Falska påståenden om LF vid bankörning?

Johan skrev:
Hur lyckas man t.ex som enhjuling under ej tävlingslika former kvadda en hoj på bana så grovt så att det blir lösen?
En lättare highsider bröt sönder bakfälgen och skadade ram, tank m m. Finns på film här på SH i någon tråd jag glömt för länge sedan.
 
Johan skrev:
Word! Trafikförsäkringsproblemet har verkligen tagit död på den positiva trend som var på G inom banåka. Däremot vagnskadebiten kan jag inte heller förstå hur dom tillåter, möjligtvis med undantag för SMC-liknande kurser under strikta former.
Hur lyckas man t.ex som enhjuling under ej tävlingslika former kvadda en hoj på bana så grovt så att det blir lösen?

Man gör en highsider med den så den slår ner hårt.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1460712&postcount=16
Men "tävlingslika former" vad är det?
Tävling är ju just tävling där det gäller att komma först, köra fortast, hoppa högst eller längst och den som vinner får pris.
Så är det ju inte på LMS trafikövningar.
Undrar hur många som krschat på bana och släpat ut hojen till ett dike innan de ringt försäkringsbolaget, då blir det ju bara enkel självrisk.
 
enhjuling skrev:
Man gör en highsider med den så den slår ner hårt.
OK, klassiskt ställe också. Måste ha tagit extremt oturligt om det blev stora skador på ram m.m. Fast lösen kan jag iof förstå, bara tank och kåpor kostar i lösvikt lika mycket som en hoj :( Inom RR-räknar man ju inte med dom kostnaderna och då skulle väl reparationen gått på 2-5kkr
enhjuling skrev:
Undrar hur många som krschat på bana och släpat ut hojen till ett dike innan de ringt försäkringsbolaget, då blir det ju bara enkel självrisk.
Säkerligen alldeles för många, nog änu vanligare förr.
 
Jag skrev ett e-mail till Länsförsäkringar ang detta. Fick detta svaret.

Hej,


Jag skall försöka att svara på din fråga angående försäkringens omfattning vid sk. bankörning.



Generellt gäller att om arrangören är en trafiksäkerhetsorganisation eller etablerad MC-organisation typ NTF, SMC eller liknande och syftet med körningen är trafikövning, så gäller kaskoförsäkringen med speciella villkor. Jag vill poängtera att Vilkorets skrivning tävlingslika förhållande inte förutsätter tidtagning, vi gör alltid en undersökning av de specifika förhållandena och tävlingslika förhållande kan råda trotts att inte tidtagning skett. Ni bör alltså vara noga med att kontrollera vilka som är arrangörer, och vilka övriga som är med och kör, efter som det kan avgöra vilka förhållande som gäller. Ett observandum är om det deltar personer som kör oskyltat eller med sk. "skrapkåpor" etc efter som det indikerar att de tänker köra fort, vilket kan leda till att tävlingslika förhållande råderpå banan.



Vi är positiva till trafikutbildningar som gör att mc-förare blir bättre trafikanter, men av erfarenhet vet vi också att vissa använder bankörning för att köra "racer", vilket leder till högre premier för hela försäkringskollektivet. Motivet för högre självrisk är helt enkelt den att risken för olycka är större vid bankörning, vilket inte skall belasta hela kollektivet fullt ut.



Att du ibland åker som passagerare förändrar inget, utan försäkringen gäller på samma sätt.



Som du förstår av mitt svar kan jag inte ge en garanti för ett specifikt tillfälle, utan ni som förare måste vara med och bedömma situationen och i händelse av skada får ni förbereda er på att vi utreder aktuella förhållanden. Kör alltid med insidan !



MVH/

Ulf Lindholm

Bitr.Skadechef

Länsförsäkringar Skaraborg

Bank & Försäkring

0500-77 71 31, fax 0500-77 70 30

ulf.lindholm@skaraborg.lansforsakringar.se

http://www.lansforsakringar.se/skaraborg
 
Last edited:
LMS trafikövningar torde i alla fall inte vara något problem då de har en föråkare som inte får passeras så på sätt och vis åker ju alla på ett led bakom honom. Instruktörerna är dessutom utbildade av SMC, tidtagning är förbjuden och det finns ingen licensgrupp. Nästa år blir det förmodligen i SMC:s regi helt och hållet dessutom.
 
2fast4hjo skrev:
Jag skrev ett e-mail till Länsförsäkringar ang detta. Fick detta svaret.

Hej,


Jag skall försöka att svara på din fråga angående försäkringens omfattning vid sk. bankörning.



Generellt gäller att om arrangören är en trafiksäkerhetsorganisation eller etablerad MC-organisation typ NTF, SMC eller liknande och syftet med körningen är trafikövning, så gäller kaskoförsäkringen med speciella villkor. Jag vill poängtera att Vilkorets skrivning tävlingslika förhållande inte förutsätter tidtagning, vi gör alltid en undersökning av de specifika förhållandena och tävlingslika förhållande kan råda trotts att inte tidtagning skett. Ni bör alltså vara noga med att kontrollera vilka som är arrangörer, och vilka övriga som är med och kör, efter som det kan avgöra vilka förhållande som gäller. Ett observandum är om det deltar personer som kör oskyltat eller med sk. "skrapkåpor" etc efter som det indikerar att de tänker köra fort, vilket kan leda till att tävlingslika förhållande råderpå banan.....


Om arrangörerna är tex FMK, LMS mfl som har egna föråkare/instruktörer som är med på banan borde det inte bli några problem (trodde man)
Lurigt det där med att "det kan räknas som tävling även om det inte är tidtagning" Vilka förhållanden kan det menas vara??
Har inget emot den dubbla självrisken, den som ger sig in i leken får gilla läget, men att dem ska bråka får en bara att ta fram eldgaffel och hornen.
Hade man slängt den i ett dike hade man sparat pengar och sluppit detta,
ännu ett nederlag för ordspråket "ärlighet varar längst"
Tack för engagemanget...på måndag ska det tjafsas vidare med Skadechefen för ärendet.
PS. Vad e det för mupp du har? :drool / Crew Blackrace gbg :wiggle

Neutral skrev:
LMS trafikövningar torde i alla fall inte vara något problem då de har en föråkare som inte får passeras så på sätt och vis åker ju alla på ett led bakom honom. Instruktörerna är dessutom utbildade av SMC, tidtagning är förbjuden och det finns ingen licensgrupp. Nästa år blir det förmodligen i SMC:s regi helt och hållet dessutom.

Håller med..torde inte vara några problem..men där bet hästen i ko blajan :jisses

Vad blir förändringen om det styrs i SMC:s regi helt och hållet? Enklare eller svårare om något händer för oss gatåkare? :confused:
 
Bodin skrev:
Håller med..torde inte vara några problem..men där bet hästen i ko blajan :jisses
Du åkte väl inte med LMS på Falkenberg antar jag. Känner inte till någon som blivit nekad på Sviestad.


Bodin skrev:
Vad blir förändringen om det styrs i SMC:s regi helt och hållet? Enklare eller svårare om något händer för oss gatåkare? :confused:
Försäkringsbolagen har förtroende för SMC vilket underlättar.
 
Last edited:
Neutral skrev:
Du åkte väl inte med LMS på Falkenberg antar jag. Känner inte till någon som blivit nekad på Sviestad.

Nej nej..det var FMK, tog bara upp LMS som jämförelse, i stort sätt samma upplägg.
 
Bodin skrev:
.
PS. Vad e det för mupp du har? :drool / Crew Blackrace gbg :wiggle

En 2fast4hjozatzychippadsaab9:3 utan dekalkrimskramsmupp :blah :hihi

HA, av en ren slump ringde personen som svarade på mitt e-mail hem till mig idag (sökte sambon).. Pratade länge ang detta om bankörningar/försäkringar o de kan aldrig garantera att de ersätter, man måste kunna bevisa att det inte är under tävlingsliknande förhållanden.

Han tyckte att våra försäkringar var alldeles för billiga, de måste fattas en 0:a :hihi (betalar 4500 respektive 8000 hel/hel)


:hej :7peta om jag sätter kraschpuckar på min hoj som vi pratade om...får jag lägre premie då... *du lova ju* :6surkart
 
Last edited:
Hejsan i November kylan!!

Uppdatering på läget...och goda besked.

Avslaget överklagades som sagt, med 1 och ett halvt dataskrivet A4 med förklaringar på vilken form av körning det var på (trafikövning) samt olika regler och bestämmelser för bankörning med gathojar resp vad som gäller för licens grupper, tog upp att jag haft kontakt med både falkenbergs motorklubb samt LF representanten som varit där och kontrollerat hur bankörningen går till samt urdrag ur deras egna försäkringsvilkor (som dem själva inte verkar kunna) :va

Dem ville även ha uppgifter om killen jag körde ihop med, som jag utelämnat på min skadeanmälan eftersom jag själv anser att han inte kunnat göra så mycket åt situationen. Han körde sitt spår och jag hann inte om helt innan han gick in mot apex.
Iaf tvungen lämna regnr & personnummer på honom.

Igår fick jag reda på att överklagan gick igenom!! ..och det bara är att köra (på släp då) :tungan till verkstad. :tummenupp
Får betala självrisken, men om försäkringsbolaget anser att det trots allt inte var jag som var vållande så går det på motpartens försäkring och jag får tillbaka mina slantar.

Frågan om man ska se ljuset ännu...
:confused: ersätter dem skinnställ mm oxå?
:confused: Hur gör man med dem grejer som är skadade? Lämnar till verkstan som fixar hojen eller??
:confused: Hört rykten om att dem inte ersätter handskar...stämmer det?

// Tack
 
Bodin skrev:
Hejsan i November kylan!!

Uppdatering på läget...och goda besked.

Avslaget överklagades som sagt, med 1 och ett halvt dataskrivet A4 med förklaringar på vilken form av körning det var på (trafikövning) samt olika regler och bestämmelser för bankörning med gathojar resp vad som gäller för licens grupper, tog upp att jag haft kontakt med både falkenbergs motorklubb samt LF representanten som varit där och kontrollerat hur bankörningen går till samt urdrag ur deras egna försäkringsvilkor (som dem själva inte verkar kunna) :va

Dem ville även ha uppgifter om killen jag körde ihop med, som jag utelämnat på min skadeanmälan eftersom jag själv anser att han inte kunnat göra så mycket åt situationen. Han körde sitt spår och jag hann inte om helt innan han gick in mot apex.
Iaf tvungen lämna regnr & personnummer på honom.

Igår fick jag reda på att överklagan gick igenom!! ..och det bara är att köra (på släp då) :tungan till verkstad. :tummenupp
Får betala självrisken, men om försäkringsbolaget anser att det trots allt inte var jag som var vållande så går det på motpartens försäkring och jag får tillbaka mina slantar.

Frågan om man ska se ljuset ännu...
:confused: ersätter dem skinnställ mm oxå?
:confused: Hur gör man med dem grejer som är skadade? Lämnar till verkstan som fixar hojen eller??
:confused: Hört rykten om att dem inte ersätter handskar...stämmer det?

// Tack

-skinnställ ersätts genom din försäkring, obs! ingen självrisk
- lämna allt som tillhör hojen och även dig själv till verkstaden. en besiktningsman från lf kommer och besiktiga hojen på verkstaden, han tar även då en titt på din skyddskläder.
-handskar gäller likaväl som dina andra saker.

Skulle LF säga annat så är det fel, jobbar med detta dagligen.
 
Last edited:
Kul att det verkar lösa sig till det bättre, skönt :tummenupp

LF brukar vara vettiga att ha o göra med men som någon skrev tidigare i tråden så är varje län ett bolag i sig på sätt och vis. Dom arbetar efter olika erfarenheter.
Vi har haft något fall med Folksam och två fall med LF på på våra banåkningar www.actionpics.se
I båda fallen har handläggaren ringt upp oss och bett att få veta mer om förhållandena och syftet med bankörningen. Dom har velat försäkra sig mot att det inte varit tävlingsliknande former och att det har funnits instruktörer tillhands.
I samtliga fall fick försäkringstagarna ersättning utbetalt. I ett av fallen var det en handläggare från Linköping som ringde och han hade själv varit verksam för LMS bankörningar. Han var själv mycket positiv till bankörning men poängterade att det varierade mellan olika län.

/Nitrous
 
Daytona595 skrev:
-skinnställ ersätts genom din försäkring, obs! ingen självrisk
- lämna allt som tillhör hojen och även dig själv till verkstaden. en besiktningsman från lf kommer och besiktiga hojen på verkstaden, han tar även då en titt på din skyddskläder.
-handskar gäller likaväl som dina andra saker.

Skulle LF säga annat så är det fel, jobbar med detta dagligen.


Oki, då vet jag !! :tummenupp
// :Bugar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top