tyvär hade jag inte haft ett rent helvete och ej mått så bra sista 2 åren så kanske jag hade varit lite mer rädd om mig själv. Men så kan det gå om man är en känslosam kille som är för snäll då är det lätt att bli behandlad som skit tyvär. Men en sak ska ni veta jag skrev knapast det jag gjorde innan för att skryta. Dumdristig var det att köra med korden frame samma med kedjelåstet också :7peta
 
Blah blah bläh bläh.

Alltså, i vanliga fall ligger man med fullgas, feta nedlägg och annat skojsigt, då är det naturligtvis jävligt viktigt med bra grepp me handlar det om att på bil-vis ta sig från punkt A till punkt B försiktigt och fint (lagigt alltså) kan man fan köra på fälgen.

Sluta mesa, börja jiddra. Typ. Jag vet folk som kört 25 mils-åkningar på lika slitna däck, sluta vara så jävla mesiga, gnälliga, griniga och fåniga.
 
Paroxyst skrev:
Har man stålkordan framme så kan ni tänka er själva hur mycket bromsverkan är stål mot asfalt, praktiskt taget inget alls.

När det är frågan om ett slitet BAKdäck på en sporthoj så har man fortfarande rätt bra bromsmöjligheter ändå.
 
Jag har haft halva väven på halva bakdäcket frame en gång innan jag såg att det var riktigt dåligt..
Vist att det var dåligt då men inte så dåligt som det var när jag såg det. Fråga mej inte hur långt jag hade åkte på det..
Men vet att jag fick åka lungt i c:a 4 mil för att ta mej hem..
Å det funka att åka lungt.. Det hade inte slitits nått mer då..

Mvh Persby
 
gurra snurra skrev:
Byt eller DÖ, du borde bytt när det är 2mm kvar.

DU kör olagligt!!!! galning!!!
Din lilla :ätapiller
1mm är det som gäller på mc...

Visst, skulle jag personligen ha hamnat i den situationen så skulle jag inte ha viljat köra till däcksverkstan. Men hade jag inte haft något val så hade jag gjort det.

Och inse, det kanske är lite skillnad om du byter däck på din extremt sportiga Ural när det är 2mm mönsterdjup kvar och om man skulle byta på en normalsportig sporthoj med 2mm mönsterdjup kvar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top