Fallet läggs ner

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
http://lt.se/nyheter/1.69787

(läste artikeln genom FZ.se)

Fallet läggs ner

Ingen åtalas för den brutala gängmisshandeln vid pendeltågstationen
SÖDERTÄLJE Det blir inget åtal mot gänget som misshandlade tjejen i gångtunneln. Fallet har lagts ner. – Det är för jävligt, jag har till och med namn på två som var med, säger den drabbade tjejen.

Trots 40 förhör och 150 sidor förundersökningsmaterial, lägger nu åklagaren ner det uppmärksammade fallet med gängmisshandeln av den i dag 21-åriga tjejen i gångtunneln den 6 september i Södertälje.
– Vi delgav fyra personer i åldern 18 till 23 år brottsmisstanke, men det krävs mer för att binda dem till platsen. Vi har inga klara utpekanden, bara fragment av händelseförloppet, säger kammaråklagare Nils Lundberg.

Kriminalinspektör Arne Filipsson, som utrett fallet trodde först att den mest drivande personen i gängmisshandeln skulle kunna åtalas, men så blev det inte.
– Vi har fått utpekanden av folk som fanns på platsen, men vad de gjort har inte gått att reda ut. Jag kan förstå att det blir reaktioner, men får vi inte ett tidigt gripande på plats så blir det väldigt svårt att utreda när så många varit på platsen, säger Arne Filipsson.

Men den 21-åriga tjejen som utsattes för gängets sparkar och slag, har inte informerats att utredningen lagts ner, det får hon veta först när LT ringer upp.
– Jag tycker att det är helt sjukt, fördjävligt helt enkelt. Vi har namnet på två personer och min tjejkompis och expojkvän har pekat ut personer till polisen, säger hon.

Själv hade hon svårt att se någon av misshandlarna – hon överöstes med sparkar och förlorade medvetandet.
– Jag såg bara fötter tills det svartnade, säger hon.

Men enligt 21-åringen pekade hennes tjejkompis och dåvarande pojkvän ut personer på plats till polisen.
– Men de grep dem aldrig, säger hon.

Senare har en vän till henne tagit namnet på två killar i 17-årsåldern som gått runt på en gymnasieskola i stan och skrutit över att de misshandlade ”den där horan”.
– De visste inte att de berättade det för min vän, säger 21-åringen.

Som en effekt av händelsen har hennes syn på invandrarkillar kommit på skam.
– Det är inte bra att dra alla över en kam, jag vet, men det blir tyvärr så. Man distanserar sig, vill inte ha med dem att göra, säger hon.

Problemet var att det var mörkt och kaotiskt med mycket folk på plats. Dessutom saknades det kameror men framförallt vittnen, anser Nils Lundberg:
– Jag uppmanar folk att vittna, det är en bristvara i Södertälje och speciellt i ungdomskretsar. Trots att 30 personer fanns på plats var det ingen förutom de inblandade som vittnade och de gav vaga utpekanden, säger han och fortsätter.
– Vi gjorde ett allvarligt försök att komma någon vart med det här, men vi kan inte trolla med knäna.

Vad fan är problemet? :4skrika :huvet :6surkart
Förutom att det är svaga fega Sverige man tillhör!?

Njaoo, verkar ju vara rätt simpelt att påpeka att det inte finns några bevis när inget verkar ha gjorts, som frågat ut vittnen m.m.

Men sen kanske man inte skulle starta den tråden föresten... är ju inte direkt någon unik händelse tyvärr...

Klart att fallet lades ned. Det får ju absolut inte komma på tapeten att personer med invandrarbakgrund gör dumheter. Sånt händer inte i Södertälje, där är allt så fint och bra och alla trivs! :tummenupp

Kan vi inte ta in fler invandrare? Snälla? :rolleyes:

Njaoo, verkar ju vara rätt simpelt att påpeka att det inte finns några bevis när inget verkar ha gjorts, som frågat ut vittnen m.m.

Men sen kanske man inte skulle starta den tråden föresten... är ju inte direkt någon unik händelse tyvärr...

Jag orka bara läsa första raderna. 40 förhör och 150 sidor FU?

Hörde om det där på radio, reportern intervjuade ett av offren och frågade upprepade gånger om varför offret tycktge det var en viktig uppgift att meddela media att det var invandrare som gjort det här mot henne. :lol

Vem i helvete vill bo i den där skithålan egentligen?
Hör man något skit så är det i Södertälje 50/50 varje gång nästan.

Vem i helvete vill bo i den där skithålan egentligen?
Hör man något skit så är det i Södertälje 50/50 varje gång nästan.

Enda tillfället som jag är i södertälje, är då jag ska göra jobb på Hall anstalten, annars håller jag mig utanför hålan :P

Nej fy fan, när man läser sånt här så blir man faktiskt lite hatisk mot invandrare. :död

blir ganska hatiskt mot sådana idioter då man själv är invandrare och detta gynnar precis inte mig som inte pysslar med sånt men ändå får den stämpeln oftast då folk lätt får en viss uppfattning av invandrare.

tyvärr är det sjuk lätt att komma undan med brott i detta land :/

Enda tillfället som jag är i södertälje, är då jag ska göra jobb på Hall anstalten, annars håller jag mig utanför hålan :P

Nej fy fan, när man läser sånt här så blir man faktiskt lite hatisk mot invandrare. :död

För att inte missförstås så har jag inga generella problem med invandrare. Det jag inte står ut med är folk oavsätt vad. Och som tror att dom kan göra som dom vill. Det spelar ingen roll för dom att dom förstör andras liv. I Södertälje finns det många många sådana typer.

Den grupp invandrare som ofta dyker upp i liknande händelser har samma syn på svenskar som svenskar kan ha mot invandrare..

Allt sådant här måste som bekant tystas ner. "Det finns inga problem i Sverige. Kulturberikning är bra. Vi lever i ett tryggt samhälle!" .:glömdet

Allt sådant här måste som bekant tystas ner. "Det finns inga problem i Sverige. Kulturberikning är bra. Vi lever i ett tryggt samhälle!" .:glömdet

'kulturberikning'...vilket härligt ord men oj så farligt, en hel del som verkar frossa i det fast de är emot det på väldigt många sätt i diverse trådar.

motsatsen till det ordet för er som använder det i alla möjliga sammanhang, i tid och otid här på sh, måste isåfall vara 'inavelsfrämjande'.

en liten gåva från mig till dig/er då ni uppenbarligen har en väldigt begränsad ordförråd. dessutom bjuder jag på det.

'kulturberikning'...vilket härligt ord men oj så farligt, en hel del som verkar frossa i det fast de är emot det på väldigt många sätt i diverse trådar.

motsatsen till det ordet för er som använder det i alla möjliga sammanhang, i tid och otid här på sh, måste isåfall vara 'inavelsfrämjande'.

en liten gåva från mig till dig/er då ni uppenbarligen har en väldigt begränsad ordförråd. dessutom bjuder jag på det.

Det finns ingenting att frossa i det här fallet. Sen finns det rötägg i alla nationer/nationaliteter. Försökte mest intala mig själv att tänka lite positivt.:tummenupp

Last edited:
Det finns ingenting att frossa i det här fallet. Det finns det rötägg i alla nationer/nationaliteter. Försökte mest intala mig själv att tänka lite positivt.:tummenupp

fair enough.

men det framgår inte så tydligt däremot och har en del cynism dessutom...

men jag är ju på ett glatt humör ikväll/inatt så du får en :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...