Fallucka istället för väggupp. påverkar inte mc.

Klart man lackar lite när dom slösar pengar på massa strunt. Men för dom flesta av oss hojåkare märker vi inte av det då vi nästan enbart håller oss på landsvägarna.

Annars så tycker jag att man ska börja fokusera lite mer på fotgängarna och få dom att ta sitt ansvar i trafiken också, lär folk att om man är i närheten av en väg får man fan vara alert annars blir man överkörd .

En sak man märker efter x antal år med nollvisionens "fart är roten till allt ont" är att fotgängare blivit allt kaxigare. Jag har ett par ggr (i bilen) varit med om att mötande fotgängare börjar stega ut mitt på vägen för att "markera" att jag kör för fort, när jag ligger runt 40 på 30 väg. Då gasar jag på så dom förstår att dom ska hålla sig på kanten av vägen när det inte finns nån trottoar. Detta beteendet är ganska provocerande :D Sen ska vi inte snacka om alla som vinkar åt en att sakta ner när man kör 60 på 50 väg. Och detta är vägar som blivit sänkta från 50 eller 70 så ni kan skippa moralpredikan om att ni alltid håller 30 :D

Är du inte polis med en laser i handen så.. lägg ner låtsaspolis innan du blir överkörd :fakta

Jag har märkt skillnad på olika stadsdelar. Fotgängare på söder har en irriterande förmåga att gå över gatan, precis när det slår över till röd gubbe...Är det nåt sorts revolterande? City funkar bättre. Andra som har liknande upplevelser?

Jag har märkt skillnad på olika stadsdelar. Fotgängare på söder har en irriterande förmåga att gå över gatan, precis när det slår över till röd gubbe...Är det nåt sorts revolterande? City funkar bättre. Andra som har liknande upplevelser?

Söder, Stockholms rövhål...

Nu kör jag lagligt och fint på 30, och även 50-vägar, eftersom det oftast finns en anledning att det är 30 och 50, men ändå?

Och 70-gränser och högre sätts helt utan anledning då menar du? :)

OnT så tänker jag så här. Varför ska man inte köra för fort? Jo, för att risken för olyckor ökar om man kör för fort. Vad krävs då mer för att en olycka ska ske på de aktuella vägsträckorna? Jo, att någon korsar din väg, antingen ett annat fordon eller någon typ av oskyddad trafikant. Vad händer då om du kommer farande i dubbelt så hög hastighet som är tillåtet, någon korsar oväntat vägen och precis då smäller det till i framvagnen och hela bilen studsar till.

Har du då större chans att väja och undvika olycka? Är det större chans att du upptäcker faran i tid? Eller kan det vara så att "fallgropen" utgör en rejäl distraktion och därmed en potentiell risk?

130 blås över en vägbula genererar nog mer problem...

Det syns ganska tydligt när det är ett gupp i vägen om det är korrekt markerat, hörrudu. Dom är dessutom inte placerade på motorvägar.

Plus att folk vet vanligtvis vart bulorna finns någonstans. Görs inte direkt några nya förutom på småvägar etc.

Nee jag tror föga på den här idén. Kommer nog bli en del trubbel första perioderna.

Det syns ganska tydligt när det är ett gupp i vägen om det är korrekt markerat, hörrudu. Dom är dessutom inte placerade på motorvägar.

Plus att folk vet vanligtvis vart bulorna finns någonstans. Görs inte direkt några nya förutom på småvägar etc.

Varför skulle inte exakt detsamma gälla dessa luckor då?

Folk verkar tro att det handlar om lönnfällor som likt slukhål öppnar sig och äter upp motorcyklister.

undrar hur långt ner dom går. jag har en sänkt gammal bubbla som klarar väggupp galant men en skarp kant så är de nog kört. har ca 6-7cm till backen. dock går den inte så snabbt så man lär inte köra för fort :hihi

Nee jag tror föga på den här idén. Kommer nog bli en del trubbel första perioderna.

Driver du eller? De här farthindren är ju också skyltade?

Massor av tramsiga icke-argument angående detta. "Åh nej, farthindret är i vägen om jag kör för fort", duh:3freak

När vi nu bygger både fordon och vägnät för 200+km/h känns det osedvanligt korkat med farthinder över huvud taget. :dummer

Last edited:
:crash

Är detta fjärde eller femte tråden? :hoppa Jag har tappat räkningen.

hade inte läst de förr.. jag ber hemskt mycket om ursäkt!
då kan moderator ta bort denna tråd.

Är det 12 tråden angående dessa luckor eller vad är vi uppe i? :va

Hah, vi kunde ha en en sån här tråd för varje dag i december, så vi kan öppna en ny lucka och läsa om en lucka varje dag! :fyllisar

Falluckorna borde bara vid övergångsställena och ta hand om rödgubbegående.

Falluckorna borde bara vid övergångsställena och ta hand om rödgubbegående.

För att inte tala om alla cyklister som skiter blankt i alla regler som finns, bara väntar på att det ska hända en dödsolycka i korsningen Götgatan/Folkungagatan. Pianotråd som fälls upp i huvudhöjd automatiskt vid rött på alla utsatta korsningar borde ju få cyklisterna att stanna upp. :huvet

Kul o se vad som händer med ett par 19" fälgar med lågprofil om man drar över luckjävlen i 130 blås.

Trams.
jag vill se dig köra med 19" fälgar med lågprofil i 130 på vanligt farthinder? Tror definitivt det blir värre. Du kan räkna med högre siffra än vad 19" fälgarna kostar.

jag vill se dig köra med 19" fälgar med lågprofil i 130 på vanligt farthinder? Tror definitivt det blir värre. Du kan räkna med högre siffra än vad 19" fälgarna kostar.

Men det är ju för helvete inte det det handlar om................................. Läs artikeln där dom funderar på att montera skiten på motorvägar också :fakta :fakta :fakta :fakta

jag tycker det är idiotiskt, vanliga farthinder är miljöförstörande då man måste sakta in även om där e 30 så måste man bromsa o smyga över o sen gasa för att komma upp i tillåten hastighet igen. inte för att jag är nån miljökämpe direkt men de snackas ju så mycket om miljön. så bort med dom farthinderna och installera inga nya falluckor. sätt istället ut fler poliser med en laser i handen. och nej det blir inte dyrare för staten eller vem de nu e som betalar polisen för dom kommer dra in pengar på fortkörare.

Lägg en bit tejp på radarn så är detta världsproblem över, now were is My fakkking Nobelprice???

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back