Fallskärmshoppning, vad kostar det?

Då alla tandempiloter är väldigt erfarna, utbildade och testade så är det inte "vardagsmat" när såna olyckor händer - man ser väldigt allvarligt på såna här olyckor och de utreds hos SFF (fallskärmsförbundet) i efterhand.
Olyckor är ovanligt inom fallskärmshoppning och det vanligaste är olyckor under fullt utvecklad fallskärm där personen i fråga är övermodig eller felbedömer.

Däremot ÄR det farligare att hoppa ur ett plan än att sitta kvar och man kan inte styra över de orsaker som gör att man kan få en dålig landning - t.ex. kyttiga vindar.

Jag vet iaf att jag aldrig skulle kasta mig ut från ett plan i rörelse! Det är knappt så jag sätter mig på planet, vad fan ska jag då ut och göra när man väl har satt sig :näsblod

Fkaros låter ju vettigt då han bor nästan där också. Men säsongen är inte speciellt lång alltså? Man hoppar kanske inte speciellt mycket i oktober/november? Iofs så går det ju att köra i vår också...

Jag gorde ett tandemhopp med göteborgs falskärmsklubb för några år sedan. Sketacooooolt :D :tummenupp (Men ångesten när man hasade ut genom dörren var inte å leka med...)
Jag kommer inte ihåg deras webadress, men de är antagligen inte din närmaste klubb i a.f.

Däremot ÄR det farligare att hoppa ur ett plan än att sitta kvar och man kan inte styra över de orsaker som gör att man kan få en dålig landning - t.ex. kyttiga vindar.

Kyttiga vindar e kul! De har satt mig i hudgården i gryttis 2 gången:D Som tur var så var det inte till bredden fyllt av mastiffer.

Trist med tandemolyckan Tarasus. Det är väldigt lite olyckor inom hoppningen med tanke på hur många hopp det är per år. Doch så är det relativt extrema förhållanden så OM, när något händer kan det gå illa. Därför är de väldigt måna om säkerheten.

3148143 Då alla tandempiloter är väldigt erfarna, utbildade och testade så är det inte "vardagsmat" när såna olyckor händer - man ser väldigt allvarligt på såna här olyckor och de utreds hos SFF (fallskärmsförbundet) i efterhand.
Olyckor är ovanligt inom fallskärmshoppning och det vanligaste är olyckor under fullt utvecklad fallskärm där personen i fråga är övermodig eller felbedömer.

Menade inte att det händer titt som tätt, utan mer att det var hennes attityd, sånt som KAN hända om man har hoppat i över 10 år. När folk har frågat henne hur det gick osv så har hon ryckt på axlarna och menat att hon hoppar om nån månad igen så det är ingen fara... "vardagsmat" :)

Hehe förresten så plockade ja upp 2 liftare igår, o vi kom in på samtalsämnet fallskärm.. Hon påstod att hon hoppat i asien i somras, och 2v innan hon hoppade, hade en snubbe hoppat, och ingen av fallskärmarna hade vecklats ut. Han föll rätt ner i ett mangofält - och överlevde... Dummare brud blir nog svårt att hitta

3148810 Hehe förresten så plockade ja upp 2 liftare igår, o vi kom in på samtalsämnet fallskärm.. Hon påstod att hon hoppat i asien i somras, och 2v innan hon hoppade, hade en snubbe hoppat, och ingen av fallskärmarna hade vecklats ut. Han föll rätt ner i ett mangofält - och överlevde... Dummare brud blir nog svårt att hitta
Har hänt flera gånger att folk har överlevt sånt. En sådan incident var t.ex när en man föll fritt rakt ner på en stor stålkonstruktion, var som ett stort nät av stål, men i den hastigheten så böjde det sig och fångade upp honom, om jag inte minns helt fel så undkom han utan ett enda brutet ben. Det här var i Usa i slutet på 80 lr början på 90 om jag inte minns helt galet.

Har hänt flera gånger att folk har överlevt sånt. En sådan incident var t.ex när en man föll fritt rakt ner på en stor stålkonstruktion, var som ett stort nät av stål, men i den hastigheten så böjde det sig och fångade upp honom, om jag inte minns helt fel så undkom han utan ett enda brutet ben. Det här var i Usa i slutet på 80 lr början på 90 om jag inte minns helt galet.

Ett mangofält, är ju inget dämpande direkt, i sammanhanget
200 knyck, rakt ner i marken liksom... inte en chans?!

Bullshit.....
Man øverlever inte ett fall på øver 200km/h utan att ha nått tyg ute.

Jag har en släkting i USA som går med käpp/kryckor efter en fallskärmsolycka, när någon frågar hur länge sedan det hände svarar han med EXAKT antal hopp sedan dess... (och det rör sig om tusentals)

Han var duktig formationshoppare innan olyckan, efter olyckan när han hoppade första gången dök han med huvudet före hela fri-fallet, det visade sig att eftersom dom hade stelopererat fötterna på honom så kunde han inte vinkla bak dom och falla plant.

Det löste dom med aerodynamiska kåpor på hans hoppdräkt, han fortsatte formationshoppa efteråt, men har förlorat lite styrförmåga så han hoppar mest på skoj numera.

3150026 "hänt flera gånger" :D En gång på 80-talet :rolleyes:
Det räcker för att jag inte skulle göra det för en miljon!
Tror du alla händelser är med där? Ville bara motbevisa er pessimister lite :D
Det där är ju f.ö händelser från 1940-talet och med tanke på att dom ramlade ur sina flygplan litenu och då så lär det ha inträffat några fler gånger sen dess..

Jag har en släkting i USA som går med käpp/kryckor efter en fallskärmsolycka, när någon frågar hur länge sedan det hände svarar han med EXAKT antal hopp sedan dess... (och det rör sig om tusentals)

Han var duktig formationshoppare innan olyckan, efter olyckan när han hoppade första gången dök han med huvudet före hela fri-fallet, det visade sig att eftersom dom hade stelopererat fötterna på honom så kunde han inte vinkla bak dom och falla plant.

Det löste dom med aerodynamiska kåpor på hans hoppdräkt, han fortsatte formationshoppa efteråt, men har förlorat lite styrförmåga så han hoppar mest på skoj numera.

Man loggar varje hopp så det är ju inte så svårt att svara exakt...:rolleyes:

För övrigt så flyger man inte headdown för att man har stelopererade fötter - det är snarare svanken, armar och ben (knäböj) som gör hur du faller. Fötterna kan vara roder vid formationshoppning men att man inte kan komma ur headdown pga steloperarade fötter är bullshit!

Om han nu dessutom öppnade sin skärm i headdown borde han fått jävligt ont om skärmen höll...

För övrigt så flyger man inte headdown för att man har stelopererade fötter - det är snarare svanken, armar och ben (knäböj) som gör hur du faller. Fötterna kan vara roder vid formationshoppning men att man inte kan komma ur headdown pga steloperarade fötter är bullshit!

Om han nu dessutom öppnade sin skärm i headdown borde han fått jävligt ont om skärmen höll...

Han föll nu inte helt med huvudet först neråt, men framåtlutad då, så att han hela tiden rörde sig framåt, vilket gjorde det svårt att formationshoppa, vilket dom löste med kåpor från tåspetsarna och upp mot knäna, så att han fick ungefär samma aerodynamik som dom andra hopparna.
Han fick dock aldrig samma manöverförmåga som dom andra formationshopparna i laget, så jag tror att han har lämmnat laget.
(jag har dock sett bilder från någon stor hopptävling där han är med i formationen med kåpförsedda ben och allt)

Sen har jag ingen aning om hur ont det gjorde att öppna skärmen, men det var bättre än alternativet...

Han föll nu inte helt med huvudet först neråt, men framåtlutad då, så att han hela tiden rörde sig framåt, vilket gjorde det svårt att formationshoppa, vilket dom löste med kåpor från tåspetsarna och upp mot knäna, så att han fick ungefär samma aerodynamik som dom andra hopparna.
Han fick dock aldrig samma manöverförmåga som dom andra formationshopparna i laget, så jag tror att han har lämmnat laget.
(jag har dock sett bilder från någon stor hopptävling där han är med i formationen med kåpförsedda ben och allt)

Sen har jag ingen aning om hur ont det gjorde att öppna skärmen, men det var bättre än alternativet...

Det som du kallar "kåpor" heter "booties" och det har alla hoppare som hoppar formationshoppning (se bilden på min vita overall)...
Jag kan förklara i evighet om att man inte rör sig framåt för att man inte kan röra på fötterna (det sitter snarare i armar och hur man böjer knäna)
Men visst kan man kanske få problem när man inte kan vinkla sina fötter - dock så spelar det in på andra saker än just att man hamnar i headdown eller rör sig framåt.

Bifogat

• moln1liten.jpg
    moln1liten.jpg
    32.8 KB · Visningar: 58
Det som du kallar "kåpor" heter "booties" och det har alla hoppare som hoppar formationshoppning (se bilden på min vita overall)...
Jag kan förklara i evighet om att man inte rör sig framåt för att man inte kan röra på fötterna (det sitter snarare i armar och hur man böjer knäna)
Men visst kan man kanske få problem när man inte kan vinkla sina fötter - dock så spelar det in på andra saker än just att man hamnar i headdown eller rör sig framåt.

Okej, jag tror dig, jag hoppar ju inte själv utan har fått det förklarat för mig av honom, grejen jag ville ha sagd var att visst händer olyckor, men inte oftare än att en som har råkat ut för en relativt allvarlig olycka fortsätter att hoppa trots stelopererade fotleder.

Jag skulle göra det IAF, jag menar, om risken är minimal att det jävlas en gång, du är den minimal upphöjd i två att det jävlas en gång till.

Det enda som borde vara jäkligt bökigt med paja fötter är ju landningen, det är kanske inte alltid man landar på rätt ställe...

Det blev ingen fallskärmshoppning, det blev en tråkig present istället :(
Men vi har fler kompisar som fyller "jämnt" inom kort så man vet aldrig vad som väntar :D
Bara jag slipper så är jag nöjd.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...