Fallgropar med postväxel

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad är fallgroparna med postväxel om man gör upp en affär på en helg? Har ett bud att ta ställning till och jag funderar på smidigaste och säkraste sättet för min del att motta betalning om vi kan mötas om ett pris.

Hade tänkt se till att köparen gör en insättning på mitt konto, men om det nu inte skulle fungera. Vad är det näst säkraste alternativet? Överväger att skjuta upp affären eller förlägga den tidigare så att bankkontoren har öppet.

Är du tveksam tycker jag att ni gör upp affären på banken.
Det är dumt att oroa sig.

Postväxlar är ju rätt mycket enklare än sedlar att förfalska. I övrigt är konceptet safe....

Stora summor pengar och helg är ju lite svårt, trist att sälja bilen och sen kommer köparens kamrater på inbrottsturne...

Hur mycket cash är det?

Står ett telefonnummer på postväxeln,ring dit och uppge numret så kollar de om summan stämmer.Inga problem.

Rätt säker på att jag har skrivit det här förut, men!

Postvägen kan du -
1. Förfalska - ring och kolla denna. Banken gör det förvisso åt dig, men då är det försent.
2. Spärra/makulera likt man kan spärra checkar.

Be om bank överföring istället. Har ni inte samma bank så känner du säkert någon som har samma bank som köparen och är villig att hjälpa till :tummenupp

Jag var mellanhand i en bilaffär (vetetanbil) för ett tag sedan, köparen var finne, han hade meddelat att han skulle ha kontanter med sig, så säljaren skrev två kvitton, ett med summan i SEK, ett med summan i euro och lämnade till mig.

När han skulle betala frågade jag i vilken valuta han ville betala varpå han vek upp kavajen och sa, du får välja, jag tog med i bägge...

Bilen kostade 100.000 SEK, jag tog SEK för dom visste jag hur dom skulle se ut.

Jag var mellanhand i en bilaffär (vetetanbil) för ett tag sedan, köparen var finne, han hade meddelat att han skulle ha kontanter med sig, så säljaren skrev två kvitton, ett med summan i SEK, ett med summan i euro och lämnade till mig.

När han skulle betala frågade jag i vilken valuta han ville betala varpå han vek upp kavajen och sa, du får välja, jag tog med i bägge...

Bilen kostade 100.000 SEK, jag tog SEK för dom visste jag hur dom skulle se ut.

Lite OT men min morbror köpte en nybyggd lägenhet på Cypern för flera hundra tusen. Kontant.

Han var lite nervös på planet ner.

Rätt säker på att jag har skrivit det här förut, men!

Postvägen kan du -
1. Förfalska - ring och kolla denna. Banken gör det förvisso åt dig, men då är det försent.
2. Spärra/makulera likt man kan spärra checkar.

Be om bank överföring istället. Har ni inte samma bank så känner du säkert någon som har samma bank som köparen och är villig att hjälpa till :tummenupp

Banköverföringar går att återkalla.

Banköverföringar går inte att återkalla, inte på Swedbank!

Postväxlar är ju rätt mycket enklare än sedlar att förfalska. I övrigt är konceptet safe....

Stora summor pengar och helg är ju lite svårt, trist att sälja bilen och sen kommer köparens kamrater på inbrottsturne...

Hur mycket cash är det?

Det rör sig om ca 150'. Inga jättesummor direkt, men tillräckligt för att det känns olustigt med kontanter. Det är inget jag har lust att ta emot och förvara hemma. Sedan stå där och vara tacksam för att jag får sätta in pengarna på mitt eget konto. Postväxel är jag lite obekväm med. Har själv använt det om butiker bett om det annars inte. Eftersom man inte tar emot postväxlar till vardags känns det osäkert. Jag kommer nog att försöka förlägga affären på en vardag och låta köparen göra en personlig banköverföring. Så får köparen rätta sig efter det om han nu är seriös spekulant. Jag lämnade ett motbud tidigare under dagen. Får se om vi kan enas.

Under förutsättningen att postväxeln är äkta så är det säkert, sålänge den är underskriven på baksidan. Jag mottog en postväxel utan att vara medveten av det och fick en sämre chock på banken. Det löste sig i efterhand men nu vill jag göra upp större affärer på banken.

Mig veterligen är det inte helt enkelt att återkalla en redan gjord insättning. Det är en invecklad procedur.

Om ni åsyftar internetbank så vill minnas att det på SEB är jätteenkelt. Transaktionen sätts alltid till nästkommande bankdag (vardag). Om inte datumet är uppnått så är det bara att ta bort den schemalagda överföringen.

Om ni åsyftar internetbank så vill minnas att det på SEB är jätteenkelt. Transaktionen sätts alltid till nästkommande bankdag (vardag). Om inte datumet är uppnått så är det bara att ta bort den schemalagda överföringen.

Tänkte mig överföring gjord på bankkontor.

är man det minsta osäker och det rör sig om mera pengar än man vill eller har råd att loosa så gör upp på banken , simple as that

normalt sett så ÄR faktiskt folk ärliga och reko , man brukar få en känsla rätt snabbt om så inte skulle vara fallet , jag har sålt både med postväxel och det som jag helst föredrar är banköverföring på datorn direkt .... men några få gånger så har vi mötts på banken efterföljande vardag och kirrat betalningen .. har aldrig tagit cash om det rört sig om mer än ca 15k pengar.

Nu var det längesen jag sålde nån bil/dyrare grejja privat , men förr så ville banken ha kvitto/ägarbytespapper eller nått bevis på vart pengarna kom ifrån när man gjorde större insättningar,därav skitsmidigt å göra konant affärer direkt på banken ... kanske har ändrats nu

Nu var det längesen jag sålde nån bil/dyrare grejja privat , men förr så ville banken ha kvitto/ägarbytespapper eller nått bevis på vart pengarna kom ifrån när man gjorde större insättningar,därav skitsmidigt å göra konant affärer direkt på banken ... kanske har ändrats nu

Bankerna är rätt noga numera. Jag tror inte man sätter in större summor utan att behöva styrka det. Bevittnade så sent som förra veckan en som fick problem med en insättning. Denne saknade kopia på en försäljning som både säljare och köpare skrivit under. En banköverföring är helt klart att föredra även om det bara är att ta kopior på ägarebytet, kvitton etc. Får ta ett snack med banken om postväxlar. Problemet man har är att man utgår från sig själv som är ärlig. De allra flesta är nog som du säger ärliga i sina uppsåt. Men det finns den där lilla klicken som förstör för alla oss andra. Det är den minoriteten man vill skydda sig mot.

Fast för du över till konto i samma bank så brukar det gå på om inte sekunder så åtminstone inom minuten. Därav att folk ovan ville att han skulle ta hjälp av någon med samma bank.

Men tillsammans gå in på bankkontor känns väl mest safe, även om man då får slutföra affär en normal vardag. Numret på postväxeln som man validerar med är ju lite risky om postväxeln är förfalskad så kan ju numerat vara det med...

Är det ett fordon vi pratar om ?

finns ett enkelt sätt..

Postväxel eller via banköverföring.

Berätta för köparen att du inte skickar in ägarbytet innan pengarna sitter på kontot / postväxeln är inlöst.
så kommer det inga pengar, så berättar du att du stöldanmäler den.

Ja, det är fordon vi talar om. Visst kan man hålla tillbaka ägarebeviset och skicka in bytet när pengarna finns på kontot, men jag misstänker att man kan få problem med försäkringsbolaget om man använder sig av den metoden. Säker betalning sedan bil och ägarebevis påskrivet och inskickat. Det är nog min melodi. Jag ska kolla upp lite mer runt postväxel, känner att jag har allt för dålig koll på det även om jag som sagt själv använt mig av det ett par gånger. Men det var ett par år sedan sist.

http://www.postvaxel.se/sa-funkar-postvaxel/fordon/

Återstår att se om spekulanten var seriös eller ett troll.

Är det ett fordon vi pratar om ?

finns ett enkelt sätt..

Postväxel eller via banköverföring.

Berätta för köparen att du inte skickar in ägarbytet innan pengarna sitter på kontot / postväxeln är inlöst.
så kommer det inga pengar, så berättar du att du stöldanmäler den.

Risken är att man stöter på någon som mej. Jag kommer aldrig mer i mitt liv ta emot en post/bankväxel. Inte heller kontanter. Bank överföring är enda sättet att betala mer än 1000kr till mej.

Sist höll jag på i tre dagar för att bli av med bankväxeln. Kontanterna 10k tog mej några månader.
Använder inte kontankter och alla ställen som betalar skatt vill inte heler handha kontanter.

*/ ?>
Back