Fan repa i kolven!

Den där kolven ska inte vara några problem att köra ett tag till med
Sådär ser "vanligt slitage" ut om man tittar på en kolv som gått lite längre (i en 4-takt då rimligtvis)
 
Ojj jag har kört med kolvar som har sett 10ggr värre ut....
det är inga problem med den kolven....
 
Jag hade lyft på cylindern och bytt kolv, ringar, kolvbult och nållager. Cylindefotpackning också, såklart. Toppen kan ju sitta kvar om du inte vill köpa ny toppackning. Men den där kolven är definitivt mogen för soptunnan.
 
Mattias skrev:
Jag hade lyft på cylindern och bytt kolv, ringar, kolvbult och nållager. Cylindefotpackning också, såklart. Toppen kan ju sitta kvar om du inte vill köpa ny toppackning. Men den där kolven är definitivt mogen för soptunnan.
Vad jag vet så vet Mattias vad han snackar om.. ( blev nästan lite rim där eller hur.. :D )
 
philsson skrev:
Vad jag vet så vet Mattias vad han snackar om.. ( blev nästan lite rim där eller hur.. :D )
JAG skulle inte ha ro att åka runt med en uppenbart skadad kolv iaf. Det lär ju knappast självläka, liksom.
 
Mattias skrev:
JAG skulle inte ha ro att åka runt med en uppenbart skadad kolv iaf. Det lär ju knappast självläka, liksom.
Jag hade känt precis samma sak. Det är alltid bra när man kan förebygga nåt.. surt att stå där när det är paj sen. kan bli mycket dyrare kanske att låta det vara.
 
Hur långt har kolven gått?

Ska ju bytas så in i helvetes ofta, så visst ett byte vore ju inte fel... Men förvåna dig inte om du får likadana skador på kolven efter 100 mil..
Vissa har TUR, och har inte en repa efter 1000 mil, andras kolvar ser ut som din efter 300 mil...inte tusan byter man för det
 
Nånting måste ha skapat den repan. Var det cylindern? Om det var cylindern så ser nästa kolv likadan ut efter 100 mil. Lönt att byta då?

Kör tills det rasar säger jag. Och rasar det inte så kör du tills det rasar......
 
TheDiversion skrev:
Nånting måste ha skapat den repan. Var det cylindern? Om det var cylindern så ser nästa kolv likadan ut efter 100 mil. Lönt att byta då?

Kör tills det rasar säger jag. Och rasar det inte så kör du tills det rasar......

Naturligtvis lyfter man ju inte av cylindern och ställer den åt sidan, byter kolv och sätter tillbaka cylindern utan att ha inspekterat den.
 
H4 skrev:
Hur menar du då? Rasad motor, köpa kolv/cylinder bara.


Om han bara köpet ny kolv blir det billigare än om den skär, o hela skiten rasar med kolv, cylinder, vevstake, topplock osv osv.... :fatta!
 
Last edited by a moderator:
NSR_Martin skrev:
Om han bara köpet ny kolv blir det billigare än om den skär, o hela skiten rasar med kolv, cylinder, vevstake, topplock osv osv.... :fatta!

Okej, det var det man ville veta.
 
NSR_Martin skrev:
Om han bara köpet ny kolv blir det billigare än om den skär, o hela skiten rasar med kolv, cylinder, vevstake, topplock osv osv.... :fatta!
å glöm inte alla lager. ringar, packningar och kolvbulten.. :D ah just det kolvbultsringarna också.. :tungan
Man kan ju aldrig veta vad som kan ryka.. jag hade i vicket fall monterat isär och kollat efter. :7peta
 
Ja klart skiten ska plockas ned å kolla allt byta grejer å putsa å fixa å trixa å sen i med massa ETANOL! Tror ni det finns högkomp kolv så man får lite mer power. :D
 
0nicke0 skrev:
Ja klart skiten ska plockas ned å kolla allt byta grejer å putsa å fixa å trixa å sen i med massa ETANOL! Tror ni det finns högkomp kolv så man får lite mer power. :D
Va va det du hade för slutgiltig anledning till etanolkonvertering nu igen? :va
 
Mattias skrev:
Naturligtvis lyfter man ju inte av cylindern och ställer den åt sidan, byter kolv och sätter tillbaka cylindern utan att ha inspekterat den.

Jag försökte bara poängtera hur jag hade gjort, med tanke på att jag kanske är latare och likgiltigare än genomsnittet :hihi
 
Back
Top