Fantasi priser på Yamaha R1!?

Henren skrev:
2134948 Jonte! Ja måste bara fråga!

Vad skulle du köpa en R1-99:a för 60.000kr

eller denna?

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=34025

om jag får lägga mig i så ser ju -01:an jävligt fin ut iallafall, 5k och 2år nyare tycker jag låter som en bättre affär.

Miggepigge skrev:

det var ju inte snack om något val mellan jetplan, porsche eller R1 utan att priserna kanske är höga begagnat :hihi
 
Last edited:
Fantasipris?

EXEMPEL 1:
En jag känner har en ZX9R -99 tyskimp. utan servicebok, 1300mil, mint cond. Schyssta däck., slipon och andra fotpinnar.

Han vill ha 55k, släpper den för 50k dock. Dyrt, lagom eller billigt? U tell me.
 
Last edited:
Zee skrev:
2135502 En jag känner har en ZX9R -99 tyskimp. utan servicebok, 1300mil, mint cond. Schyssta däck., slipon och andra fotpinnar.

Han vill ha 55k, släpper den för 50k dock. Dyrt, lagom eller billigt? U tell me.

Mycket dyrt.

Att det är en importhoj gör det ännu värre.
3 saker som aktiverar väckarklockan är låga mil, import och ingen servicebok

Själv skulle jag max ge 35000kr för en sådan cykel, vore den Svensksåld(med serviebok förstås) kanske jag skulle ge max 42000kr.(beroende på skick förstås)
 
Last edited:
burner skrev:
2135514 Mycket dyrt.

Att det är en importhoj gör det ännu värre.
3 saker som aktiverar väckarklockan är låga mil, import och ingen servicebok

Själv skulle jag max ge 35000kr för en sådan cykel, vore den Svensksåld(med serviebok förstås) kanske jag skulle ge max 42000kr.(beroende på skick förstås)


Lite så resonerar jag också. Kan sträcka mig till 40k om den är tipptopp.



EXEMPEL 2:
Igår var det en granne som ville sälja sin gixxer 750 -95 uttagen -97, ingen servicebok, imp. -03, 1200mil, nya däck. Fin o ren, men fälgarna såg mysko ut. pris? *trumvirvel*

Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! 40.000kr. Det hade han själv köpt den för, för 3 veckor sen. Nu va han sugen på en likadan fast 1100. :rolleyes:

Jag hade nog inte ens gett 30 för den, fastän den ser fräsch ut. Man vill inte stå där själv sen och ursäkta sig om att den *faktiskt* är fin, ärliga mil, bla bla bla.

fy fan
 
peteR1000 skrev:
2135406 om jag får lägga mig i så ser ju -01:an jävligt fin ut iallafall, 5k och 2år nyare tycker jag låter som en bättre affär.



det var ju inte snack om något val mellan jetplan, porsche eller R1 utan att priserna kanske är höga begagnat :hihi


hehe det va bara det att jag ville byta ämne :D
:D

:D
 
Zee skrev:
2135545 Lite så resonerar jag också. Kan sträcka mig till 40k om den är tipptopp.



EXEMPEL 2:
Igår var det en granne som ville sälja sin gixxer 750 -95 uttagen -97, ingen servicebok, imp. -03, 1200mil, nya däck. Fin o ren, men fälgarna såg mysko ut. pris? *trumvirvel*

Trrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr! 40.000kr. Det hade han själv köpt den för, för 3 veckor sen. Nu va han sugen på en likadan fast 1100. :rolleyes:

Jag hade nog inte ens gett 30 för den, fastän den ser fräsch ut. Man vill inte stå där själv sen och ursäkta sig om att den *faktiskt* är fin, ärliga mil, bla bla bla.

fy fan


Samma sak igen, import OCH låga mil beror ofta på 1 sak
Svaret på detta vet alla vad det är.

Visst finns det ärliga importhojar med ärliga låga mil men det är kanske endast är 5% av den totala mängden.
 
burner skrev:
2135581 Samma sak igen, import OCH låga mil beror ofta på 1 sak
Svaret på detta vet alla vad det är.

Visst finns det ärliga importhojar med ärliga låga mil men det är kanske endast är 5% av den totala mängden.

Ibland förundras jag över hur många Svenskar tänker...Är det bara Tyskar som justerar/köper en beg mätare på Ebay eller andra forum?? Svaret är nej!! Jag hade en annons med en mätare för R1:a 98-99 som gått 1765 mil. Vet ni hur många samtal jag fick?? Nä, just det! Kan säga att första dagen fick jag stänga av telefonen.

Sluta tro att alla impoterade lågmilare är fifflade med, risken är minst lika stor i Sverige.

En annan sak är att serviceboken är inte värt ett smack när väl garantin har gått ut!!
 
Zilversurfer skrev:
En annan sak är att serviceboken är inte värt ett smack när väl garantin har gått ut!!


Är det inget värt att man, som ägare/köpare, kan se när hojen blev servad sist (och av vem..), och exakt vad som servades? :va
 
Zilversurfer skrev:
2135633 Ibland förundras jag över hur många Svenskar tänker...Är det bara Tyskar som justerar/köper en beg mätare på Ebay eller andra forum?? Svaret är nej!! Jag hade en annons med en mätare för R1:a 98-99 som gått 1765 mil. Vet ni hur många samtal jag fick?? Nä, just det! Kan säga att första dagen fick jag stänga av telefonen.

Sluta tro att alla impoterade lågmilare är fifflade med, risken är minst lika stor i Sverige.

En annan sak är att serviceboken är inte värt ett smack när väl garantin har gått ut!!

Med det försvar du kommer med så skulle jag gissa på att du faktiskt själv importerar en hel del cyklar och sedan säljer i Sverige.

Du får nog vakna upp, att en importerad cykel har rullat väldigt få mil OCH saknar servicebok tyder just på att DEN TROLIGEN ÄR SKRUVAD.

Det är bara för dig att acceptera fakta, detta är baserat på verkliga händelser.(inte av mig själv utan kompisar som skruvat mätare och sedan kastat serviceboken)

Visst kan en Svensksåld cykel också vara skruvad men historiken är enklare att kontrollera genom att tex. kontrollera serviceboken(sådan brukar finnas med då cykeln är Svensksåld), det är även enkelt att ringa tidigare ägare och kontrollera.

Att ringa tidigare ägare i tex. Tyskland är svårare då jag tex. inte kan Tyska språket.

Importhojar brukar även medföra lite dyrare premier hos vissa försäkringsbolag.

Du skriver att serviceboken är värt något alls, för mig och väldigt många andra så är serviceboken värt en hel del.

Jag skulle tveka flera gånger innan jag skulle köpa en cykel utan servicebok, troligen skulle jag inte köpa hojen alls utan leta vidare efter en annan cykel.
 
Last edited:
Zee skrev:
2135643 Är det inget värt att man, som ägare/köpare, kan se när hojen blev servad sist (och av vem..), och exakt vad som servades? :va

Jag talar för många, vi som KAN serva gör ofta bättre jobb än verkstad, då vi förhoppningsvis är rädda om våra ögonstenar. Jag sparar alla kvitto på olja/filter/stift/lager/packningar/gaffelolja osv osv. Räcker inte det, så finns det fler köpare.

burner skrev:
2135661 Med det försvar du kommer med så skulle jag gissa på att du faktiskt själv importerar en hel del cyklar och sedan säljer i Sverige.

Du får nog vakna upp, att en importerad cykel har rullat väldigt få mil OCH saknar servicebok tyder just på att DEN ÄR SKRUVAD.

Det är bara för dig att acceptera fakta, detta är baserat på verkliga händelser.

Visst kan en Svensksåld cykel också vara skruvad men historiken är enklare att kontrollera genom att tex. kontrollera serviceboken(sådan brukar finnas med då cykeln är Svensksåld), det är även enkelt att ringa tidigare ägare och kontrollera.

Att ringa tidigare ägare i tex. Tyskland är svårare då jag tex. inte kan Tyska språket.

Importhojar brukar även medföra lite dyrare premier och andra problem.

Du skriver att serviceboken är värt något alls, för mig och väldigt många andra så är serviceboken värt en hel del.

Jag skulle tveka flera gånger innan jag skulle köpa en cykel utan servicebok, troligen skulle jag inte köpa hojen alls utan leta vidare efter en annan cykel.

Ursäkta mig, men du ingen aning om vad du pratar om!Du tar saker och ting för givet utan att veta fakta!

1. Jag har aldrig importerat en hoj!
2. Var skrev jag att den inte skulle kunna var skruvad? Jag skrev att det förekommer även i SE.
3. Varför är service boken så mycket värd när garantin gått ut? För att se om oljan är bytt och lite muttrar/bultar är åtdragna!
4. Vad du gör, är helt upp till dig, men vet Du lite om motorcyklar så klarar man handla en hoj utan servicebok. Köper du en hoj som har 6-8 år på nacken och bytt ägare 3-6ggr är risken väldigt stor att serviceboken blivigt förlagd helt ärligt.
 
Zilversurfer skrev:
2135665 Jag talar för många, vi som KAN serva gör ofta bättre jobb än verkstad, då vi förhoppningsvis är rädda om våra ögonstenar. Jag sparar alla kvitto på olja/filter/stift/lager/packningar/gaffelolja osv osv. Räcker inte det, så finns det fler köpare.


Så om du orkar spara på kvitton, varför inte lika bra fylla i serviceboken själv då? Nästa kille kanske servar hos verkstaden, då kanske de kan fylla i s-boken efter dig?

Varför slänga en s-bok överhuvudtaget??? Ser ingen logik i det, mer än att ngn av föregående ägarna har varit slarvig och slängt/slarvat bort den. Slarv = lägre pris. Enkelt.


Sen att det finns köpare till din hoj, som inte har s-bok osv, tvivlar jag inte en sekund på. Helt ok, för min del.
 
Zee skrev:
2135685 Så om du orkar spara på kvitton, varför inte lika bra fylla i serviceboken själv då? Nästa kille kanske servar hos verkstaden, då kanske de kan fylla i s-boken efter dig?

Varför slänga en s-bok överhuvudtaget??? Ser ingen logik i det, mer än att ngn av föregående ägarna har varit slarvig och slängt/slarvat bort den. Slarv = lägre pris. Enkelt.


Sen att det finns köpare till din hoj, som inte har s-bok osv, tvivlar jag inte en sekund på. Helt ok, för min del.

Därför att jag kan inte fylla i min Servicebok utan Firmastämpel, det står i Serviceboken, att aktoriserad firma skall stämpla..Vad ska jag göra?sätta min sign? Jag lägger mina kvitto I serviceboken.

Du kanske får lära dig vad förlägga betyder!! Det betyder inte slänga!!

Jag undrar faktiskt hur många ÄLDRE hojjar som idag faktiskt har serviceboken kvar!
 
Zilversurfer skrev:
2135703 Därför att jag kan inte fylla i min Servicebok utan Firmastämpel, det står i Serviceboken, att aktoriserad firma skall stämpla..Vad ska jag göra?sätta min sign? Jag lägger mina kvitto I serviceboken.

Du kanske får lära dig vad förlägga betyder!! Det betyder inte slänga!!

Jag undrar faktiskt hur många ÄLDRE hojjar som idag faktiskt har serviceboken kvar!

Hur många argument behöver du för att fatta? Burner hade enbart ren fakta, som du förkastade, läste du?

Bara en sån sak som att det på en Svensksåld hoj går att kontrollera milen från första registrering tills det att du står där med en hög fuktiga sedlar i näven tio år senare och vill köpa, är det inget värt tycker du?

Är det inget värt att se att åtminstone första tre ägarna och 3000 mil, att det faktiskt gjordes service på verkstad överhuvudet taget?

Själv är jag extremt okinkig när det gäller historia & serviceböcker eftersom jag gör nästan allt själv men när jag SÄLJER, det är vad jag tänker på. Och så länge folk vill ha Svensksålt / servicebok så föredrar jag att det finns.
 
Zilversurfer skrev:
Varför är service boken så mycket värd när garantin gått ut? För att se om oljan är bytt och lite muttrar/bultar är åtdragna!


Den är viktigt just för att visa att hojen att sköts som den skall, precis som du skriver.

Ett annat skäl är att tex. kontrollera milställningen, om tex. senaste stämplingen visar 3000mil så är det förstås lite mer komplicerat för ägaren att skruva tillbaka till 1900mil.

Ytterligare ett annat exempel är att kontrollera misstänksamma mätarställningar, om tex. en hojen endast har rullat 200mil på 6 år så kanske ägare har kört med cykeldator istället. Det finns förstås andra förklaringar men
endast 200mil på 6 år bör undersökas noga.

Det finns massor av exempel.
 
Zilversurfer skrev:
2135703 Därför att jag kan inte fylla i min Servicebok utan Firmastämpel, det står i Serviceboken, att aktoriserad firma skall stämpla..Vad ska jag göra?sätta min sign? Jag lägger mina kvitto I serviceboken.


Nu pratar vi generellt och inte just om din situation och vad du har och inte har. :7peta

Släpp hörnflaggan och kom in i matchen.

Det enkla faktum att folk vill köpa svensksålt och att de vill köpa med s-bok räcker för att priset ska bli lägre om något av det nämnda inte uppfylls. Sen att hojen kanske ÄR lika fin, med ärliga mil osv, är ointressant. Inse.

Chronic skrev:
2135737 Hur många argument behöver du för att fatta? Burner hade enbart ren fakta, som du förkastade, läste du?

Bara en sån sak som att det på en Svensksåld hoj går att kontrollera milen från första registrering tills det att du står där med en hög fuktiga sedlar i näven tio år senare och vill köpa, är det inget värt tycker du?

Är det inget värt att se att åtminstone första tre ägarna och 3000 mil, att det faktiskt gjordes service på verkstad överhuvudet taget?

Själv är jag extremt okinkig när det gäller historia & serviceböcker eftersom jag gör nästan allt själv men när jag SÄLJER, det är vad jag tänker på. Och så länge folk vill ha Svensksålt / servicebok så föredrar jag att det finns.


Å nej vad läskigt. Det verkar som vi är överens idag. Ok för idag, men gör inte om det! ;)
 
Zee skrev:
Det enkla faktum att folk vill köpa svensksålt och att de vill köpa med s-bok räcker för att priset ska bli lägre om något av det nämnda inte uppfylls. Sen att hojen kanske ÄR lika fin, med ärliga mil osv, är ointressant.

Helt korrekt

:fakta
 
Mycke snack om värde på hojar.
När jag skall sälja min hoj bestämmer jag vad den kostar.
Köparen bestämmer vad han vill betala.
Stämmer dessa båda summor ihop blir det affär, annars inte.
Då är värdet på hojen bestämt, varken förr eller senare.
 
R1 1998

Det som Ni inte fattar med en R1 1998 är dels försäkringen ligger på helf ca 5000 kr/år(reg55kw) därav lite högre pris..
Så inse fakta
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top