Fan va dyrt!!!

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Ort
Skogarna...
Hoj
Såld...
Ok, jag besiktade hojen för en vecka sen och fick en 2:a på packboxarna i framgaffeln.

Så åkte vi till en MC-verkstad som heter "Verona" och dom ville ha 3500 kr (!) för att byta packboxarna, och HALLÅ, packboxar kostar 87 kr/st och det tar inte så lång tid att byta dom, typ max 3 timmar effektivt arbete för kunniga iaf. :gnissla

Så jag tänker att jag byter dom själv då för jag har ju verkstadshandbok så jag plockar isär gafflarna och ska ta bort packboxarna men dom sitter som fan! Det ser ut att vara lite brunt runt ytterkanterna på packboxarna, ser ut som lim eller nåt, och jag har tagit i så in i helvete och dom rubbar sig inte utan blir bara skeva. :3freak
Så nu vet jag inte vad jag ska göra, får packboxarna på onsdag så jag får väl lämna in bara yttre gaffelbenen till dom då så kanske det blir billigare att byta dom, ifall dom får loss dom... :huvet (dom slipper plocka ner dom)

Brukar packboxarna sitta så jävligt, ev. vara fastlimmade, eller är det nån korkat överambitiös person som har limmat fast dom? :fatta!

:tummenner för Verona i Ljungby

BTW. beställde en kedja från dom för 3 månader sen och har inte fått den än :D, och när jag köpte min motor från dom så fick jag inte me varken YPVS, kick eller förgasare CONCLUTION --> HANDLA INTE AV DOM :mattias

Gonatt
 
Last edited:
packboxarna på moppen satt som fan iaf.. stog i en timme och drog i gafflen... bara att kämpa.. men kolla så du tagit bort låsningen....
 
Packboxarna skall inte vara limmade. Har du problem att få ur dem så ta en varmluftpistol och värm på utsidan av gaffelbenet
 
PollySmurf skrev:
Jag har tagit bort låsbrickan
GE FAN I ATT DRA I BENEN! Det kommer bara resultera i att det blir ännu dyrare. På tzr:n sitter innerbenet och ytterbenet fast längst ner med en "mutter". För att lossa denna måste du ha ett motstånd inuti benet, och för att slippa yammas dyra specialverktyg så går det enkelt att göra själv med en 1 meter lång rundstav som du svetsar fast två st m12* muttrar på. Jag fick slipa till min mutter lite innan den passade, men sedan var det hur simpelt som helst. Köp sedan en packboxdemonterare på biltema, kostar 29:- och är helt klart värt det. Jag införskaffade mig även ditsättningsverktygen, dessa var dock lite dyrare (249:- om jag inte minns helt galet). Det sparar dig både tid och du behöver inte vara orolig för att du ska ha sönder något i onödan, vilket det lätt kan hända om man använder sig av en mejsel.

Lycka till.

*= är inte hundra på att det är en m12:a, var 2 år sedan jag gjorde det. Men är nästan säker.
 
Hmm... Kostade mig 400 spänn inklusive material på den tiden jag lämnade in moppen för såna jobb. Nu för tiden brukar jag fixa sånt själv på mina hojar, även om det egentligen är värt ett par hundralappar för att slippa det jobbet. Din lokala verkstad verkar vara ockrare, även om den här är ovanligt billig...
 
Spiken skrev:
GE FAN I ATT DRA I BENEN! Det kommer bara resultera i att det blir ännu dyrare. På tzr:n sitter innerbenet och ytterbenet fast längst ner med en "mutter". För att lossa denna måste du ha ett motstånd inuti benet, och för att slippa yammas dyra specialverktyg så går det enkelt att göra själv med en 1 meter lång rundstav som du svetsar fast två st m12* muttrar på. Jag fick slipa till min mutter lite innan den passade, men sedan var det hur simpelt som helst. Köp sedan en packboxdemonterare på biltema, kostar 29:- och är helt klart värt det. Jag införskaffade mig även ditsättningsverktygen, dessa var dock lite dyrare (249:- om jag inte minns helt galet). Det sparar dig både tid och du behöver inte vara orolig för att du ska ha sönder något i onödan, vilket det lätt kan hända om man använder sig av en mejsel.

Lycka till.

*= är inte hundra på att det är en m12:a, var 2 år sedan jag gjorde det. Men är nästan säker.

Jag hade redan skruvar isär rämparna helt och hållet innan jag försökte ta loss packboxarna (då menar jag ta loss skruven med mera)
Men nu har jag lämnat in bara dom undre dämparbenen (inklusive FASTLIMMADE packboxar) så ska verona byta dom, dom sa att dom ibland kan vara fastlimmade :S
Och jag fick loss "muttern" som egentligen är en "insexbult" med en vanlig insexnyckel genom att hålla i undre dämparbener (d.v.s. ytterdelen !INTE "kolven" som löper i dom undre benen) och samtidigt vrida hårt som fan i insexnyckeln (man behövde förlänga insexnyckeln för att skapa tillräckligt med vrid för att få loss bulten)
Och ett litet tips: Man behöver inte dedär specialverktyget, ifall du snurrar på bulten och märker att ingenting händer, drar du bara ut det inre dämparbenet så långt det går och drar _lite_ till utåt så att det skapas en spänning så e de bara att skruva på :tummenupp

Men tack för hjälpen ändå :lol
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top