Fantasi priser på Yamaha R1!?

ilstallione skrev:
2130422 Nja, att det är säljarnas marknad just nu är väl en sak men det är fortfarande köparna som bestämmer vad de vill handla och framför allt vad de vill betala för det.

visst dom bestämmer vad dom vill ge, men ger dom inte det som säljarna vill ha så är det bara för dom att svansa i väg,köparna styr inget atm.
 
Zee skrev:
2130449 Ingen som gnäller här inte. Folk får gärna sätta fantasipriser. Jag undrar bara hur de resonerar...

Frågan är väll vad som är fantasipriser.
55 för en R1a eller 40 för en R1a (99a).

Helt klart 40 om du frågar mig. Att sporthojarna har dåligt andrahandsvärde för något års sedan är väll för att småpojkar köpt fördyra leksaker som F-bolagen tröttnade på att betala. Och dessa har sålt sina hojar, de som hade råd att behålla sina sporthojar gjorde så, och kommer troligen inte att dumpa iväg sin hoj bara för att någon 21 åring inte kunde betala sin försäkring och var tvungen att dumpa i väg sin pärla.
 
Långa farbron skrev:
2129850 Oj oj...


Jodå, bla har jag lärt mig att har man inga pengar så får man köpa något som passar plånboken eller så skiter man i att tjata om det.

:va
Vaddå? Har man pengar så brukar man betala överpris för grejer? Låter vettigt? :va :fatta!
 
Last edited:
mojjsan skrev:
2130549 visst dom bestämmer vad dom vill ge, men ger dom inte det som säljarna vill ha så är det bara för dom att svansa i väg,köparna styr inget atm.

Det är klart att man som säljare bestämmer priset!! många kör en rövare
och lägger ett skambud o kvider att man inte får något betalt för extra
prylar mm, typ du ska va glad att du blir av med och en massa skitsnack.

I mitt eget fall lägger jag till lite mer pengar på en hoj med extra prylar på,
att den är i bra skick och servad enl servicebok är prio 1.

Som sagt godis kostar och serva o hålla hojen i toppskick kostar också.

lite synd att många har svårt att förstå det, i stället köper dom den billgaste
dom kan hitta.

Vist kan man hitta kanonhojar till vrakpris (tex när folk behöver snabba pengar mm)

Ja det finns hojar med kraftiga överpris (dom annonsern skrattar man bara åt
och tittar vidare)

Men min generella uppfattning är att folk tror att man är i peningkris så
fort man ska sälja en beg hoj, o då ska det prutas satan i havet.

Men som tur är finns det en del som har koll på vad saker kostar och
värdesätter detta o blir en nöjd kund..
 
Vad jag hört och sett så är det väl många som letar just R1 och få som säljer.
Med andra ord går det ju att få ut mer för varan.
Jag har en 02:a som gått 1900 mil.
Gått bana ca 10-15gr.
Mattsvarta orginal kåpor efter lekakulrepor i torparn :notme .
Detta tidigt förra säsongen, gått ett par hundra mil sen dess
så inga problem med något efter krashen förutom färgen på mc:n då.
Drivpkt ca 200mil.
Nyrenoverad framgaffel.
Nykontrolerade ventiler förra helgen.
Ny olja och filter förra helgen.
Allt extra tas av i den här diskutionen, bara lite intresserad av vad alla som verkar vilja bestämma över försäljarna nu säger att jag ska sätta för pris.
Kommer att säljas nybesiktad.
Så låt höra nu , vad är rimligt.
Lek med tanken att jag vill sälja efter 060606 för att sätta ett datum.

Kom igen vad borde den kosta.
Kompisen sålde sin för 79000 samma vecka han satte ut i annons (ca 14dar sen).
De såg lika ut innan den här fick bada i lekat.
Hur mkt ska man dra av?

Missförstå mig inte nu, jag vet vad jag ska ha för att släppa den.
Och den är nog inte till salu än.
Men det vore kul at höra allas åsikt.
 
Som sagt.. Trendigt att tycka att rettornas andrahandsvärde borde vara 40 procent på två år.. :va

Och jag vill köpa orginal! Roligare att plocka på själv :yoparty
 
Hitecfrollo skrev:
2130661 Vad jag hört och sett så är det väl många som letar just R1 och få som säljer.
Med andra ord går det ju att få ut mer för varan.
Jag har en 02:a som gått 1900 mil.
Gått bana ca 10-15gr.
Mattsvarta orginal kåpor efter lekakulrepor i torparn :notme .
Detta tidigt förra säsongen, gått ett par hundra mil sen dess
så inga problem med något efter krashen förutom färgen på mc:n då.
Drivpkt ca 200mil.
Nyrenoverad framgaffel.
Nykontrolerade ventiler förra helgen.
Ny olja och filter förra helgen.
Allt extra tas av i den här diskutionen, bara lite intresserad av vad alla som verkar vilja bestämma över försäljarna nu säger att jag ska sätta för pris.
Kommer att säljas nybesiktad.
Så låt höra nu , vad är rimligt.
Lek med tanken att jag vill sälja efter 060606 för att sätta ett datum.

Kom igen vad borde den kosta.
Kompisen sålde sin för 79000 samma vecka han satte ut i annons (ca 14dar sen).
De såg lika ut innan den här fick bada i lekat.
Hur mkt ska man dra av?

Missförstå mig inte nu, jag vet vad jag ska ha för att släppa den.
Och den är nog inte till salu än.
Men det vore kul at höra allas åsikt.

35 papp... max!
 
mojjsan skrev:
2130549 visst dom bestämmer vad dom vill ge, men ger dom inte det som säljarna vill ha så är det bara för dom att svansa i väg,köparna styr inget atm.

Vad som styr ifall det är köparen eller säljaren som bestämmer priset är efterfrågan kontra tillgänglighet.

1. Om efterfrågan är större än tillgängligheten bestämmer säljaren priset.
2. Om tillgängligheten är större än efterfrågan bestämmer köparen priset.

Vill man sälja och det inte finns köpare kan man inte sälja till ett högre pris för risken finns att det inte kommer fler spekulanter (vill du sälja får du anpassa dig?).

Vill man sälja och det finns mängder av köpare... ja det säger ju sig självt att man kan ta ett högre pris då det är troligt att flera personer kommer att vilja ha samma vara (vill du köpa får du anpassa dig?).

Att det alltid skulle vara den ena som bestämmer priset stämmer inte. Detta gäller alla typer av varor och tjänster och det är ju ganska logiskt.

Köparens eller säljarens marknad... ja båda har sin tid.
 
En omlackerad hoj tycker jag knappast höjer värdet på den, i mina ögon.

Jag tar hellre en med fräsch orginallack....värderar en sådan högre.

Undrar hur en värderingsman från försäkringsbolaget värderar sådant?
tex vid stöld eller krasch
 
Santo skrev:
2130728 Vad som styr ifall det är köparen eller säljaren som bestämmer priset är efterfrågan kontra tillgänglighet.

1. Om efterfrågan är större än tillgängligheten bestämmer säljaren priset.
2. Om tillgängligheten är större än efterfrågan bestämmer köparen priset.

.
:yoparty :tummenupp

Kevorkian skrev:
2130671 35 papp... max!
Med de värderingarna har du väl ingen hoj nästa vecka heller :tungan

Henren skrev:
2130694 Ja kan köpa den för 45000kr :-) Nej skämt o sido... det skiljer rätt mkt på försäkringen mellan 99 o en 02:a
Ja absolut men för 45000 kan man ju sälja den utan orginalkåpor till en raceåkare, och då behöver du inte försäkra :7peta
Näe jag vil ha fler svar :)

Texas skrev:
2130733 En omlackerad hoj tycker jag knappast höjer värdet på den, i mina ögon.

Jag tar hellre en med fräsch orginallack....värderar en sådan högre.

Undrar hur en värderingsman från försäkringsbolaget värderar sådant?
tex vid stöld eller krasch
Jag håller fullständigt med.
Men vissa köper ju kåpset av race åkare som ändå inte använder sina
och kanske behöver pengar.
Då ser ju mc:n ut som ny. för ca 8-15000 beroende på hur bra affär.
Därför undrar jag vad folk tycker det är rimligt att dra av.
Själv vet jag ju redan vad jag vill ha och kommer isåfall att sätta ut den för.
Försäkringsbolag kommer nog inte lämna full ersättning på en ny men kanske mer ersättning på en gammal.
 
Här har vi ett praktexemplar när det gäller att övervärdera aftermarketprylarna
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=33874
För 105kkr får man en ny som inte har rullat en meter.......

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=30888
En annan kille som säljer en 1997 års thunderace för 50kkr och då ingår inte ens orginalkåporna

Visst det är upp till var och en att sätta vilket pris de vill men var för helvete inte otrevlig mot potentiella köpare bara för att de inte värderar cykln till det du vill ha för den.
Har fått allt för många svar i stilen med "Glöm det plutten jag vil ha xxxkr " när man velat pruta 5kkr på en cykel som legat 10kkr över snittet med motivationen att däcken är nybytta och där sitter PCIII och slipon.....
 
min 98 åker ut på annons för 39 så fort jag besiktat och bytt batteri,

Kanske nån som vill ha?
 
Chii skrev:
2130819 min 98 åker ut på annons för 39 så fort jag besiktat och bytt batteri,

Kanske nån som vill ha?


Hej! DU maila mig, ja är mkt intresserad av den!!!

Nästan så att ja kan cykla upp :-)

Ärligt nu..... Henrik.Eng@hotmail.com

Boris JR skrev:
2130813 Här har vi ett praktexemplar när det gäller att övervärdera aftermarketprylarna
http://www.sporthoj.com/annonser/?id=33874
För 105kkr får man en ny som inte har rullat en meter.......

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=30888
En annan kille som säljer en 1997 års thunderace för 50kkr och då ingår inte ens orginalkåporna

Visst det är upp till var och en att sätta vilket pris de vill men var för helvete inte otrevlig mot potentiella köpare bara för att de inte värderar cykln till det du vill ha för den.
Har fått allt för många svar i stilen med "Glöm det plutten jag vil ha xxxkr " när man velat pruta 5kkr på en cykel som legat 10kkr över snittet med motivationen att däcken är nybytta och där sitter PCIII och slipon.....

Jag tror denna tar priset :-)

http://www.privatmarknaden.com/adview.asp?adid=3870
 
Ok, jag sålde min R1á -01 Till min Bror *Swedda Här på sporthoj*, Jag gav 79,000 tusen för den Augusti -03, Den var utttagen -02, Och hade gått 850 mil på mätaren *Köpt Bike trollhättan* Fick ganska bra betalt för min Fireblade i inbyte så jag slog till. Jag kostade på denna maskin med diverse *LullLull* Utseende mässigt för ett par tusen kronor, Sen när det vart kallt ute och vi norrlänningar går i ide *För det gör jag ivarjefall* Så vart det lite mera LullLull Fast Motormässigt denna gång, Högkomps Kolvar, Portat topp. Hel acra system, Moddad luftburk/Kn Filter,Trattar till förgasarna, Ny koppling, För att nämna något jag kostade på.......

Vilket gjorde att jag fick en ny lustig leksak, Detta vart ganska dyrt, men jag tyckte det var värt dom pengarna jag la ner på R1án. Den såg bra ut R1án. Och gick minst sagt bra/Bätttre/Bäst, Detta i mina ögon sett då förståss

Ok. Jag satt ett pris på den på 72,000 i höstas, Fick en massa löjliga mess om vilket idiot jag var för att jag var så dyr på den, För mig spelar det ingen roll för jag var säljare och hade inte någon panik att bli av med den, Många var tydligen intresserad av den, men inte för 72,000. Så jag *Sket* ivilket, Ingen köpte och jag sålde inte under det pris jag begärt himla enkel matematik för mig.

Min Bror hade velat köpa den av mig. Han åkte då en Thundercat. Och hade provkört den och vart lyrisk, Jag köpte thundercaten av honom och han min R1á. Så vad gav han för min R1á. Jo ett pris vi båda tyckte var bra gentimot vad han fick för maskin av mig.

Ok. Lite opartiskt vart det för att det var min bror som köpe den, Den vart billigare än 72,000,(Men inte många Tusen) Jag tyckte att en R1á i pedantiskt skick. Inte en repa, 1600mil på mätaren och en lustig liten Xtra knuff på bakhjulshästarna var värt någon Xtra tusing också, Min bror heller ej. Annars kan man köpa någons annans resonerade jag, Fick medhåll och affär gjordes

Sålde thundercaten vad jag tyckte den var värd, Köpte mig en Hayabusa -05 fick den *TokBilligt* men han som sålde den till mig tyckte han gjorde sig en bra affär. Så alla vart väll nöjda. Men alltid finns det någon som tyckte/Tycker att R1án var för dyr, Thundercaten såldes för dyrt. Hayabusan vart alldeles för tokbillig *Hahahallelulia* För det var den, Men WHO CARES i slutändan säljare Vs Köpare så vart alla inblandade nöjda.

En liten berättelse om hur det kan vara/Bli

THE END

Starring


R1á köpare Dennis Swed
R1à säljare Micke swed

Thundercat Köpare John Doe
Thundercat Säljare *Han som förlorade ca 40,000 på R1án*

Hayabusa Köpare *Han som vart skit nöjd överpriset*
Hayabusa Säljare *Han stack till Thailand*
 
Vad ska man få för en sp1 -00 med drygt 3000mil på mätaren? Vet att tråden var om r1 men ändå...
 
K.L skrev:
2130889 Vad ska man få för en sp1 -00 med drygt 3000mil på mätaren? Vet att tråden var om r1 men ändå...

OT: borde kunna få runt 60 för den utan probs. men den hade lite högre inköpspris oxo plus att den e svin snygg :yoparty
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top