Farliga däck !!!

Fogel99

www.ducceklubben.org
Gick med
23 Mar 2004
Ort
Lidköping
Hoj
Yamaha R1 -98 röd, vit, svart och ett ART slipon - - - - Ducce 748 (854 cc) ,Ducati performance trimchip ,kemnarace koppling ,Termignoni pipor
Hallå på er !!!

Det här med nya däck, ska åka till Mc-konsult nästa vecka och
bytta bak o framdäck.
Att dom e så hala när dom är nya, kan dom på verkstaden göra
nåt med dom så att man slipper köra in dom ett visst antal mil.
Tråkigt att inte kunna lite på däcken alls första tiden.

:squid
 
du kan ta med en sandpapper o bara hålla emot när de kör däcket i "balanseringsställningen" Ibland gör däckverkstan det åt dig
 
Du kan la låna ut hojen till mig några dagar, så skall jag nöta bort några mm.
:banana
 
Last edited:
Coola Ola skrev:
du kan ta med en sandpapper o bara hålla emot när de kör däcket i "balanseringsställningen" Ibland gör däckverkstan det åt dig

Smart! :tummenupp
Att jag aldrig har tänkt på det. Hatar att behöva fisåka några mil innan man kan gasa som folk. :hihi
 
Jag jobbade på en däckfirma i sommras då det kom in en snubbe som skulle ha ett nytt däck på sin R1:a. Han skruvade själv på däcket på plats efter att vi hade krängt på det och balanserat det. Han startade hojen utanför lät den gå på tomgång och sen började han bränna runt utanför höll på en bra stund kan jag lova.

Så kan man med göra:lol
 
Last edited:
Fogel99 skrev:
Hallå på er !!!

Det här med nya däck, ska åka till Mc-konsult nästa vecka och
bytta bak o framdäck.
Att dom e så hala när dom är nya, kan dom på verkstaden göra
nåt med dom så att man slipper köra in dom ett visst antal mil.
Tråkigt att inte kunna lite på däcken alls första tiden.

:squid
Tjena på dig! Fasen vi kanske ses i sommar? Ville bara säga att som en del andra redan sagt, använd sandpapper! Kommer ihåg när jag var ca 15 år yngre, ja jag är gubbe :D hade en sporthoj och hade bytt framdäck. Blev rätt så snopen när hojen bara la sig ner i en kurva, hade säkert inte mer än 40 km/h. Sedan den erfarenheten så är sandpapper ett måste :tummenupp
 
Fogel99 skrev:
Att dom e så hala när dom är nya, kan dom på verkstaden göra
nåt med dom så att man slipper köra in dom ett visst antal mil.
Tråkigt att inte kunna lite på däcken alls första tiden. :squid

Jag jobbar på Mc-konsult på sommrarna och brukar rekomendera kunden att åka bort till en grus väg som ligger ca 100m från butiken och "slira lite", ta en vända där man nyper frambromsen så man sliter bort det glatta lagret och samma bak :tummenupp Sedan är det bara köra för fullt :D
 
Gixxer 1 skrev:
Tjena på dig! Fasen vi kanske ses i sommar? Ville bara säga att som en del andra redan sagt, använd sandpapper! Kommer ihåg när jag var ca 15 år yngre, ja jag är gubbe :D hade en sporthoj och hade bytt framdäck. Blev rätt så snopen när hojen bara la sig ner i en kurva, hade säkert inte mer än 40 km/h. Sedan den erfarenheten så är sandpapper ett måste :tummenupp

Tja !

Ok ,det här med sandpapper får jag väl köra på då! Men varför
är dom så hala när dom är nya ???

Förresten,har det någon betydelse vilken grovlek det är på sandpappret?
 
Last edited:
Två, tre lugna mil på slingriga vägar så är det ju borta?
 
abstruse skrev:
Två, tre lugna mil på slingriga vägar så är det ju borta?
:tummenupp
Det behövs inte ens så mycket, men det verkar vara den enklaste vägen att gå. Det behövs inte meckas med sandpapper av en viss kornstorlek eller burnas i 5 minuter utanför verkstan. Kör med insidan några minuter bara så är det löst.

100 meter på grusväg räcker det med.

Anledningen till att de är hala är att det finns rester av släppningsmedel från gjutformen kvar på dem (eller om det var konserveringsmedel..?)
 
Jåke skrev:
:tummenupp
Det behövs inte ens så mycket, men det verkar vara den enklaste vägen att gå.

Jag skrev några mil för killen verkar ju nervös angående det "glatta". Kör man några mil så är man ju hundra på att allt är borta överallt, såvida man nu lägger ner ordentligt, fast i lugnt tempo.
 
:hördu Men dra ett varv i gruset så är det borta på 2min!
 
Medin skrev:
:hördu Men dra ett varv i gruset så är det borta på 2min!


Mmm, försök du hitta grusvägar i NV Skåne... :rolleyes:
Innan du kommit fram till den är däcken inkörda... :hihi
 
Kände inte till detta problem med nya däck och undrar därför hur f*n tillverkarna kan låta däcken lämna fabriken med rester från produktionen :kocko

Hade samma sak gällt för bildäck och folk kanade av vägen så hade tillverkarna blivit slaktade i var och varannan biltidning.
 
Det är samma sak med bil däck men gummi bitarna är inte i så stora stycken. och där ligger hela ytan i och inte som på en hoj där du vinklar för att svänga.
 
Fogel99 skrev:
Hallå på er !!!

Det här med nya däck, ska åka till Mc-konsult nästa vecka och
bytta bak o framdäck.
Att dom e så hala när dom är nya, kan dom på verkstaden göra
nåt med dom så att man slipper köra in dom ett visst antal mil.
Tråkigt att inte kunna lite på däcken alls första tiden.

:squid

Öööö skara!!! :tummenupp Där bor jag också,
ses vi säkert i sommar :yoparty
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top