Faller inåt när man svänger, hur justera?

sylta nr1

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2006
Hoj
XS750 Tenere 700
En vtr 1000-98 har min tjej. Och när man lägger ner hojen så vill styret falla innåt vilket känns lite ovant om man är van som jag vid GSXR 1000
och rsv-r där man får "svänga åt fel håll".
Blir det bättre om man sänker gaffeln eller har mer olja i gaffeln(är ganska mycket häng för övrigt) eller justerar man Ride high där bak?
Eller är det bara att gilla läget?

Vad kör ni med för däckstryck då?
Är ju mer inne på chassigeometrier annars.

Mellan 2.1-2,5 beroende på däck.

Fram
Bandäck 2.1
Vardags/Touring 2.5.

Bak. 2,5-2,9

Man svänger och det känns som man välter när framdäcket är platt.

Last edited:
Vad kör ni med för däckstryck då?
Är ju mer inne på chassigeometrier annars.
Jag har smiskat VTR både på landsväg och bana, och det är en väldigt snäll hoj som gör ungefär det man ber den om, lite mjuk kanske jämfört med en ren sporthoj, inte bäst på något, men inte dåligt på något heller. Chassit har knappast gått och ändrat vinklar på just hennes hoj, bara sådär, så troligast är plattslitet däck, kasst lufttryck eller att något sitter snett/fel, tex bakhjulet.

hursomhelst om det inte är däcken så är framgaffeln för mjukt ställd. justera den lite hårdare så är problemet löst!

Lycka till :tummenupp

På min GSX1100EFE måste jag ha nästan tre kilo i fram för att slippa att den "trillar" (och den har lite tendenser endå) 16 tum FTW!

Kontrollera hur mkt gaffelbenen sticker upp ur styrkronan....

Last edited:
Kan någon tidigare ägare spännt bakfjädern som fasen alt höjt upp gaffelbenen i kronan? Har hört att vissa gör så för att det ska bli snyggt med hög bak. Det borde ge skarp gaffelvinkel och en snabbsvängd hoj.

Vad har du för däck idag? Prova ett Michelin PR3! Som att skära i smör när man svänger.

Seriöst kan ett platt slitet däck orsak att styret vill falla in i kurvan? Så att jag måste motstyra igen. Händer mig ibland men trodde de berodde på taskig kurvteknik. Pendlar en hel del så det blir mycket rakt fram.

Seriöst kan ett platt slitet däck orsak att styret vill falla in i kurvan? Så att jag måste motstyra igen. Händer mig ibland men trodde de berodde på taskig kurvteknik. Pendlar en hel del så det blir mycket rakt fram.

Ja fast det vanligaste är nog som sagt ringtrycket som redan nämnts :) Stod o surra lite med meken om det när jag hade retat dem för att de själva inte hade schysst tryck på demohojen jag hade provkört då. Han sa det att det är väldigt vanligt att kunderna kommer in o är konfunderade för att hojen knappt är körbar, av ren rutin så går de då ut och klämmer lite på däcken och förklarar sedan för ägaren att det blir så om man kör med atmosfärstryck i däcken :tummenupp På bilar har man ju generellt gett upp, folk kan alltför ofta inte ens grundläggande körkortskunskap men som förhållandevis ny mc-förare så tycker iaf jag att det är lite skrämmande att det inte är mkt bättre gällande motorcyklar heller.

Har du ett platt framdäck så skulle man kunna tänka sig att tappkänslan beror på att man ligger på eller tippar över kanten på däcket. En ej jämn övergång av rullmotstånd/rullmomkrets förstärker nog den känslan.

*/ ?>
Nyheter
Stark Future tredubblar omsättningen

Barcelona, Spanien – april ...

Harley-Davidson lanserar RIDE

Pressrelease från Harley-Da...

KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Back