FAQ. Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana.....

Jucati

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2004
Ort
Åland
Hoj
Ducati o Jucati
ar_m_text.gif


Pressrelease 21 April 2010

Ålandring - Åland Motor Events AB har sedan 2005 planerat och drivit förverkligandet av en fordonsrelaterad aktivitetspark på Åland i Eckerö kommun. En generalplan har tagits fram och en omfattande miljökonsekvensbedömning har gjort som en del i miljötillståndsprocessen. Tillståndsprocessen är i slutfasen och efter att några kompletteringar färdigställts under våren väntar bolaget på beslut om miljötillståndet. Anläggningen består av en rundbana på ca 3.2 km och en raksträcka - Drag Strip - om 1200 meter. Banan planeras uppfylla FIA:s regelverk Grade 2 och ritningarna har godkänts av FIA:s säkerhetskommision. I planerna finns också anläggning för GO-cart och radiostyrda fordon samt rallysprint. Planerna omfattar också ytor för utbildning inom trafiksäkerhet och forskning inom trafiklogistik och miljöområdet.

Verksamheten kommer baseras på liknande produkt- och evenemangsmix som befintliga anläggningar runt om i norden. En av de största styrkorna är närheten till två marknader; Sverige och Finland där kundunderlaget och intresset för anläggningen är stor. Åland har väldigt goda kommunikationer både österut och västerut och ligger nära till. Närheten möjliggör också synergieffekter för anläggningen och dess kunder där man kan produktutveckla gemensamma events för både den svenska och finländska marknaden.

Nästa steg i projektet är att köpa markområdet som anläggningen ska förverkligas på. Området är ca 70 hektar (700.000 m2) och bolaget har tecknat villkorat köpeavtal med markägaren, köpet ska ske under första halvåret 2010. För att finansiera köpet kommer bolaget att emittera aktier. I detta skede riktas emissionen till allmänheten; till entusiasterna som har engagemang och intresse för att förverkliga anläggningen. Aktieägarna kommer att förutom sedvanliga rättigheter som dessa har få en dedikerad meter av banan som symboliskt blir deras och ett incentivprogram kommer att utformas där aktieägaren för förmånlig tillgång till anläggningen och dess produkter och därigenom indirekt avkastning på insatt kapital i form av konsumtionsnyttigheter. 1.500 aktier kommer att emitteras och aktierna prissätts till 500 euro (ca 5.000 sek) per styck och kommer att kunna tecknas under maj månad 2010.

Mer information om hur man tecknar aktier och information om projektet kommer på bolagets nätplats http://www.alandring.com.

Mer information om detta pressmeddelande ges av VD Danne Sundman tel.; +358 457 3135 237 eller e-post danne@alandring.com

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Hej RR-vänner.

Förmedlar denna pressrelease för kännedom. I denna tråd tänker jag informera om aktieemissionen, i första hand, och om projektet i den mån det inte finns avhandlat i MKB'n. Själva MKB (och ritningar) på "några hundra sidor" finns för nedladdning (PDF) från bolagets hemsida www.alandring.com / MKB-info.

För att det ska bli lätt och hitta frågor och svar tänkte jag göra den till en FAQ, ingen fråga är för "dum" men jag uppskattar om vi håller tråden svammelfri. Jag svarar så ärligt jag kan men svaren här ska inte ses som juridiskt bindande utan mer vägledning. Det som står i prospektet gäller! Läs därför noga igenom det innan du bestämmer dig.

Mvh A.Mansén, styrelsemedlem Ålandring.
www.racing.ax / NEC - ART#88


T.ex.

Q; När kan man köpa aktier i bolaget?
A; Under Maj månad 2010

Q; Varför har jag inte hört talats om detta projekt tidigare?
A; På Åland är projektet välkänt, men vi har medvetet hållit en låg profil och jobbat i det tysta.

Q; Var hittar jag mer lättfattlig information om jag inte orkar sätta mig in i hela MKB'n?
A; Vår VD gjorde en kort presentation i lokal-tv. Här hittar du dessa klipp.
http://www.nyan.ax/aland24/index.pbs?play=1574
http://www.nyan.ax/aland24/?play=1575
http://www.nyan.ax/aland24/index.pbs?play=1576

Q; Hur ska Ni klara "den eviga frågan" om buller? :)
A; Svaret finns i MKB'n

Q;
A;
 
Last edited:
Q:
1500*5000? Var ska resten av pengarna tas ifrån. Det är ju inte ens en droppe i havet.

A; Helt korrekt, även om 7.5 mkr inte är att förakta. I detta skedet handlar det primärt om att köpa loss 70 ha markområde (där MKB är utförd) och slutförande av detaljplaneringen.

När vi har det 'slutliga' miljötillståndet, och vet mer vad vi får göra (och inte), kan vi göra mer exakta kostnadsberäkningar. Därefter görs ännu en emission, men då mot de "stora" investerarna, då det handlar om storleksordningen 10 -15 mEuro. I det skedet är det betydligt svårare för "vanliga" personer att haka på. Därför tycker vi själva att denna lösning är bra, för vi vill ha ett brett ägande.
 
Kunde man bygga Anderstorp i Gislaved på sent sextiotal och dessutom få dit F1 1973 - 1978 så är det väl inte Ålandring ett helt omöjligt projekt.
 
Bifogar en länk där man kan ladda ned en PDF-fil med banskissen (FIA grade 2). När det gäller rundbanan så är vi redan medvetna om att kurvan före start/mål inte är optimal för MC så där ska vi lägga ned ytterliggare arbete när det väl är på gång.

Åsikter om själva designen i övrigt tas gärna emot.
Banan består av två sektioner, en mer teknisk (vänster) och en snabbare (Höger). Den snabbare delen har stora höjdskillnader och ett krön a'la Knutstorp men här behöver man inte sätta ned framhjulet direkt...:banana

http://www.nitroz.se/motorny/Dokument/skiss-aland.pdf

Mvh AM
 

Bifogat

Last edited:
Tidigare länkade du till en annan skiss som jag tror var av senare version. Den designen såg annorlunda ut kring raksträckan och depån. Vilken är det som gäller? EDIT: det var visst den andra som var gammal.

Ska banan gå i höger eller vänstervarv?
Ser ut som vänstervarv på formen och sandfållorna, men siffrorna som är placerade runt banan räknar i högervarv.

Nivåskillnaderna är svåra att föreställa sig med bara höjdringarna som grund, men jag kan tänka mig att de ger banan helt annan karaktär än om den vore helt platt.

Banan är lång, ca 3600 m. I Sverige tror jag bara Anderstorp är längre än så, de flesta är kortare än 2500 m.

Spontant tycker jag den ser helbra ut.
 
Q; Tidigare länkade du till en annan skiss som jag tror var av senare version. Den designen såg annorlunda ut kring raksträckan och depån. Vilken är det som gäller? EDIT: det var visst den andra som var gammal.

A; Ritningen har uppdaterats väldigt (!) många gånger innan vi fick den FIA godkänd. Men man får en uppfattning. Bland annat var vi tvungen att ta bort "övergångarna" i mitten då de inte föll dem i smaken (svårt att lösa med avåkningszonerna). Vi ska försöka få dem tillbaka i ett senare skede när banan byggs och i samråd med FIA.


Q; Ska banan gå i höger eller vänstervarv?

A; Enligt regelverket "måste" banor numera gå medurs, det är väl bara Mo i Rana som går "motsols"? Det som har framkommit är att svängen före start/mål inte blev så lyckad ur MC perspektiv, det är något som kommer att åtgärdas innan/eller under bygget. Både nuvarande VD och undertecknad är hojåkare så det borgar för visst "egenintresse".....

Q: Ser ut som vänstervarv på formen och sandfållorna, men siffrorna som är placerade runt banan räknar i högervarv.

A; Jag förstår att du funderar. Pinsam miss bara, den anlitade "kartritaren" är inte motorsportutövare och vi såg det först efteråt. Nästa steg är att detaljplanera och då korrigeras detta. Men har ingen praktisk betydelse idag....


Q: Nivåskillnaderna är svåra att föreställa sig med bara höjdringarna som grund, men jag kan tänka mig att de ger banan helt annan karaktär än om den vore helt platt.

A: Vi kommer att följa landskapet så långt det, då vi eftersträvar att följa nuvarande landskap och flytta minimalt med jordmassor. Det innebär ganska stora höjdskillnader, speciellt på den "högra" sidan. Givetvis kommer själva "strippen" att vara helt vågrät men själva bromssträckan går även den lite i uppförsbacke.

Q; Banan är lång, ca 3600 m. I Sverige tror jag bara Anderstorp är längre än så, de flesta är kortare än 2500 m.

A: Minst 3.2 km kommer den att bli, minimumkrav från FIA. Grade 2 tillåter "allt" utom F1. Man borde ändå kunna se mer än 75 % av hela banan från läktarna. Start/mål raksträckan blir förhållandevis kort.

Mycket FIA....?
Vi valde FIA godkännande i detta skede men målet är absolut att få den godkänd för MC racing också. Inte tänker undertecknad sätta hjälmen på hyllan....


Q, Spontant tycker jag den ser helbra ut.

A; Tack! Det har varit mycket kompromissande men nu känns det bra.
Nu gäller det bara att emissionen blir fulltecknad, innan vi kan sätta spaden i marken.

Om allt klaffar kommer jag på söndag till MC-event på Barkarby och hämtar inspiration. Lördag funderar jag på att besöka Skokloster och "Italienträffen".

/A.Mansén
www.alandring.com
 
Några tankar:

Tillåter man en öppning på dragstrippens högra sida, där depån är?
Tänkte att det kan vara enkelt o få sladd o köra in i nåt fundament/stödmur.

Det är ganska stor nivåskillnad i första kurvan, vid 0m på banan, är det halvmeters eller meters höjdkurvor? Är det inte lämpligare o dra ut depåutfarten senare på banan, efter sektion 400? Det blir lite längre att bygga men ni ska väl inte snåla ändå?

Kurvan efter sektion 1800, den är gjord med små radier med raka sektioner efter. Bjuder inte det in till sammanstötningar när vägen blir bredare och man tror man ska hinna mellan?

Kurvan in på start o mål kan ju inte vara nåt större huvudbry att fixa, korta ner rakan efter 2600 och låt anslutningen bli en radie istället för den tvära vinkeln som är nu.

Det saknas en hel del hödkurvor, antar att det är från gamla förslag dom har blivit trimmade? Dom hade man velat se, gärna med höjder.

Vilka är det som projekterar så jag kan söka jobb där. :P
 
Förtydligande;
FIA = Int. Bilsport förb.
FIM = Int. MC förb.

Q: Tillåter man en öppning på dragstrippens högra sida, där depån är?
Tänkte att det kan vara enkelt o få sladd o köra in i nåt fundament/stödmur.

A: Nej, de var solklara på den punkten. Den plus "rundbanans" öppningar måste "stängas" med flyttbara betongfundament. Det görs manuellt före dragracingtävlingarna.

Q: Det är ganska stor nivåskillnad i första kurvan, vid 0m på banan, är det halvmeters eller meters höjdkurvor? Är det inte lämpligare o dra ut depåutfarten senare på banan, efter sektion 400? Det blir lite längre att bygga men ni ska väl inte snåla ändå?

A; det var så ritat först men FIA-regelverket säger att depåutfarten måste vara X-antal meter innan första svängen. Finns inte inskrivet någon direkt motivering. Antar att man ska vara med i "racet" (dvs ha "jämn fart" med de som redan är på banan innan kurvan!?!

Q: Kurvan efter sektion 1800, den är gjord med små radier med raka sektioner efter. Bjuder inte det in till sammanstötningar när vägen blir bredare och man tror man ska hinna mellan?

A: Första förslaget innehöll betydligt fler kurvor och som var symetriskt "runda", där fick vi "back" - omkörning var i princip "omöjlig". Vi rätade ut banan men då ökade farten (banan körs i simulator) varpå avåkningszonerna måste vara större (läs dyrare). Allt är en kompromiss. Bland annat så tillförde vi dessa sektioner för att man ska kunna byta innerspår vs ytterspår flera gånger i rad och "fräckast" vinner. Blir det ett problem med krasher måste vi göra något åt det, absolut.

FIA kan ge klartecken på förhand om man kör banskissen i simulator (kostar pengar men ändå billigare att bygga rätt från början). Den är i kraft om man bygger inom rimlig tid. Tillståndet gäller i början bara ett år (vid nybygge). Efter detta har man ett utvärderingsmöte där man går igenom hur alla sektioner har fungerat i praktiken. Då kan man åläggas att bygga om för att få behålla FIA (FIM) tillståndet som då ges på längre tider.

Personligen gillar jag linjära kurvor på vägen (Autobahn påfart) men absolut inte på bana. "Torparn" på Sviestad är en bra kurva enligt min mening, den kan du ta "tight", "brett" och som ett "V" och byta position i race, varje varv. Samma med Karlskoga, kurvan före start/mål är flera kurvor i rad som tas lite olika, men alla i ett svep, men det tar tid att få till perfekt.

Q; Kurvan in på start o mål kan ju inte vara nåt större huvudbry att fixa, korta ner rakan efter 2600 och låt anslutningen bli en radie istället för den tvära vinkeln som är nu.

A: Så var det från början (Ni förstår säker nu). Men vi fick uttryckligen önskemål efteråt att "packa ihop" tävlingsfältet innan målgång för att öka spänningen. Därav "knixen". Men det som blev fel var att man kommer lite för mycket i vinkel rakt mot depåmuren. Vi ska fixa så att man slipper ned för krönet ut på start/mål mer parallellt och i "linje" med depåmuren ... men att ändå hålla FIA nöjda.

Q: Det saknas en hel del höjdkurvor, antar att det är från gamla förslag dom har blivit trimmade? Dom hade man velat se, gärna med höjder.

A: Helt korrekt. Det är många linjer tätt i rad, speciellt längst upp till höger hörn på ritningen. Först gick kurvan snett över krönet men efter att stått på i skogsbacken och kikat uppåt insåg man snabbt att det skulle bli onödigt spännande att både svänga och köra över en kant, så nu går den mer "rakt över" plus en tilltagen raksträcka därefter, utifall framhjulet 'råkar' stannar i luften.... :rolleyes:


Q: Vilka är det som projekterar så jag kan söka jobb där. :P

A; Styrelsen finns presenterad på hemsidan. Det är i dagsläget vi som jobbar med projektet. Du kan börja med att köpa aktie så får du träffa oss på bolagsstämman, till en börjas med.... !

Återkom om du inte fick svar på alla dina frågor, eller med fler frågor.

//A.Mansén
 
Last edited:
varför bygger man alla banor på onödiga stockholmsförrortsöar?
gotland är fin men ett helvete logistikmässigt.
åland ligger ju lika korkat,en tränning tar 2 dygn i anspråk och kostar 2000 i färjor.är ljudkraven enklare där mot grannar eller något?
 
Q: varför bygger man alla banor på onödiga stockholmsförrortsöar?
gotland är fin men ett helvete logistikmässigt.

A: Åländska motorsportutövare börjar alltid med färjeresan. Det har "ändå" eller tack vare fixat EM-mästare i dragracing och NM mästare i drifting de två senaste åren, så helt fel kan det inte vara.

Q: åland ligger ju lika korkat,en tränning tar 2 dygn i anspråk och kostar 2000 i färjor.

A; Sist jag åkte kostade det 12 euro, dvs 120 KR t/r för bilen och alla personer i den.... MC är billigare. (ironi på) Alla betalar lika hutlöst, för tyvärr får vi lokalbefolkning ingen rabatt. Som de på Gotland. (ironi av).

Med 6-7 avgångar per dag (flyg ej inräknat) ska du väl hinna med någon morgon och kväll, är det så att du vill stanna på holmen så fixar vi det också.

Q: är ljudkraven enklare där mot grannar eller något?

A: Knappast men allt går att lösa bara viljan finns och man ser möjligheterna. Läs MKB'n!

Mvh AM
 
Last edited:
så det kostar bara 12 euro enkel att dra bussen med hojen i över vattnet då.låter ju riktigt billigt?
trodde det var betydligt dyrare att åka båt.mellan helsingborg och helsingör brukar kosta 300 kr och gotland kostade 900 kr enkel sist jag åkte där.

bansträckningen ser jättebra ut,möjligtvis en återfart för rattlåsracing så hade den varit perfekt.kanske några sandfållor efter apex på sina ställen,den är ju lite bilritad bara i avåkningszonerna.
 
Last edited:
Q: så det kostar bara 12 euro enkel att dra bussen med hojen i över vattnet då.låter ju riktigt billigt?
trodde det var betydligt dyrare att åka båt.mellan helsingborg och helsingör brukar kosta 300 kr och gotland kostade 900 kr enkel sist jag åkte där.

A; Notera PERSONBIL (eller vanlig skåpbil som byggare använder) om du som vi (ART#88) har en hög skåpbil (Iveco lång/hög +2.40 m) så kostar det från 25 euro eller 250 kr. I samband med tävlingar (dragracing) så brukar Ålands Motorklubb förhandla fram bättre paketpriser....

Q; bansträckningen ser jättebra ut,möjligtvis en återfart för rattlåsracing så hade den varit perfekt.kanske några sandfållor efter apex på sina ställen,den är ju lite bilritad bara i avåkningszonerna.

A; Tack! Det finns potential för MC racing! Jag tror personligen som RR-åkare att det ska gå fixa till vidare avåkningszoner med ganska enkla medel.

Tyvärr är det ju så att bilarna sätter taktpinnen, fast det borde vara tvärt emot kanske. Det kan jag intyga som på Anderstorp "skulle klarat det upprätt" men istället gjorde framlängesvolt över styret när framhjulet bara försvann i deras nya bottenlösa hav av lecakulor, nu anpassat för bilar, och sedan fick gräva (!) fram hojen. :)

Mvh Anders Mansén
 
Last edited:
Äntligen.
14'e maj drar emissionen igång.
Återkommer med mer detaljer senare.

Mvh AM
 
"Ålandring on tour"

Fredagen 21 maj kommer representanter från Ålandring styrelse att vara i Karlskoga för att gå på miljöseminariumet arr. av SBF och Svemo. Samt kika på STCC / ProSuperbike, givetvis. Då finns det chans att diskutera och ställa frågor direkt till oss.

5 Juni Falkenberg Motorbana, i samband med ERF (ingen entre avg). Styrelsemedlem Anders Mansén på plats. Spännande MC-race på köpet! Välkomna.

11-13 Juni. Mantorp. I samband med VW Bug-Run. Ombud på plats.

Fler spännande nyheter på gång men som först måste det bli 100% spikat, håll utkik här.

För de som önskar få prospektet hemskickat som PDF fil kan redan nu kontakta danne@alandring.com och be att få bli uppsatt på mailinglistan.

mvh AM
 
Last edited:
Åland Ring - Åland Motor Events AB har idag beslutat ändra villkoren för den emission som bolaget tidigare beslutat om. De villkor som ändrar är aktiens pris som blir 250 euro (ca 2400 skr) istället för 500 euro och antalet emitterade aktier ökas till 3000 istället för 1500.

Orsaken till upplägget ändras i detta skede är signaler från potentiella ägare och från bolagets ägare Ålands motorklubb rf:s styrelse som vid sitt möte i veckan diskuterat emissionens upplägg. Det har kommit tydliga signaler om detta från den intresserade allmänheten varför bolaget vill vara lyhört och ändrar upplägget enligt ovan.

Detta innebär att emissionens start förskjuts några dagar, bolaget informerar om nytt datum så fort som möjligt.

Se mer info på www.alandring.com under aktieemission.
 
Aktieemission i Åland Ring - Åland Motor Events AB

Bolaget genomför för tillfället en aktieemission fr.o.m. 11 juni 2010.

För att läsa prospektet, www.alandring.com / aktieemission .
(eller E-posta danne@alandring.com)

För att teckna aktier gör så här:

Alternativ 1:

På samtliga åländska bankers huvudkontor i Mariehamn finns möjlighet att ta del av prospektet och teckna aktier.
För att teckna aktier ska du skriva på en teckningsförbindelse och betala in rätt summa på bolagets bankkonto.
Kontakta din bank så hjälper de dig.

Alternativ 2:

Ta del av prospektet ovan. Fyll sedan i teckningsförbindelsen (klicka här). Skicka sedan komplett ifylld teckningförbindelse genom att klicka på "Skicka med e-post" eller genom att spara den och skicka den som bilaga per e-post till adressen: aktie@alandring.com
Betala sedan in rätt summa till något av bolagets bankkonton som anges på teckningsförbindelsen och i prospektet.

Om du har frågor om emissionen kan du kontakta bolagets VD Danne Sundman på tel.: +358 457 323 2003 eller e-post: danne@alandring.com
 
varför bygger man alla banor på onödiga stockholmsförrortsöar?
gotland är fin men ett helvete logistikmässigt.
åland ligger ju lika korkat,en tränning tar 2 dygn i anspråk och kostar 2000 i färjor.är ljudkraven enklare där mot grannar eller något?
Nu vet du hur vi sthlmare känner oss:tummenupp För övrigt tycker jag d ska bli grymt,även fast d inte e "runt hörnet" för oss sthlmare heller.
 
Vi kommer att erbjuda "visning" av det 700.000 m2 stora markområdet, nu i sommar. Då får Ni även chansen att träffa personerna bakom projektet.

Det kan vara en trevlig dagsutflykt med färja t/r samma dag.
EckeröLinjen tar ca 1 t 45 min och kostar "några tior".

Är det intressant?
Beroende på feedback och önskemål spikas datum, Ni kan PM'a mig direkt eller skicka E-brev på danne@alandring.com

Håll utkik efter datum som publiceras här.

//AM
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top