Farliga sporthojar/gubbar på glidare

• Thread starter Thread starter mts
  • Start date Start date

mts

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2004
Hoj
Ducati Multistada -04
Läste det här på nätet precis.

http://hd.se/ArticlePages/200408/29/20040829151045_-Alla_anvandare-872/20040829151045_-Alla_anvandare-872.dbp.shtml

Själv är jag hrmmm.... medelålers (45) på pappret men jag tog mitt kort på FMCK när jag var 16 - 1975 och har kört sedan dess (29 år) på bana och ute bland galna bilister och cyklister, och det är kanske därför jag kan skriva detta - vanan, fan det låter som jag är hur gammal som helst.
Själv åker jag snowboard, windurfar, surfar, rider och annat som ger adrenalinkickar :tummenupp och kör båge så fort :) jag kan för att få träning, för att hålla sig smidig.
Att hålla uppe förmågan att lära sig varje dag är viktigt.

Allt för många klarar inte av att koppla, bromsa, andas, se sig för och hålla balansen samtidigt, de gav upp allt för länge senan när de skaffade Volvo, villa och vovve, och nu har de fått 40-års kris, köper en Harry Parkinson och lösfläta till hjälmen, suck.

Man ser ju allt för många glidare som inte kan ta sig runt en korsning utan att släpa fötterna efter sig och vingla som berusade. Bromsar och väghållning har de ju inte på hojarna heller så.... (hade själv en trimmad Intruder 92 och jag fick mardrömmar av första kurvan för att inte snacka om inbromsningarna trots spunna slangar).

Hade en gsx 750 innan Intruderm 1992 och sedan har dess blivi Duccar för hela slanten för på den där glidaren kände jag mig inte det minsta säker.

Nä det är insidan som räknas och ta gärna en bandag och skrapa lite brompedal, pinnar och knäpuckar.

Bengan

Last edited:
Det var bra att en sån artikel skrevs! Vart så mycket negativt om oss sporthojare på sistone.

Swedie skrev:
Det var bra att en sån artikel skrevs! Vart så mycket negativt om oss sporthojare på sistone.

Så sant.. å andra sidan så vill jag nog påstå att många av oss sh åkare förtjänar en del kritik... inte minst jag :D

Äntligen en vettig reporter som inte enbart är ute efter uppmärksamhet utan som istället belyser ett problem på ett korrekt sätt! :tummenupp

Det där med customhoj och bromsar är/kan bli intressant....
Provkörde en meanstreak 1500 i helgen och kunde konstatera att bromsarna var mycket bra (dubbla sexkolvs ok och 320mm skiva) dock höll inte däcken måtten (Bridgestone bt020) utan det blev låååånga släpp.
Kan se framför mig hur ägaren vid nästa byte prioterar livslängd och köper stenhårda macadam eller liknande......Då spelar det ingen roll hur mycket dessa förare övar för de kommar att klota/köra in i föremål så fort det vankas panikinbromsning.

//B

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard