Farligaste ställena/situationerna

Andreas N. skrev:
2110369 Bra tråd :tummenupp

Håller till fullo med föregående talare...och lägger till ett utav de farligaste momenten av dom alla...sommar och sol...och lättklädda damer :fakta :hihi

Ja det är knepigt... alla verkar råkat ut för just detta fenomen. Istället för att fråga snyggingen efter telefonnummret slutar det med att man försöker få en faktureringsadress gällande hojskadorna...

Förra sommaren gick 2 läckerbitar utmed vägkanten, jag och kompisen börjar få vittring och reaktionen blir en nackvridning (ihållande) missar högerkurvan och far rätt ut på en grusväg istället båda två... nära ögat :huvet

Kenya skrev:
2110399 Ja det är knepigt... alla verkar råkat ut för just detta fenomen. Istället för att fråga snyggingen efter telefonnummret slutar det med att man försöker få en faktureringsadress gällande hojskadorna...

Förra sommaren gick 2 läckerbitar utmed vägkanten, jag och kompisen börjar få vittring och reaktionen blir en nackvridning (ihållande) missar högerkurvan och far rätt ut på en grusväg istället båda två... nära ögat :huvet

Hahahaha...ja, detta fenomen har nog de flesta av oss blivit varse om kan ja tror ...det kanske vore en bra att ide´att skicka in ett förslag till regeringen om att lagföra att alla dessa lättklädda damer, reklampelare och dyligt ska skylas...*skakar huvet och kvicknar till*...men vad säger ja...näääää :hihi

2fast4hjo skrev:
2110425 Ja hur var det nu då...killar kan inte göra två saker samtidigt :rofl

Ha....ha :7peta

Andreas N. skrev:
2110433 Hahahaha...ja, detta fenomen har nog de flesta av oss blivit varse om kan ja tror ...det kanske vore en bra att ide´att skicka in ett förslag till regeringen om att lagföra att alla dessa lättklädda damer, reklampelare och dyligt ska skylas...*skakar huvet och kvicknar till*...men vad säger ja...näääää :hihi

Det är dom förädiska vindpustarna som driver upp den redan så korta kjolen som dödar...

2fast4hjo skrev:
2110425 Ja hur var det nu då...killar kan inte göra två saker samtidigt :rofl

Vi kan inte göra två saker, men vi kan i alla fall göra en sak :hihi :pannkyss

Kenya skrev:
2110399 Ja det är knepigt... alla verkar råkat ut för just detta fenomen. Istället för att fråga snyggingen efter telefonnummret slutar det med att man försöker få en faktureringsadress gällande hojskadorna...

Sa gar det om man har syndiga o orena tankar :ajjabajja

:lol Ha, ha, nar det inte gick illa sa kan man skratta at det ho, ho :hihi
Det ar alltid farligt pa var kanten nar de damerna kommer ut ur idet.

#Olsson# skrev:
2110516 Exakt. Och det är ingen "teori", det tok-kraschas på gruppkörningar.

Japp så är det!

Men det är ju i grund och botten inte företeelsen "gruppkörning" som är orsaken till krascherna! Det är bara omständigheten under vilka vi som människor tycks slappna av och förlita oss på att han/hon framför också "kör för mig"! Vilket inte kan bli mera FEL!

Med medvetenhet och insikt om sin egna förmåga och med inställningen att "jag kör för mig och tar mitt egna ansvar!" så funkar gruppkörning lika bra/dåligt som att inte köra i grupp!

Mvh!
// Niklas

Lyfter tråden då jag tycker det är otroligt intressant att läsa era erfarenheter av att vara mc förare. Jag hoppas att fler vill delge sina historier och att fler vill läsa och lära.
:Bugar

Varit väldigt nära att krocka då jag glömt att slå av blinkersen, bilisten litar blint på det och kör ut, då du inte har några planer på att svänga kan det gå illa

amullo skrev:
2110025 Det absolut FARLIGASTE man kan göra som motorcyklist är att KÖRA I GRUPP

Uppdrivet tempo, olika erfarenhet hos förare och oväntade stopp från oerfarna förare gör att det är främst vid samkörningar som man råkar ut för olyckor.

Även fast man klart och tydligt talar om att alla skall hålla sitt eget tempo så är det oftast någon som skall försöka "hinna på" eller "köra ikapp" framförvarande förare.

Hur många MC-olyckor har man hört om där en oerfaren förare skall hänga på en person med mer erfarenhet än de själva?
Mycket bra komentar.
Är nu 35 bast och visare än för 10 år sedan :va kommer mycket väl ihåg
hetskörningarna där ingen ville komma sist fram...
Hämtar föresten min cbr1000rr imorgon helt ny-05.a :banana

Avarage skrev:
2110556 Men det är ju i grund och botten inte företeelsen "gruppkörning" som är orsaken till krascherna!

Nej precis. Det är aldrig en enskild faktor som är orsaken, precis lika lite som att hastighet eller kalla däck är orsak, men företeelsen tycks endå trots allt påverka negativt.

Last edited:
nlx567 skrev:
2110321

Ja slutet av historien får ni hitta på själva, men jag vill bara tala om för er alla där ute, att ta iget för givet, ingen av oss VET vad som pågår i dessa plåtskal, eller varför de handlar som de gör i ett visst moment.
Det enda vi vet är att de gör ondast på oss.

nlx 567

Bra skrivet! Man vet aldrig varför någon gör något korkat i trafiken. Det du skrev skulle kunna ha varit en realistisk anledning.

Jag kommer nog skratta åt din historia om jag skulle få en bil framför mig med en migränkärring där fram och 2 ungjävlar i baksätet :rofl

Små nästan osynliga vägar som ansluter från sommarstugor och liknande.

Har hänt mig på kurviga favoritvägen som jag kört frekvent i två år, att det plötsligt kör ut en bil "från buskarna". Jag blir rädd och förvånad. Vänder och kör tillbaks, väl framme så stannar jag där bilen kom ut. Jo där var en liten väg/stig och de närliggande trädens grenar hänger ner över platsen där vägen/stigen ansluter. Vägen var helt omöjlig att upptäcka för den som inte kände till den. Jag promenerade sedan upp längs den lilla vägen och kommer efter några hundra meter fram till ett litet torp.

Till saken hör att denna korsning ligger mitt i en skön högfartskurva som många sporthojsåkare håller 150+ igenom.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025