Farkostteknik eller Indek?

Funtat också på båda, ska även jag välja nu till hösten. Dock läst samhäll, så får nog bli indek, ek eller jur nånstans i Sverige. Om du har lite disciplin och vill ha lite säkrare framtid skulle jag nog välja indek, och sedan inrikta den tekniska biten av indek till något farkostdesign orienterat. Indek är även där mycket matte (iaf. jämfört med vanliga ek), sen kanske du kan ta dubbelexamen om du lyckas kombinera indek på ett bra sätt och har ork. Indek är ju populära bland alla typer av företag då man läser mycket matte och det är oftast det som krävs. Medan farkostdesign begränsar din framtid till förmodligen volvo, saab med mera.
 
Villee skrev:
Medan farkostdesign begränsar din framtid till förmodligen volvo, saab med mera.

Jag skulle tro att Indek är mer begränsande än Farkostteknik, som sagt så är det mycket matte och allmänna ingenjörsvetenskapliga ämnen på farkostteknik.
Det är ingen större skillnad på att dimensionera länkarmarna på en bil eller att dimensionera en bärarm i en bro eller nån del på ett hus.
Jag hörde om en kille som hade gått väg och vattenbyggnad som nu jobbade med att konstruera propellerblad på Saabs flygplan.
 
jag läser första året maskinteknik i luleå, pma ifall ni undrar om något..
 
goodfella skrev:
Jag ska snart välja till i höst och valet står mellan Farkostteknik eller Industriell ekonomi. Det är ju hyffsat stor skillnad på inriktningen men...
Är det nån här som gått eller går Indek? Jag har ju pratat med några här som gått farkost. Vet ni några fördelar/nackdelar(gäller båda programmen)?
Det är ju höga intagningspoäng på Indek och det borde väl säga något. :va

/Velig

På maskinteknik/konstruktion i Luleå bygger vi sånna hära...
 
Last edited:
goodfella skrev:
Då är man ju inte människa när man är klar... :3freak

Då kontrar jag direkt med att det är man inte heller med ekonomi.... för att visa föraktet mellan fysik och ekonomi :)

Mitt råd vore att du skulle läsa farkostteknik och seda varva in några ekonomikurser i din slutexamen. Alternativt läs en ekonomiavslutning.

Idag är arbetsmarknaden inte guld ovh gröna skogar för civilingenjörer som är nyexaminerade. Vi får hoppas att det blir någon förändring framöver på den sidan. Dock tror jag mer på farkost eftersom den är lite mer spets över den, det är ändå så pass många som läser industriell ekonomi runtomkring i hela Sverige.

Intresset skall styra och inte intagningspoängen, låter inte det vettigt?

Lycka till i ditt val och kval!
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top