Faran med att skarva kablar med bös dvs klyka aka påklämsskarv.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag trodde långsvingen var 100% fri från dumheter som t.ex. jag-ska-bara-testa-lite men efter 22 år på hojen hittades orsaken till de senaste tre årens problem att få startreläet att dra ordentligt, dold med eltejp, inte ens i närheten av startreläet. :gnissla
1
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Är det något herrn har gjort på fyllan och villan och glömt bort, eller var det föregående ägares synder?

Jag har haft liknande erfarenheter med en kabelskarv med klämhylsa som då och då stängde av tändningen på min racehoj, mitt i kurvorna, för att någon sekund senare slå på den igen. Jag kan väl inte påstå att det skapade grunden för en lugn och trygg färd :gnissla
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag trodde långsvingen var 100% fri från dumheter som t.ex. jag-ska-bara-testa-lite men efter 22 år på hojen hittades orsaken till de senaste tre årens problem att få startreläet att dra ordentligt, dold med eltejp, inte ens i närheten av startreläet. :gnissla
1
Bara att tacka för varningen. :Bugar
Livet är inte långt nog för att hinna begå alla misstag själv, lär av andras erfarenhet. :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
För den delen så behöver man skarva ibland och finns det egentligen några bra skarvdon/sätt att skarva på vad gäller fordon? Har ibland lödat själv men enligt somliga är det inte heller bra.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
För den delen så behöver man skarva ibland och finns det egentligen några bra skarvdon/sätt att skarva på vad gäller fordon? Har ibland lödat själv men enligt somliga är det inte heller bra.
Jag löder också. Börjar med krympslang på ena kabeln, av isolerar lagom mycket, trycker ihop ändarna och löder. Lindar över lödningen och de avisolerade trådarna med eltejp så det blir lika tjockt som kabelisoleringen. För över krympslangen och värmer. Hittills inga som gått sönder. Peppar, peppar, ta i trä.

Det finns färdiga sådana här.
Genomskinlig krympslang ca 4 cm lång med en ring av "lödtenn" på mitten. Man för in de avisolerade kabeländar i krympslangen från var sitt håll så de går ihop och i varandra. Sedan bara värma med varmluftpistol för färdig lödskarv täckt med limmad krympslang.
Såg den här krympslangen med lödtenn om jag inte missminner mig hos en MC-firma.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
För den delen så behöver man skarva ibland och finns det egentligen några bra skarvdon/sätt att skarva på vad gäller fordon? Har ibland lödat själv men enligt somliga är det inte heller bra.
En krimpt förbindelse är bättre än en lödd, iaf där det finns risk att kabeln i förbindelsen kan vibrera. Täck inte själva krimpningen med krympslang, då TROR man bara att en förbindelse är okej. Det mest av kableringen i Apollo 11 var av antingen krimp eller modifierad virning - som skapar gastäta förbindingar. Kan man avlasta ledarna till en "sockerbit" är det mindre dåligt än en "klyka" eller lödda kablar. Kallödningar är ett gissel.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag löder också. Börjar med krympslang på ena kabeln, av isolerar lagom mycket, trycker ihop ändarna och löder. Lindar över lödningen och de avisolerade trådarna med eltejp så det blir lika tjockt som kabelisoleringen. För över krympslangen och värmer. Hittills inga som gått sönder. Peppar, peppar, ta i trä.

Det finns färdiga sådana här.
Genomskinlig krympslang ca 4 cm lång med en ring av "lödtenn" på mitten. Man för in de avisolerade kabeländar i krympslangen från var sitt håll så de går ihop och i varandra. Sedan bara värma med varmluftpistol för färdig lödskarv täckt med limmad krympslang.
Såg den här krympslangen med lödtenn om jag inte missminner mig hos en MC-firma.
Finns även på Biltema.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Hur stora risker är der att en kabel vibrerar av vid en lödning om den är korrekt utförd?

Nåt som vibrerar är ju bas och gitarrförstärkare speciellt "combo modeller" där högtalaren och förstäkardelen sitter i samma låda. Ni som spelat på en Fender Twin Reverb, high power Twin Amp eller andra större combos på hyfsad volym vet ju hur allt skakar. Jag har inte hört att avvibrerade kablar i point to point förstärkare där förstärkaren är uppbyggd med kablar istället för kretskort skulle vara nåt problem, kallödningar visar dock sig om såna förekommer.

Att ett krimpförband är bättre och säkert lättare att utföra bra av en vanlig dödlig tror jag på för att löda bra kräver ju träning och även en hyfsat bra lödstation underlättar otroligt mycket.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kallödningar är ett gissel.
Helt rätt, kallödningar är ett gissel. Men det största problemet på SH är sönderdragna gängor så slutsatsen kanske blir att också gängförband är ett gissel och plastnitar är ett bättre val.
Att man använde krympförband på Apollo är väl rätt självklart, snabbt dvs billigt.
Apollo byggt som vanligt av den som lämnade lägsta anbudet.
En bra lödning tar tid.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Risken med löddning utöver kallödning är väl som jag förstår det att kabeln kan vibrera av precis där det uppsugna tennet i bland kardelerna slutar då kabeln blir solid där för att sen övergå till flera ledare. Löder man hyfsat bra suger man ju inte upp tenn nån längre sträcka in i kabeln.
 

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Ort
Tyresö
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Risken med löddning utöver kallödning är väl som jag förstår det att kabeln kan vibrera av precis där det uppsugna tennet i bland kardelerna slutar då kabeln blir solid där för att sen övergå till flera ledare. Löder man hyfsat bra suger man ju inte upp tenn nån längre sträcka in i kabeln.
Helt rätt. Är gammal lödlärare för militärtillverkning där alla var tvungna att ha godkänt lödcertifikat om dom skulle jobba med det. Lite av en vetenskap hur dom olika lödningarna ska utföras för godkännande av avsyningen inom det gebitet.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Helt rätt. Är gammal lödlärare för militärtillverkning där alla var tvungna att ha godkänt lödcertifikat om dom skulle jobba med det. Lite av en vetenskap hur dom olika lödningarna ska utföras för godkännande av avsyningen inom det gebitet.

Nå som gammal lödlärare vad säger man då är en korrekt utförd lödning lika bra eller rent av bättre än ett krimpförband?

Med detta sagt så är han inte säker på att jag skulle klara dessa prov även om jag nog klara av att löda betydligt bättre än genomsnitts Svensson efter att byggt X antal gitarrörstäkare och annan musikelektronik och har en svindyr lödstation (kan knappt löd med nåt annat, ska det lödas på jobbet tar jag med mig min lödstation) vilket gör en enorm skillnad på lödningarna.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Risken med löddning utöver kallödning är väl som jag förstår det att kabeln kan vibrera av precis där det uppsugna tennet i bland kardelerna slutar då kabeln blir solid där för att sen övergå till flera ledare. Löder man hyfsat bra suger man ju inte upp tenn nån längre sträcka in i kabeln.
Jag tror att det var precis detta som jag råkade ut för. Det började ladda dåligt och regulatorn var max två år gammal. Hittade inget fel förrän jag tittade på undersidan av regulatorn och såg att det hade varit varmt….. Min teori är att tennet gått upp för långt i kardelerna och sedan har det blivit ett brott där, sedan blivit varmgång på grund av den minskade arean.
 

Bifogat

  • Capture16.PNG
    Capture16.PNG
    377.7 KB · Visningar: 24

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag jobbade med elsäkerhetsprovning på 1900-talet var uttrycket i böckerna vi använde att det ska vara "sufficient resilience in metal parts" och i kritiska anslutningar dög inga lödningar utan det skulle vara skruvanslutning, krympning eller fjädrande kontaktbleck. Jag har ägnat åtskilliga timmar åt att dra i anslutningar med olika verktyg.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
och i kritiska anslutningar dög inga lödningar
Till råga på allt började man med vattenlösligt fluss i slutet av 80-talet. Fick man inte bort ALL fluss, precis allt, fick man snygga kretskort för minsta lilla luftfuktighet. Mycket som kan gå fel med lödning. Även jag var tvungen att ta lödcert på Ericsson på 80-talet.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top