Falkenbergsbanan och säkerhet.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hej på er. Falkenbergs MK har hör av sig och bett mig vara med som förarrepresentant vid årets baninspektion. Jag ska vara där med Lodnert. Vad är er åsikt om Falken? Något som borde förbättras?
mvh
Mozz

Hej på er. Falkenbergs MK har hör av sig och bett mig vara med som förarrepresentant vid årets baninspektion. Jag ska vara där med Lodnert. Vad är er åsikt om Falken? Något som borde förbättras?
mvh
Mozz
Räcket ut ur esset får gärna flyttas ut en bit till från banan.

Räcket?? Vilket? Där är inget....
Det är ett stålräcke på den plats jag tänker på. Kanske heter nåt annat.

Rakan - höger - vänster - höger, här, i utgången, är det ett räcke otrevligt nära bankanten.

Bifogat

• karta falken.gif
    karta falken.gif
    8.5 KB · Visningar: 66
Last edited:
Alla till synes jämna ytor intill bansträckningen (avåkningszoner, gräs mm) är inte jämna. Kan vara skilladen mellan oskadd & en bruten hand, fot e.dyl. ( ibästa fall). ...fixa det !
Bl.a utvändigt i gräset längs/brevid rakan, såg jag en som åkte rodeo i fjol.

Det är ett stålräcke på den plats jag tänker på. KAnske heter nåt annat.

Rakan - höger - vänster - höger, här, i utgången, är det ett räcke otrevligt nära bankanten.

Nä, nu är du ute o snurrar.

På insidan av banan finns L-stöd i betong. På utsidan finns enbart en däckvall. Däremot finns det några balkar vi posteringen på utsidan ungefär där nya bandelen leder in på den gamla. Dessa balkar sitter betydligt mer än 1m över marken och är till för att skydda posteringspersonalen. Balken är max 3m bred och sannolikheten att man skall braka in i den är liten. Vid ombyggnationen flyttades däckvallen och posteringen ut från bankanten. Avåkningzonen på utsidan är bra nog om man tex skulle få en highsider på utgången här.

Är d här du är ?
Ja, lite till höger därifrån, fast det verkar inte finnas nåt stålräcke där. Jag har drömt. Glöm det om stålräcket...:näsblod

Hursom, flytta ut däcken en bit. De gör mig nervös.

Ja, lite till höger därifrån, fast det verkar inte finnas nåt stålräcke där. Jag har drömt. Glöm det om stålräcket...:näsblod

Hursom, flytta ut däcken en bit. De gör mig nervös.

Håller med om det, de däcken ligger lite nära...Skulle man av någon tokig anledning KÖRA av banan där (pga ett släpp eller att någon ger en en knuff i högersidan) så slår det stopp rätt snart. Detsamma gäller i snabbhögern. Om någon dyker på insidan en annan förare och inte riktigt hinner klart utan knuffar till den omkörde på höger sida så han KÖR av så är det KORT avåkningszon. Hojar har blivit KORTA där....
Så OM däcktraven kunde flyttas bort 10 m där skulle det vara gott...

Något mer?

de där motorcyklarna de får hämta i skogen när folk åkt av i snabbhögern, är det bra eller dåligt?:va

annars tycker jag bara att man behöver jämna till utanför bananen... o se till att gräset är lite kortare på tävling så jag slipper leka gräsklippare :D

Avåkningszonen i högfarten är lite liten, det känns i alla fall så när man åker igenom där. Nästan alltid så ligger hojarna mot (eller tom. ovanpå) däcken när någon har klotat där.

Annars så är väl banan bra tycker jag...

/#23

Eftersom du frågade om åsikter så lägger jag in en ytterligare önskan. Förutom ovanstående bra synpunkter gällande säkerhet så skulle jag gärna vilja ha chikanen bredare. Det är trångt och det är alltid avåkningar och ihopkörningar där. Asfaltera lite till så att det blir med yta.

Vill också hålla med om snabbhögern samt att jämna till så att avåkningsytorna ligger i höjd med banan. Efter det nybyggda esset så kommer en svepande höger som går över ett krön, när man kommer utanför banan där så sluttar det nerför ganska direkt, fick erfara det i våras då jag tappade fästet och gled ut från banan, fick en liten luftfärd och landade i hojen med sidan på bröstkorgen, sen var det raka vägen till sjukhus.

Eftersom du frågade om åsikter så lägger jag in en ytterligare önskan. Förutom ovanstående bra synpunkter gällande säkerhet så skulle jag gärna vilja ha chikanen bredare. Det är trångt och det är alltid avåkningar och ihopkörningar där. Asfaltera lite till så att det blir med yta.
Bredda chikanen på insidan så att man får plats ett par hojar i bredd.

Den inledande högerkurvan till esset går i uppförsbacke
med den påföljden att man har en så kallad dold kurva
har varit ett antal insidenter där.vet ej riktigt hur man skulle lösa detta men kanske en ide är att shackta av lite från kullen så kanske man fick visuell kontakt igenom kurvan.

Den inledande högerkurvan till esset går i uppförsbacke
med den påföljden att man har en så kallad dold kurva
har varit ett antal insidenter där.vet ej riktigt hur man skulle lösa detta men kanske en ide är att shackta av lite från kullen så kanske man fick visuell kontakt igenom kurvan.

Nej varför det är ju charmen med hela saken att det är skymt när man går ur den

Knappt jag vågar skriva mer i den här tråden, men visst var det så att i bla grusfållan vid däckbarriären jag skrivit om tidigare har det ibland varit plogfåror. Det bör det ju inte vara eftersom de får oss att tumla runt mer än nödvändigt.

Fast jag minns kanske det också fel...

Nej varför det är ju charmen med hela saken att det är skymt när man går ur den
Vilken kurva menar ni?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden