Farligt att inte bestycka?

Paradox

Dennis
Gick med
21 Aug 2009
Ort
Västerhaninge
Hoj
Suzuki GSX750F-25kw, -02
Sökte på "bestyckning" för att bli klokare, men fick inget av relevans :(.

Jag har ett GPR slip-on till min 25-kw, hade det på förut, men då började den gå lite konstigt på låga varv, (jag gasade men det tog typ 0.5 - 1 sek innan den varvade upp) mellan tomgång och 3k rpm gick den så, efter det så märkte jag ingen skillnad.

Blev då rädd för varför den gick så och hängde tillbaka mitt original rör.
Men NU har jag tröttnat på det fesiga ljudet och överväger att det är värt att den går lite småkonstigt på låga varv så länge jag får njuta av ljudet :P...
Självklart då mot att det INTE ska vara skadligt för motorn på något sätt.
Så nu till frågan, är det farligt att inte bestycka och kör så som den går med slip-on:et? Eller ska jag vänta tills jag har råd med en bestyckning >.<?

EDIT: Ska tillägga att min är strypt så att den inte kan varva mer än 7500rpm, så det är inte så att den kommer gå överdrivet högvarvigt... (Enligt hemsidan så ska effekten finnas mellan 7500 - 11000 >.<)

Tack på förhand
 
Last edited:
"Farligt" är det väl direkt inte, motorn kommer ju inte att explodera. Däremot slits cylinder, kolv och tändstift mer än det ska vid rätt blandning.

Kan vara idé att gå upp några storlekar. Bara prova sig fram.
 
"Farligt" är det väl direkt inte, motorn kommer ju inte att explodera. Däremot slits cylinder, kolv och tändstift mer än det ska vid rätt blandning.

Kan vara idé att gå upp några storlekar. Bara prova sig fram.

Tyvärr har jag ingen aning om hur man "bara går upp några strlkar" vågar nog inte ens testa....
Så vad pratar vi här? -1000mil eller är det 5 min mindre körning?

EDIT: Hittar inget på google heller (bara min tråd på SH =P) så om ni svarar och delar med er av er kunskap så kanske fler än bara jag kan få hjälp =P, hoppas på ett svar innan det mörknar så jag slipper skruva när det är mörkt :D
 
Last edited:
Tyvärr har jag ingen aning om hur man "bara går upp några strlkar" vågar nog inte ens testa....
Så vad pratar vi här? -1000mil eller är det 5 min mindre körning?

EDIT: Hittar inget på google heller (bara min tråd på SH =P) så om ni svarar och delar med er av er kunskap så kanske fler än bara jag kan få hjälp =P, hoppas på ett svar innan det mörknar så jag slipper skruva när det är mörkt :D

I flottörhusen (under locket på undersidan) på gasarna sitter ett munstycke i mässing (ca 10mm i diameter) med ett spår för skruvmejsel i. På dessa är det stämplat ett nummer. Dessa byter du ut mot nya, större munstycken. Kostar mellan en tjuga och 50kr/st och dom hittar du hos vilken MC-handlare som helst i normala fall.

Nu vet jag inte exakt vad för storlek det sitter i en GSX750F från början av 2000-talet (av bilden att dömma), men några storlekar upp kan du prova. MC handlarn kan nog säga mer exakt vad du behöver.
 
I flottörhusen (under locket på undersidan) på gasarna sitter ett munstycke i mässing (ca 10mm i diameter) med ett spår för skruvmejsel i. På dessa är det stämplat ett nummer. Dessa byter du ut mot nya, större munstycken. Kostar mellan en tjuga och 50kr/st och dom hittar du hos vilken MC-handlare som helst i normala fall.

Nu vet jag inte exakt vad för storlek det sitter i en GSX750F från början av 2000-talet (av bilden att dömma), men några storlekar upp kan du prova. MC handlarn kan nog säga mer exakt vad du behöver.

Åååkej.... Låter som att byta munstycka på en moppe, fast på en moppe måste man inte meckla den tanken för att komma åt förgasarn :tummenupp...
Jag får se om jag vågar mig på att prova själv, annars får jag försöka betala någon stackare på SH att komma och visa hur man gör ^^
 
Åååkej.... Låter som att byta munstycka på en moppe, fast på en moppe måste man inte meckla den tanken för att komma åt förgasarn :tummenupp...
Jag får se om jag vågar mig på att prova själv, annars får jag försöka betala någon stackare på SH att komma och visa hur man gör ^^

Bara att köra själv, det mesta ger sig själv under mekandets gång, sen är inte en digitalkamera helt fel på svåra ställen.:tummenupp
 
Enkla lösningen, kör originaldämpare tills du blir av med 25kw-lappen.
 
Enkla lösningen, kör originaldämpare tills du blir av med 25kw-lappen.

Yo dawg! I tortured you WHILE being tortured so that you can be tortured WHILE being tortured!
"- Excibit"
Med andra ord... naaa, jag testar hellre att meka på nya munstycken och köra i dessa 2 år :P
 
"Farligt" är det väl direkt inte, motorn kommer ju inte att explodera. Däremot slits cylinder, kolv och tändstift mer än det ska vid rätt blandning.

Kan vara idé att gå upp några storlekar. Bara prova sig fram.

På vilket sätt skulle grejorna slitas mer av att den går magert på lågfart? Du vet att förbränningen blir kallare när den e mager än stökiometrisk(ca 1:14,5) väl?
Sålänge den inte spikar/knackar så tar inte motorn skada.

Sen är det ju klart att man ska bestycka för att den ska gå bättre och inte tveka.
Sen eftersom den är strypt så skulle jag testa att höja nålarna innan man byter huvudmunstycke (den öppnar ju antagligen aldrig fullt ändå)

Edit: förutsätter att det är vakumförgasare på den?
 
På vilket sätt skulle grejorna slitas mer av att den går magert på lågfart? Du vet att förbränningen blir kallare när den e mager än stökiometrisk(ca 1:14,5) väl?
Sålänge den inte spikar/knackar så tar inte motorn skada.

Sen är det ju klart att man ska bestycka för att den ska gå bättre och inte tveka.
Sen eftersom den är strypt så skulle jag testa att höja nålarna innan man byter huvudmunstycke (den öppnar ju antagligen aldrig fullt ändå)

Edit: förutsätter att det är vakumförgasare på den?

Det är en förgasare är tyvärr allt jag vet, jaha då slits den ju inte! Jippie :D!
Jo ja, jag ska bestycka den så fort jag får cash nu den 25e ^^. Men jag bara tänkte om det gick bra att köra så länge =).
Man vill ju inte skada den nya flickvännen :), hon ska spinna som en katt i några år till först :P

EDIT: Nu ryter hon väll mer som en lejoninna, men ändå =)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top