Farfarsparadoxen

Det GÅÅÅÅÅR junte...
http://susning.nu/Relativitetsteorin

"Om vi passerar en kamrat i rymden i hög fart, säg konstanta farten 99% av ljusets hastighet, väntar 3 år, slår på vår motor och accelererar upp i samma fart fast i riktning mot vår kamrat kommer det för oss att ta 6 år, men vår kamrat kommer att ha åldrats nära 60 år! (Siffrorna är lite osäkra, men teorin är det viktiga)"

Biifer skrev:
Sitter här och läser den nya Illustrerad Vetenskap. Läser lite om tiden/tidsresor och kom in på den så kallade Farfarsparadoxen. Farfarsparadoxen går ut på att man reser tillbaka i tiden och skjuter tillexempel sin farfar eller sig själv innan man utför tidsresan. Vad händer då? Hinner någonting hända överhuvudtaget? Är det kanske så att det är omöjligt att resa tillbaka i tiden...

Plocka fram vetenskapsmannen/kvinnan i dig och fyll på med teorier...

Inte helt lätt tydligen att resonera fram en lösning. Alternativet är då att testa, faller sannolikt på att bygga tidsmaskinen. Ett försök att starta med utan tekniska begränsningar kunde vara att krypa in i röven på sig själv.

En likhet mellan mitt tänkta försök och farfarsparadoxen är: även om det går, vad vore det för mening? :tomten

NoicE skrev:
Det GÅÅÅÅÅR junte...
http://susning.nu/Relativitetsteorin

"Om vi passerar en kamrat i rymden i hög fart, säg konstanta farten 99% av ljusets hastighet, väntar 3 år, slår på vår motor och accelererar upp i samma fart fast i riktning mot vår kamrat kommer det för oss att ta 6 år, men vår kamrat kommer att ha åldrats nära 60 år! (Siffrorna är lite osäkra, men teorin är det viktiga)"

Här är något att grunna på: Eftersom all rörelse är relativ så åker ju kompisen samtidigt bort från dig lika snabbt. Hur vet man då vem tiden skall gå långsammare för?

Kan ju vara kul med något där vi vet svaret som omväxling. ;)

Läste för nåt år sedan där det stod att tidsresor åt ett håll var teoretiskt möjliga, kommer inte ihåg vilket håll, om det var bakåt kanske.
Energin som krävdes var av sorten en exploderande stjärna eller två. Inte då så fjuttiga som solen utan riktiga grejjer.

ft skrev:
Här är något att grunna på: Eftersom all rörelse är relativ så åker ju kompisen samtidigt bort från dig lika snabbt. Hur vet man då vem tiden skall gå långsammare för?

Det beror på vilken persoin vi mäter ifrån.

förmodligen är inte tidsresor på det sättet möjliga, utan isf att du kan resa till en parralell dimension där du då rensar bort din farfar i den dimensionen, vilket gör att du aldrig kommer att existera i den parralella verkligheten, du själv finns dock kvar i din egen dimension(om du nu kan ta dig tillbaka igen).
Läste nåt som gick ut på att alla olika utfall existerar vid sidan av varanndra samtidigt som massor av trådar.
Men det är ju möjligt att man bryter mot nån regel om man försöker byta dimension, så det är kanske inte möjligt.
Ja inte fan vet jag:lol

Optimalt skrev:
Läste för nåt år sedan där det stod att tidsresor åt ett håll var teoretiskt möjliga, kommer inte ihåg vilket håll, om det var bakåt kanske.
Energin som krävdes var av sorten en exploderande stjärna eller två. Inte då så fjuttiga som solen utan riktiga grejjer.

Intressant, fick mig att tänka: Tänk ifall "The Big Bang" lyckades åstadkomma en sådan effekt när det small att den skickade tillbaka oss X miljarder år innan smällen egentligen hände.
Om så är fallet kommer vi så småningom uppleva smällen på nytt, och funkade det innan så funkar det väl då och vi skickas (tillsammans med övriga universum) tillbaka i tiden åter en gång...eller vänta nu....återigen? Det här är säkert inte första gången efter smällen vi lever om våra liv isf, kanske 150e gången eller något.

Neanderthalaren skrev:
Det beror på vilken persoin vi mäter ifrån.

Så från ditt perspektiv kommer du att vara yngre men från hans perspektiv kommer han att vara yngre? :galen :banana

Är lite inne på silwers linje där... Säg att du på något sätt lyckas färdas tillbaka i tiden så existerar du ju inte på samma tidslinje (eller dimension, hur man nu vill se det) som dem på "dåtiden" och således bör dina handlingar mot eventuella äldre släktingar inte spela någon roll just i din tidslinje/dimension. Huruvida du alls kan "ansluta" till deras tidslinje är oklart, men säg sedan att du ska tillbaka till den punkt där du påbörjade tidsresan så är det inte säkert att den existerar, eftersom vägen dit ändrats av dig i ett tidigare skede, dock från en annan tidslinje.

Haha, läste igenom det jag skrivit nyss, och fattade knappt något... jaja :kocko

Är allt tillräckligt oklart? Bra... då läggar jag ned nu.

Last edited:
Biifer skrev:
Sitter här och läser den nya Illustrerad Vetenskap. Läser lite om tiden/tidsresor och kom in på den så kallade Farfarsparadoxen. Farfarsparadoxen går ut på att man reser tillbaka i tiden och skjuter tillexempel sin farfar eller sig själv innan man utför tidsresan. Vad händer då? Hinner någonting hända överhuvudtaget? Är det kanske så att det är omöjligt att resa tillbaka i tiden...

Plocka fram vetenskapsmannen/kvinnan i dig och fyll på med teorier...
Einstein argumenterade att man inte kan resa tillbaka i tiden pga att ingen/inget kan komma upp i ljusets hastighet. Det är bevisat genom den berömda formeln >> E=mc2 <<... där massan ökar radikalt när man börjar närma sig ljusets hastighet. Det är väl teoretiskt möjligt att närma sig ljusets hastighet (299 792 458 m/s) upp till ungefär 90%, men sedan är det definitivt STOPP! För att alltså nå ljusets hastighet måste man ha en oändlig stor massa!! och det är ju omöjligt :brinnerup
Ju närmare ljusets hastighet man kommer dessuto långsammare går tiden. Men den som befinner sig på rymdskeppet/farkosten märker nog inget. För henne/honom går tiden precis som vanligt... men det är en annan diskution.
Hur som helst. För att kunna färdas tillbaka i tiden måste man (teoretiskt) komma upp till ljusets hastighet, då tiden står still, och sedan öka hastigheten ytterligare för att kunna "vrida tillbaka klockan".
Sedan tänkte Einstein: "Om man nu kan på något sätt färdas tillbaka i tiden, hur kommer det sig att vi inte redan fått besök från framtiden :va ??!"
Eller har vi??? :hihi

Sen finns förstås farfarsparadoxen.. som sagt :3freak

ft skrev:

Det var en jävligt bra fråga faktiskt. Jag antar att svaret har nånting med rörelseenergi att göra, dvs den som har högst rörelseenergi blir yngst? Vet du svaret?

Dioxin skrev:
Einstein argumenterade att man inte kan resa tillbaka i tiden pga att ingen/inget kan komma upp i ljusets hastighet. Det är bevisat genom den berömda formeln >> E=mc2 <<... där massan ökar radikalt när man börjar närma sig ljusets hastighet. Det är väl teoretiskt möjligt att närma sig ljusets hastighet (299 792 458 m/s) upp till ungefär 90%, men sedan är det definitivt STOPP! För att alltså nå ljusets hastighet måste man ha en oändlig stor massa!! och det är ju omöjligt :brinnerup
Ju närmare ljusets hastighet man kommer dessuto långsammare går tiden. Men den som befinner sig på rymdskeppet/farkosten märker nog inget. För henne/honom går tiden precis som vanligt... men det är en annan diskution.
Hur som helst. För att kunna färdas tillbaka i tiden måste man (teoretiskt) komma upp till ljusets hastighet, då tiden står still, och sedan öka hastigheten ytterligare för att kunna "vrida tillbaka klockan".
Sedan tänkte Einstein: "Om man nu kan på något sätt färdas tillbaka i tiden, hur kommer det sig att vi inte redan fått besök från framtiden :va ??!"
Eller har vi??? :hihi

Sen finns förstås farfarsparadoxen.. som sagt :3freak

Ifall tiden står still för alla andra borde den väl stå still för besättningen på rymdskeppet också? Och om tiden står stilla så står väl skeppet också stilla...i tiden då alltså...hmm borde inte det skeppet då vara "fast" med tanke på att om tiden står stilla i skeppet så kan inte kapten öka farten eller bromsa ner, ett fängelse i tid och rum.
Är inte fysiker så det finns säkert bra teorier men det är vad jag tror iaf.

EDIT: Lyckligtvis kan man ju som redan nämnt inte åka fortare än ljusets hastighet efter som farten då går över till materia,du kommer väga flera miljarder ton och efter det vet ingen vad som händer med dig.
Men skulle det gå och någon skulle ge sig på att stanna tiden borde det bli undergången för universum, människorna, utomjordingar etc etc....men samtidigt...ifall tiden står stilla...vad är det då som finns vid universums kant? Ljuset kan ju inte ha hunnit dit...då borde det vara något skumt där...bah får väl hoppas det dimper ner ett UFO på gräsmattan så jag kan reda ut det. :fyllisar

Last edited:
Angående tidsresor brukar jag resonera så att nuet alltid är nuet. Alltså om jag reser bakåt i tiden så kommer dåtiden att vara nuet, och eftersom jag existerar nu så kommer det jag gör då inte att påverka den jag är nu.

Förresten, appropå rymdfärder till avlägsna objekt: Den enda teori man har om hur man skall kunna resa till andra solsystem på någorlunda rimlig tid, är genom att komprimera tid framför rymdskeppet och expandera den bakom rymdskeppet. På så sätt skulle man kunna färdas över stora avstånd på ganska kort tid, utan att tiden på avresepunkten blir märkbart förvrängd.

Jorrd skrev:
Ifall tiden står still för alla andra borde den väl stå still för besättningen på rymdskeppet också? Och om tiden står stilla så står väl skeppet också stilla...i tiden då alltså...hmm borde inte det skeppet då vara "fast" med tanke på att om tiden står stilla i skeppet så kan inte kapten öka farten eller bromsa ner, ett fängelse i tid och rum.
Är inte fysiker så det finns säkert bra teorier men det är vad jag tror iaf.
Som sagt, det där med att komma upp i ljusets hastighet är väl bara "teoretiskt" och inget annat. Relativitetsteorin bevisar ju klart och tydligt att det är omöjligt att komma upp i ljusets hastighet, inget snack om saken.
MEN... Einsteins teorier gäller materia alltså allt som är uppbyggd av molekyler, atomer och osv.. nu vet vi att det finns nåt som heter anti-materia... och då gäller helt andra fysikaliska lagar :galen

Men så som du resonerar är helt korrekt. Stannar tiden, då stannar allt! :död

Last edited:
Wunder skrev:
... genom att komprimera tid framför rymdskeppet och expandera den bakom rymdskeppet ...

Nu gäller det bara att nån smart person uppfinner en tidskompressor :D

När jag var yngre hände det att jag vaknade upp på ställen jag aldrig varit tidigare och kvällen innan gick väldigt fort.

flugan skrev:
När jag var yngre hände det att jag vaknade upp på ställen jag aldrig varit tidigare och kvällen innan gick väldigt fort.

Du hade lagg.

UrbanTiger skrev:
Hänger upp mej på den här farfar/farmorgrejen. Fattar inte varför man måste hålla på så.
Ska man resa så kan man ta en sista minuten :yoparty

Ja, fattar inte heller det paradoxala med att ta en sista minuten på Swebus :confused:

UrbanTiger skrev:
Hänger upp mej på den här farfar/farmorgrejen. Fattar inte varför man måste hålla på så.
Ska man resa så kan man ta en sista minuten :yoparty

Kan vara smidigt att ha en tidsmaskin, tänk dig att du går på raggarrunda på krogen, får napp och vaknar upp med en babian i famnen dagen därpå :gnissla . Nog sagt du förstår :tummenupp

Jorrd skrev:
Kan vara smidigt att ha en tidsmaskin, tänk dig att du går på raggarrunda på krogen, får napp och vaknar upp med en babian i famnen dagen därpå :gnissla . Nog sagt du förstår :tummenupp

Är det inte enklare att skippa personer som håller sig med babianer hemma?

Back