Fan repa i kolven!

0nicke0 skrev:
Vi är väll ändå i 125cc forumet? :kocko
precis.. !. :kocko :D
Men R1 2t.. :rolleyes: Fatta effekt och bränsleförbrukning.. Sen att gjorden skulle gå under pga koldioxidutsläpp på mindre än 2 veckor är ju en annan 5a. :hihi
 
aprilia killen! skrev:
Hallå! bara en liten fråga,, som kanske sträcker sig utanför ämnet, men jag har en Aprilia rs-01 som har gått ca:2000mil, och den är inte bytt kolv på en enda gång,, :gnissla ,, är tiden inne eller :confused: ?


neej.
 
philsson skrev:
Så fort något går löst i cylindern så låter det för konstigt.. känns garanterat också.. om det inte bara är nåt gruskorn eller nåt.


"bara är ett gruskorn" ja får du in ett gruskorn i motorn ska du ha mer än tur för att det inte ska kännas nåt :lol
 
Anton_Ljunghusen skrev:


äsch, min satt de orginal kolv på. Aldrig bytt. Tror jag iaf? annars tar jag tillbaka mitt svar. Men ungefär 1000mil kan man köra på en kolv.
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Han hade ju kört 2000 mil på sin kolv...


jaa men jag har troligen kört 3000mil med min men tror inte det har vart så, borde slitits snabbare.
 
Hej.
Jag läste några av de inlägg du fått, och kan bara hålla med mattias.
Att inte byta vore riktigt korkat. i en 2-taktare orsakas i 999 fall av 1000 märken på kolvens avgassida pga överhettning/oljebrist. Din repa ser ut som om den kommer utav detta. Bilden är däremot inte särskilt tydlig, så 100% säker kan jag inte vara. Är inte detta orsaken finns det fler alternativ:
1: något inuti motorn har lossnat/gått itu och farit upp genom kanalerna och på sin väg ut fastnat mellan kolven och cylinderväggen... därav märket.
2: Något har tagit sig in i motorn via förgasaren och därefter orsakat samma som ovanstående....

Jag hade aldrig låtit en skada(för det är det) passera utan kontroll.
Oavsett vilken av ovanstående det är så kan kostnaderna bli alldeles för höga pga ett slarv... orsaken kan vara så enkel att du bara måste gå upp någon storlek i bestyckningen.......

Mvh Joakim
 
jompe4 skrev:
Hej.
Jag läste några av de inlägg du fått, och kan bara hålla med mattias.
Att inte byta vore riktigt korkat. i en 2-taktare orsakas i 999 fall av 1000 märken på kolvens avgassida pga överhettning/oljebrist. Din repa ser ut som om den kommer utav detta. Bilden är däremot inte särskilt tydlig, så 100% säker kan jag inte vara. Är inte detta orsaken finns det fler alternativ:
1: något inuti motorn har lossnat/gått itu och farit upp genom kanalerna och på sin väg ut fastnat mellan kolven och cylinderväggen... därav märket.
2: Något har tagit sig in i motorn via förgasaren och därefter orsakat samma som ovanstående....

Jag hade aldrig låtit en skada(för det är det) passera utan kontroll.
Oavsett vilken av ovanstående det är så kan kostnaderna bli alldeles för höga pga ett slarv... orsaken kan vara så enkel att du bara måste gå upp någon storlek i bestyckningen.......

Mvh Joakim
Nej bestycka vore inte dumt att göra.. orsakade ett motorhaveri för mig också.
:4skrika
 
Jaha okej låter najs.
Då kommer nog inte cyllen gå som bajs.
Den bör hålla.
Jag kanske bör kolla.
Efter några mil
Så att jag ej behöver nytt nicasil.
Haha :tungan
 
0nicke0 skrev:
Jaha okej låter najs.
Då kommer nog inte cyllen gå som bajs.
Den bör hålla.
Jag kanske bör kolla.
Efter några mil
Så att jag ej behöver nytt nicasil.
Haha :tungan
dyrt att byta nicasil.. nästan billigare att byta cylinder varje ggn.. kolv+ cylle du vet.. = dyrt..
 
Anton_Ljunghusen skrev:
Varför dra upp det här? Vadå inte spam? det va ju fan en ny "spamtråd"
vi har alla delade uppfattningar och olika åsikter.. låt oss gå vidare.. men att ta bort en tråd är endå inte nödvändigt.. prova med att ta bort några inlägg se om det hjälper.. fast det kan ju hända att tråden inte går att följa då och då blir det inte lika intressant läsning. men men.. åter igen delade meningar..
SH är trots allt inte en faktabok utan ett ställe där man på ett socialt sätt ska kunna hjälpa varandra och efter som åtminstonde jag är människa så blir det en och den andra urspårningen och kommentar (allmänt snack?. ).
 
philsson skrev:
vi har alla delade uppfattningar och olika åsikter.. låt oss gå vidare.. men att ta bort en tråd är endå inte nödvändigt.. prova med att ta bort några inlägg se om det hjälper.. fast det kan ju hända att tråden inte går att följa då och då blir det inte lika intressant läsning. men men.. åter igen delade meningar..
SH är trots allt inte en faktabok utan ett ställe där man på ett socialt sätt ska kunna hjälpa varandra och efter som åtminstonde jag är människa så blir det en och den andra urspårningen och kommentar (allmänt snack?. ).


Jag-gav-grav-för-att-tråden-skulle-få-stanna-men-dom-uppfylldes-inte

Så enkelt är det

end of story
 
Jag har inga avgasportar som passar den nya cylindern. Det blir jö som ett hål upp där avgasportarna ska sitta.. Skulle det gå att köra utan avgasportar? jag bryr mig inte om den e slö på låga varv. Där ligger jag ändå aldrig. :D Ska beställa nya men det tar säkert långtid att få dom. Å nästa vecka kanske snön är borta. Man kan väll montera dom efter att man monterat fast cylinden? :va
puss kram
 
0nicke0 skrev:
Jag har inga avgasportar som passar den nya cylindern. Det blir jö som ett hål upp där avgasportarna ska sitta.. Skulle det gå att köra utan avgasportar? jag bryr mig inte om den e slö på låga varv. Där ligger jag ändå aldrig. :D Ska beställa nya men det tar säkert långtid att få dom. Å nästa vecka kanske snön är borta. Man kan väll montera dom efter att man monterat fast cylinden? :va
puss kram

Du lär få problem att montera styr staget till RC´n iom att ramen är i vägen.

Men plocka av cyllen och fixa det och få på det igen fixar du säkert på en dag.
 
Back
Top