Falkenberg, fredagsträningen och min första roadracingkrasch

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Det var en bit in i andra passet och allt kändes bra. Tiderna var inga topptider, men ändå förbättringar av personbästa. Jag kommer på ett flygande varv ner längs rakan och strax efter depåutfarten blir jag omkörd av en röd honda som hade den dåliga smaken att svänga in framför mig innan jag var helt passerad. Ihopstötningen var ett faktum. Efter lite skakig körning hade jag, till min stora lättnad, balans igen. Nöjd med att ihopstötningen inte resulterade i något fortsatte jag glatt vidare längs rakan.

När jag sedan var framme vid bromspunkten sträckte jag fram min fingrar och greppade ... ingenting. :skrämd Jag hade inget bromshandtag. Gissa om bromssträckan känns kort när man i full fart inser att man inte har någon broms :jisses och efter den korta rakan ligger en halv hink med grus. På den korta tiden det tar att fylla hela sitt liv med grus, hinner man tänka en hel del, bland annat hur ont det kommer att göra. Efter lite tafatta försök att få ner farten med motorbroms och bakbroms flög jag och hojjen ut i sandfållan. I mitt sinne försökte jag fälla hojjen genom att lägga ner cykeln och låsa upp bakhjulet. Spåren visar dock att jag lyckades med det först i gruset.

När världen äntligen hade slutat snurra befann jag mig under något mörkt och tungt. Det visade sig så att jag hade kullerbyttat mig igenom hela sandfållan, in i softfencet och kilat in mig under det. Att bli fastklämd under något då jag var hög på adrenalin resulterade bara i en nästan panisk känsla att ta sig bort från vad det nu må vara som höll fast mig. Jag visste inte om det var cykeln eller softfencet just då. Att ta sig därifrån var enkelt ... för kroppen, men att få loss huvudet med den stora hjälmen får nog närmast jämföras med att dra ett kvistkörsbär genom ett nålsöga.

Summa summarum så trots den mardrömsliknande inledelsen att avsluta rakan utan broms så fick jag, hjälmen och skinnstället inte en skråma. Hojjen klarade sig helt utan fel i chassi och motor utan enbart en toppkåpa i flisor.

Och naturligtvis, sand överallt, i skägget, luftburken, öronen, ljuddämparen och kalsongerna. :rock

Dessutom... tyvärr DonQ ... jag får ihop hojjen :tungan

Wow vilken mardröm!
Det där är nog min värsta fantasi när det gäller racing - att inte kunna bromsa när man vill.
Skönt att det gick bra med dig!
På´t igen bara!

Hörde om det där, fan va otäckt tur att allt gick bra.

Björn är med nu så för han spelar det ingen roll för nu är jag första reserv till i morgon.

Men jag skulle aldrig vilja ha en plats på någon annans bekostnad, usch å fy.

Men det var tydligen 3 som inte dök upp så jag håller tummarna för att dom ångrade sig.

Lycka till i morgon.

/Mikael

sepahewe skrev:
Det var en bit in i andra passet och allt kändes bra. Tiderna var inga topptider, men ändå förbättringar av personbästa. Jag kommer på ett flygande varv ner längs rakan och strax efter depåutfarten blir jag omkörd av en röd honda som hade den dåliga smaken att svänga in framför mig innan jag var helt passerad. Ihopstötningen var ett faktum. Efter lite skakig körning hade jag, till min stora lättnad, balans igen. Nöjd med att ihopstötningen inte resulterade i något fortsatte jag glatt vidare längs rakan.

När jag sedan var framme vid bromspunkten sträckte jag fram min fingrar och greppade ... ingenting. :skrämd Jag hade inget bromshandtag. Gissa om bromssträckan känns kort när man i full fart inser att man inte har någon broms :jisses och efter den korta rakan ligger en halv hink med grus. På den korta tiden det tar att fylla hela sitt liv med grus, hinner man tänka en hel del, bland annat hur ont det kommer att göra. Efter lite tafatta försök att få ner farten med motorbroms och bakbroms flög jag och hojjen ut i sandfållan. I mitt sinne försökte jag fälla hojjen genom att lägga ner cykeln och låsa upp bakhjulet. Spåren visar dock att jag lyckades med det först i gruset.

När världen äntligen hade slutat snurra befann jag mig under något mörkt och tungt. Det visade sig så att jag hade kullerbyttat mig igenom hela sandfållan, in i softfencet och kilat in mig under det. Att bli fastklämd under något då jag var hög på adrenalin resulterade bara i en nästan panisk känsla att ta sig bort från vad det nu må vara som höll fast mig. Jag visste inte om det var cykeln eller softfencet just då. Att ta sig därifrån var enkelt ... för kroppen, men att få loss huvudet med den stora hjälmen får nog närmast jämföras med att dra ett kvistkörsbär genom ett nålsöga.

Summa summarum så trots den mardrömsliknande inledelsen att avsluta rakan utan broms så fick jag, hjälmen och skinnstället inte en skråma. Hojjen klarade sig helt utan fel i chassi och motor utan enbart en toppkåpa i flisor.

Och naturligtvis, sand överallt, i skägget, luftburken, öronen, ljuddämparen och kalsongerna. :rock

Dessutom... tyvärr DonQ ... jag får ihop hojjen :tungan

Jösses, är det änglavakt det kallas för? En toppkåpa i flisor och inga andra skador efter den avåkningen? Otroligt helt enkelt! Lycka till i helgen och passa dig för röda Hondor!

sepahewe skrev:
Summa summarum så trots den mardrömsliknande inledelsen att avsluta rakan utan broms så fick jag, hjälmen och skinnstället inte en skråma.

Skönt att höra att du klarade dig bra Henrik. Just det stället på Falken är väl också ett av de otäckaste ställen att upptäcka att man inte har någon broms. Huga! :3freak

abstruse skrev:
Skönt att höra att du klarade dig bra Henrik. Just det stället på Falken är väl också ett av de otäckaste ställen att upptäcka att man inte har någon broms. Huga! :3freak
Hur hög hastighet har man approximativt där på det stället?!

Phu lite väl spännande läsning, skönt att du klarade dig :tummenupp

sandstream71 skrev:
Hoppas du letade upp den röda Hondans förare och :fatta!
Race incident, på bana gäller inte samma regler som i trafik, men visst hjälper det att ta ett snack med motparten om man tycker att dom har kört onödigt vårdslöst, det dummaste man kan göra är dock att gnälla på nätet och hänga ut andra förare.

Adrenalinet gör att vissa tappar all kontroll :3freak

sepahewe skrev:

Viiidrigt! :skrämd Men hur tusan kunde du bli av med bromshandtaget utan att vurpa? :va

Det är intressant att försöka bromsa från 230 km/h utan frambromsar. Jag provade på Gåsen, utan speciell framgång.

Snackade med Mr lind idag som började berätta om en kille på träningen i Rookie 600 som kom med sån jävla fart och körde om alla på innern, och sen kraschade. Hehe, han behövde inte säga mer.
Han sa att han trodde aldrig at du skulle resa dig upp igen.
Det gick så jävla fort sa han!

Skönt att du klarade dig!!

Köp en lott!! Sådan tur du måste ha haft idag har man bara ibland... Inte en skråma..... :tummenupp

Jag kan inte föreställa mig den känslan man får när man inser att handtaget saknas.. Läskigt! Skönt att du klarade dig så bra iallafall!!

GSXR1100R skrev:
Race incident, på bana gäller inte samma regler som i trafik, men visst hjälper det att ta ett snack med motparten om man tycker att dom har kört onödigt vårdslöst, det dummaste man kan göra är dock att gnälla på nätet och hänga ut andra förare.

Adrenalinet gör att vissa tappar all kontroll :3freak

Det är en racingincident även om det är onödigt att köra så tight under en träning. Det sämsta med det hela var att när jag pratade med honom förnekade han att han hade kört in i mig..... trots en nästan 2 dm lång reva i hans bakkuts :huvet :huvet

Och nej.... jag kommer inte att nämna namn eller nummer......

Måste tacka alla som hjälpte till att få ihop hojjen....

Sambon som körde ner från Göteborg med extra kåpor :kiss
No18 för den extra oljan han kunde sälja
MrGoofy för hjälp med luftning av bromsarna
HPP racing för luftfilteroljan
Alla andra som hjälpte till med go´a tillrop :)

jP skrev:
Viiidrigt! :skrämd Men hur tusan kunde du bli av med bromshandtaget utan att vurpa? :va

Tro mig.... jag vurpade :3freak Ihopkrokningen skedde i höjd med depåutsläppet på rakan och problemet med bromshandtaget märkte jag först vid bromspunkten strax senare..... Väl ute i sanden snurrade världen alldeles för många varv :hihi

sepahewe skrev:
Tro mig.... jag vurpade :3freak Ihopkrokningen skedde i höjd med depåutsläppet på rakan och problemet med bromshandtaget märkte jag först vid bromspunkten strax senare..... Väl ute i sanden snurrade världen alldeles för många varv :hihi
Tur att du är en gammal gubbe som tål lite stryk utan att gnälla.

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026