Falsk betalning med kontokort...?

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag har bekymmer. Kollade på kontoutdraget idag och ser att jag ska ha gjort två köp igår på 765kr efter varandra??? Jag handlade bara på Ducati med kortet igår, sen skruvade jag hoj :va

I fredags natt betalade jag 212kr på krogen och 146kr för taxin med kortet.

Ringde Nordea men dom viste inte riktigt vart jag skulle vända mig... Fick ett nummer att pröva men dom har bara öppet vardagar 9-17 :mad:

Säkert en jäffla taxischaufför som ökar sin timersättning

Det är väl sannolikt någon som råkat knappa in samma köp två ggr av misstag. Om 765-köpet var på Ducati så kolla med dom. :confused:

K-Micke skrev:
Det är väl sannolikt någon som råkat knappa in samma köp två ggr av misstag. Om 765-köpet var på Ducati så kolla med dom. :confused:
Köpet på Ducati finns registrerat, 845kr

Hmm... ska man behöva spärra kortet? Jobbigt när jag har mitt kort kvar :mad:

Att jag reagerade var först och främst att det var två lika belopp på samma dag.. Och sen började jag tänka och kom fram till att jag har fanimej inte köpt nånting för 765kr på kortet på iallafall två veckor... har nästan bara handlat med kontanter på sistonde.

Jaja, tömde kontot nu och ska anmäla skiten imorgon... Ibland blir man sur :mad:

Last edited:
vågen skrev:
Köpet på Ducati finns registrerat, 845kr

Hmm... ska man behöva spärra kortet? Jobbigt när jag har mitt kort kvar :mad:

Aha, då är det väl krogen eller taxin då. :näsblod
Bäst att kolla med din bank.

K-Micke skrev:

Är det krogen så blir jag riktigt missnöjd. Då är det slut med SH pubar för mig.

jag litar inte på konto/kreditkort , vi blev av med 5000:- på julafton förra året , någon tog ut ca 500 euro på gibraltar med vårat mastercardnummer, som tur var så var det ganska lätt att bevisa att vi inte varit på gibraltar så då slapp vi betala

Ogre skrev:
jag litar inte på konto/kreditkort , vi blev av med 5000:- på julafton förra året , någon tog ut ca 500 euro på gibraltar med vårat mastercardnummer, som tur var så var det ganska lätt att bevisa att vi inte varit på gibraltar så då slapp vi betala

svettigt!

Känns skit om man inte kan använda sitt kort när man går ut. Kontanter är ju så satans jobbigt att hålla reda på!

vågen skrev:
svettigt!

Känns skit om man inte kan använda sitt kort när man går ut. Kontanter är ju så satans jobbigt att hålla reda på!

Säker att det inte är något som du handlat tidigare då.. För mig drog taxi020 387:- i förra veckan för en resa jag gjorde den 20nov-04... :4skrika

Taxin är det i alla fall inte. Taxibilarna har ingen direktkoppling med banken varför man inte kan betala med maestro eller liknande. Banken drar tidigast nästa vecka för taxiresan. Så du får nog ta o kolla me krogen.

usch, sånt där verkar inge kul alls. Hoppas det löser sig för dig!
Själv handlar jag 9½ ggr av 10 med kort, har nästan aldrig kontanter på mig.. :gnissla

K-Micke skrev:

Du kan ju spärra kortet via telefon 24h/365.
Du är även berättigad att få veta exakt VAD och när transaktionen gjordes, det är banken skyldig att uppge.
Det går att få rätt mot Kort/bankföretag. Jag var utomlands en av alla de ggr Sverige devalverade på 70-talet. (Tack (s)!)
Kortföretaget flyttade ALLA mina utlandstransaktioner till EFTER devalveringsdatum på nästa kontoutdrag :huvet
Efter min protest fick jag tillbaka alla för höga belopp, utan kommentarar...

jag satt o kontrollerade kreditskortstransaktioner i två år på ett företag som heter alphyra, dom fungerar som en transaktionsväxel åt väldigt många företag.

OK nu till saken, jo det hände ibland att det blev dubbeldebiteringar. direkt eftervarandra.

Hur nära varandra ligger transaktionerna?

Det kan bero på kommnuikationsproblem med utrustnigen, att kommunicationen avbröts o det blev ingen verifiering från banken

banken kan vända transaktionen inga problem satt o gjorde massor av sådanna.

Kan det ha varit nummret till Alphyra du fick, de var där jag jobbade, där kan dom vända på transaktionen om butiken ringer dit o begär det

Tolf

Min kompis fick sitt kort "skimmat"/kopierat på en restaurang i London (tror han).

Han hade inte hunnit märka nåt innan VISA ringde och frågade om han hade rest i Spanien nyligen. De hade tydligen nåt system som tyckte att han inte kunde ha varit i Stockholm, Oslo och sen åkt tåg m.m. i Spanien samma dag...

Han hade varit i Sthlm och Oslo men nån brände hans pengar i Spanien med den kopierade remsan.

En jobbarkompis var i Brasilien på jobb. Ca 2 månader efter att han kom hem fick han en räkning på kortet. Två jätteuttag på ca 25000 och 26000 hade gjorts någonstans i Brasilien. Ungefär vid samma tidpungt hade han dessutom tankat på samma kort på statoil i Södertälje. Han anmälde det till banken och slapp betala.
Men 2x765 spänn är ju inte heller kul att bli bestulen på.

Är du säker på att pengarna dragits och inte bara reserverats? Ibland kan det bli mysko om den som drar kortet gör fel och sen ångrar köpet, kan kanske vara nåt sånt som hänt.

Är det fel får du tillbaka pengarna, inga problem (krävs en underskrift från dig om det ska vara giltigt). Har du brått att få pengarna på kontot kan banken ordna det. Råkade själv ut för att en firma i USA drog dubbelt när jag handlade av dom men ett samtal till banken så var det löst.

Nicke skrev:
Min kompis fick sitt kort "skimmat"/kopierat på en restaurang i London (tror han).

Han hade inte hunnit märka nåt innan VISA ringde och frågade om han hade rest i Spanien nyligen. De hade tydligen nåt system som tyckte att han inte kunde ha varit i Stockholm, Oslo och sen åkt tåg m.m. i Spanien samma dag...

Han hade varit i Sthlm och Oslo men nån brände hans pengar i Spanien med den kopierade remsan.

Det där är nog nått system som många kort har.
Förra veckan så tankade jag och min far tre tankar fulla med soppa på en mack ute i obygden. Två tankar bensin och en tank diesel. Allt under loppet av nån timma på samma mack.
Dagen efter så ringde Shell till kontoinnehavaren och frågade om hon hade glömt eller tappat kortet som vi använde.
Bra och smidigt.

Hoppas verkligen inte att det är bartendern på krogen som försöker sno mina pengar... kan aldrig ränka mig att hon skulle göra det. :gnissla

Pengarna har inte blivit dragna än, reserverade men det är ju inte mer pengar på mitt konto för det. :gråter

Kul när räkningarna inkl. betalningen för bandagen på gotland och Twinsuckers födelsedagsbåt gick loss på 10900:- den här månaden :4skrika Hatar verkligen kvartalsräkningar ibland.

-"Det finns i oss alla ett hinder för fullkomlig lycka; det är leda vid det vi redan äger och längtan efter det vi inte har" Francois de la Rochefoucauld

Ring banken igen!

Det där är ganska så vanligt, att det blir dubbelbokat i systemet, det har jag haft. Minns inte om det försvann av sig själv efter ett par dagar (men håll koll) och kontakta banken redan nu för att påpeka detta.

Troligen inget bedrägeri utan bara "knas" i systemet. Både min sambo och jag har råkat ut för sånt här och det har aldrig varit något problem. Har du kvittot/slippen kvar? Håll i den.

Det var Ducati Stockholm som hade klantat sig. Dom tog betalt två gånger 765kr och en gång 845kr för samma saker :rodnar :D

Antagligen lite minimalt mitt fel, jag ville ju ha ett snyggt nyckelband med ducatisar på i sista stund :hihi

Pengarna tillbaks, jonathan glad :Bugar

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...