Farbror blå i morse 30/9....

Mr_White

Medlem
Gick med
17 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 955i -01
Följande utspelade sig imorse på väg till jobbet.

Klockan 7:45 glad i hågen rullar jag ut på huvudstaleden, bor i Bromma. Idag har jag en tröja utan på skinnstället med texten "Adios Sucker !" på ryggen.
När jag börjar närma mig rondellen vid Solnahallen börjar köerna. Som vanligt börjar man glida mellan bilarna, när jag plötsligt får syn på en Mc-polis :7peta 3-4 bilar framför. På någon sekund hinner jag tänka att: antingen glider jag in och ställer mig i kö eller fortsätter framåt. Jaha jag valde att fortsätta framåt. Glider igenom rondellen och fortsätter längs frösundaleden. Där även köerna fortsätter. Ena ögat ligger nu på trafiken framför och ena håller kollen var polisen är bakom. Tyvärr fortsätter även köerna så jag beslutar mig än en gång att köra mellan bilarna. Jag ser att det är rött framme där Solnavägen korsar Försundaleden och fortsätter framåt.
I jämn höjd med Mc Donalds ser jag att MC-polisen nu också kör mellan bilarna efter mig, inget blåljus på eller något. Nu jävlar blir det böter, fan! När han e ca 15-20m från mig blir det grönt, Här gäller det att hålla stumt! Fullt spätt, men blir stoppad av rödljuset nere vid Solna station. Shit! Spannar för fullt efter farbror blå i backspegeln men ser inget. Skumt, tänker jag, och fortsätter till jobbet i Täby.

Frågan är nu va det en schyst MC-polis eftersom han inte stoppade mig.
Borde väl iaf. kommenterat reg-plåten eller körningen mellan bilarna?
Eller vad?
reg.jpg
adios.jpg

Låter som om du är paranoid. Sluta oroa dig, köra mellan bilarna ska man inte få böter för men att dra på med full spetta för att man "tror" att dom vill ge böter är väl kanske inte så bra.

vågen skrev:
Låter som om du är paranoid. Sluta oroa dig, köra mellan bilarna ska man inte få böter för men att dra på med full spetta för att man "tror" att dom vill ge böter är väl kanske inte så bra.

Mmm, man kanske överreagerade lite... :kocko Men vadå är det alltså tillåtet att köra mellan bilar menar du :confused:

:D Alltid kul att läsa tycker jag! Lite "hänt i veckan" som man kan sitta och leva sig in i...

Angående att köra mellan bilarna så är regeln bara att du ska köra om framförvarande fordon på vänster sida. Vad jag har fått för mig betyder det alltså om du ligger mellan filerna men med däcken till höger om sträckningen så finns det inget dom kan sätta dig på...förutom plåten o sånt skit såklart som inte har med trafiksäkerhet att göra...

Ride on!

vågen skrev:

Hm, håller med - hold your horses (hk).

Köra mellan bilarna på ett snyggt sätt är inget brott så länge du inte kört i 140km/h mellan bilarna och kört vårdslöst.

Utan vidare moralpredikningar så kanske det inte var bästa beslutet att "dra snuten i morgontrafiken" pga du kört mellan köerna :gnissla

Kör med insidan - kör hårt :tummenupp

Edit: Har många gånger kört förbi polisbilar i köer och liknande och ingen har haft något emot det.

I övrigt - kul story! :tummenupp

Last edited:
hehe

Känner faktist igen mig i din story! brukar oxå bli gött paranoid när jag sett en MC-snut eller bil :-) Å så brukar ja precis som du spätta på som fan! Vilket inte borde vara så smart med tanke på att deras hojar inte går såååå jävla dåligt! Var faktist framme å prata med en MC-snut å fråga hur fort hans mc gick och konstaerade faktist att min gick fortare , men hur ofta kör man över 240km :kocko (dvs snuten hoj gjorde 240km på mätarn , han trodde dock inte det var mer än 220 real speed! )

Men förutom din skylt så har du inget att oroa dig för! Det e ju inte förbjudet att köra om! Eller hur! Vi måste ju utnyttja att vi e små å smidiga! :arsele

Drive safe!

Mvh Mar

omkörning

Dessutom får man nu köra om på höger sida om det finns en fil där och hastighetsbegränsningen på vägen är max 70 km/h.
Alltså.
Du körde om både till vänster och till höger om bilarna, samtidigt. Och det fanns ingen mötande trafik.

skylten ska vara synlig bakifrån av en person med normal och fullgod syn.....
Den ska vara monterad bakpå mc....

Tydligen såg han din skyllt och helt enkelt struntade i att kolla hur långt bak den var monterad.
Körning mellan bilar är ok om du inte korsar heldragen linje.

Så länge man inte byter fil och kör om bilarna på bilarnas vänstra sida ska det väl vara ok!? Jag gjorde så i morse vid "min" påfart till Årstalänken. Längst fram stod Kling och Klang i en målad bil med lampor på taket men de verkade inte bry sig det minsta när jag kom upp jämsides. I och för sig så sökte jag knappast ögonkontakt med dem.
Däremot blev det hetare på Essingeleden lite senare när jag kom ikapp en biljävel som åkte sicksack framför så att jag inte skulle kunna smita emellan. Han blockerade mig alltså med flit. Jag som fram tills dess vinkat och bokat artigt åt alla vänliga bilister som makade på sig när de såg mig i backspegeln. Nåja, den där pajasen kördes om genom lite storslalom med att nyttja även den innersta av tre filer för att komma förbi den saktgående mittfilen. Sen var det bara att se till att hamna framför den arge för att utbyta lite blickar. Väl framför hans bil så började han tuta, blinka med helljusen fast det var ljust ute och hytta livligt med näven. Märkligt beteende... Jag åkte framför honom en bit och vände mig om och tittade glatt på alla hans gester. Riktigt kul morgonunderhållning! När hans ansikte efter en stund intog den lite rödare av nyanser så var han så upphetsad att hans minspel och glopord inte verkade räcka till. Han började peka finger. Då kunde jag inte hålla mig utan sträckte upp vänsterarmen, högt och tydligt, knöt handen och fällde ut fulfingret tillbaka. Det är inte ofta det händer att jag pekar finger men nu skedde det hela som av en reflex. Trots att han egentligen roat mig så tyckte jag det fick vara nog för jag var ju ändå lätt irriterad av hans idoga uppbromsningsförsök...
Nåja, nu är jag på jobbet och där ska man arbeta.

ShyGuy skrev:
Dessutom får man nu köra om på höger sida om det finns en fil där och hastighetsbegränsningen på vägen är max 70 km/h.
Alltså.
Du körde om både till vänster och till höger om bilarna, samtidigt. Och det fanns ingen mötande trafik.

Ok, då behöver man ju inte oroa sig om det då.

Men det är ju så att man e ju lite anti mot polisen om man har dålig erfarenhet om dom... :7peta

Mr_White skrev:
Mmm, man kanske överreagerade lite... :kocko Men vadå är det alltså tillåtet att köra mellan bilar menar du :confused:

Klart det är!! Det är ju en skyldighet om man åker hoj praktiskt taget...du manar väl inte att du sitter i köerna tillsammans med alla tjänstebilsförare???

Mr_White skrev:
Följande utspelade sig imorse på väg till jobbet.

Klockan 7:45 glad i hågen rullar jag ut på huvudstaleden, bor i Bromma. Idag har jag en tröja utan på skinnstället med texten "Adios Sucker !" på ryggen.
När jag börjar närma mig rondellen vid Solnahallen börjar köerna. Som vanligt börjar man glida mellan bilarna, när jag plötsligt får syn på en Mc-polis :7peta 3-4 bilar framför. På någon sekund hinner jag tänka att: antingen glider jag in och ställer mig i kö eller fortsätter framåt. Jaha jag valde att fortsätta framåt. Glider igenom rondellen och fortsätter längs frösundaleden. Där även köerna fortsätter. Ena ögat ligger nu på trafiken framför och ena håller kollen var polisen är bakom. Tyvärr fortsätter även köerna så jag beslutar mig än en gång att köra mellan bilarna. Jag ser att det är rött framme där Solnavägen korsar Försundaleden och fortsätter framåt.
I jämn höjd med Mc Donalds ser jag att MC-polisen nu också kör mellan bilarna efter mig, inget blåljus på eller något. Nu jävlar blir det böter, fan! När han e ca 15-20m från mig blir det grönt, Här gäller det att hålla stumt! Fullt spätt, men blir stoppad av rödljuset nere vid Solna station. Shit! Spannar för fullt efter farbror blå i backspegeln men ser inget. Skumt, tänker jag, och fortsätter till jobbet i Täby.

Frågan är nu va det en schyst MC-polis eftersom han inte stoppade mig.
Borde väl iaf. kommenterat reg-plåten eller körningen mellan bilarna?
Eller vad?
reg.jpg
adios.jpg

Tror du hade tur som mötte en varm och mätt snut....åka mellan bilarna i lugnt och fint tempo är väl ok men dra fullt från rödljusen med farbror blå strax bakom är kanske inte såååå lyckat..... :hihi En sån där plåt torskade min kompis med utanför Donken i somras.

pvcraketen skrev:
Det är inte ofta det händer att jag pekar finger men nu skedde det hela som av en reflex. Trots att han egentligen roat mig så tyckte jag det fick vara nog för jag var ju ändå lätt irriterad av hans idoga uppbromsningsförsök...

Samma sak med mig. Jag brukar sällan hetsa upp mig så mycket på någon att jag pekar finger, men ibland är det bara SÅÅÅÅ skönt att få visa det, för att sedan försvinna framför dem när man gasar på :D

fazerfun skrev:
Klart det är!! Det är ju en skyldighet om man åker hoj praktiskt taget...du manar väl inte att du sitter i köerna tillsammans med alla tjänstebilsförare???

Nope, det gör jag inte. Visste bara inte att det va tillåtet :kocko

tassen skrev:
skylten ska vara synlig bakifrån av en person med normal och fullgod syn.....
Den ska vara monterad bakpå mc....

Tydligen såg han din skyllt och helt enkelt struntade i att kolla hur långt bak den var monterad.
Körning mellan bilar är ok om du inte korsar heldragen linje.

vad säger lagen :fakta om skyltplacering?? är det bara välsynligt rakt bakifrån eller är det så att det måste vara synligt från nån viss vinkel ?? :va

Vad jag har förstått så är det passage av hinder om bilarna står stilla vid rödljus. Hinder får man passera på både höger och vänster sida.

pvcraketen
I ditt ställe skulle jag ha dragit omedelbart. Jag har en gång fått en lite uppretad bilist efter mig efter en passage av "stillastående hinder". Fortfarande flera år efteråt förstår jag inte hur han kunde hinna ikapp mig. Jag körde på vanlig frimodigt sätt förbi långa köer men bilisten kom ikapp och nosade mig i baken. Det som räddade mig från att bli prejad var en refug och att jag var framme på jobbet.

KjellF

Hade en kompis som blev prejad avsiktligt i ett räcke när han "smet" förbi, tjejen på skjutsen bröt armen och hojen åkte på rep i 1 månad....

thunderace_026 skrev:
vad säger lagen :fakta om skyltplacering?? är det bara välsynligt rakt bakifrån eller är det så att det måste vara synligt från nån viss vinkel ?? :va
Det finns en del regler. Bl a måste den sitta bakom hjulaxeln.

För att späda på din paranoia lite, nu kanske polisen har regnumret iallefall... :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT