Video Falkenberg - Första vurpan

Faaager

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2010
Ort
Klädesholmen
Hoj
Gsx-r 600 -02
Tjena!
Gjorde min första vurpa här om veckorna på Falkenbergsbanan!


Vad gick fel?
Ja, vet inte riktigt.

Faktorer: ?!
Fjärde varvet, kalla däck?
Däcket var "nytt" längst ut på vänstersidan?
För långsamt?
För fort?

Polarn som filmar: Gsx-R750 -00
Jag: Gsx-R600 -01
 
finns ju bara 2 vänsterkurvor på falken, och bara en skarp vänster så däcken får nog inte så mycket temp på just vänstersidan på just den banan ;)
 
Ser ut som kamerahojen får en kast i kurvan innan den du lägger dig i? Han kanske bara blev spak när han såg din vurpa iofs..
 
finns ju bara 2 vänsterkurvor på falken, och bara en skarp vänster så däcken får nog inte så mycket temp på just vänstersidan på just den banan ;)

Mycket möjligt!


Ser ut som ett framhjulssläpp. Låg du på avslag när du gick omkull?

Jag har för mig det, lite lulligt, fick mycket att tänka på precis just då!

Street_sm Japp! han blev lite spakis! Du skulle sätt filmen från han sresterande varv.. Det gick
 
Du gjorde kanske något utan att tänka på det, flyttade kroppen, släppte gasen eller liknande mitt i kurvan.
 
Ni kör för vida spår. Där kör inte dom snabba pojkarna så där ligger det ofta smuts.
Sedan får däcken ingen jättetemp på vänstersidan på Falkenberg, därav ska man inte köra på den sidan av däcket. kör man snabbt spår så har man hojen mer eller mindre upprätt och med massvis av gas där du ligger ner för fullt, dessutom ligger du långt ifrån idialspår!

Båda vänstersvängarna på falken (ur shikanen och vänstern efter backen) ska man ta med minimalt nerlägg. Tar knät i så lägger du ner på tok för mycket, ta lite höjd i kurvan innan och mer eller mindre tangera kurbsen i apex på svängen så du går rakt igenom kurvan. Se om du kan hitta en ombordfilm från någon som åker fort på falken så får du se ett helt annat spårval.

Dock så valde du den bästa kurvan att vurpa i, Jag har testat de flesta utom högfartaren och den vänstern är lite av en favorit. Billigt, nära sjukstugan, mjuk och fin sand. :banana:banana:banana

Lycka till!!
 
Har också vurpar där en gång. Fast det var på utvarvet, kom inte ens två kurvor :rofl

Men gött ställe att vurpa på, går inte så snabbt där :crash
 
Min första spontana tanke var varför din polare stannade när du gick omkull! Man bör väl slå av på takten och fortsätta in i depån då rödflaggen förmodligen redan var ute!
 
Ni kör för vida spår. Där kör inte dom snabba pojkarna så där ligger det ofta smuts.
Sedan får däcken ingen jättetemp på vänstersidan på Falkenberg, därav ska man inte köra på den sidan av däcket. kör man snabbt spår så har man hojen mer eller mindre upprätt och med massvis av gas där du ligger ner för fullt, dessutom ligger du långt ifrån idialspår!

Båda vänstersvängarna på falken (ur shikanen och vänstern efter backen) ska man ta med minimalt nerlägg. Tar knät i så lägger du ner på tok för mycket, ta lite höjd i kurvan innan och mer eller mindre tangera kurbsen i apex på svängen så du går rakt igenom kurvan. Se om du kan hitta en ombordfilm från någon som åker fort på falken så får du se ett helt annat spårval.

Dock så valde du den bästa kurvan att vurpa i, Jag har testat de flesta utom högfartaren och den vänstern är lite av en favorit. Billigt, nära sjukstugan, mjuk och fin sand. :banana:banana:banana

Lycka till!!

Frågar bara utav ren nyfikenhet! Ska man inte alltid försöka ha hojen så upprätt som möjligt genom kurvorna?
 
Frågar bara utav ren nyfikenhet! Ska man inte alltid försöka ha hojen så upprätt som möjligt genom kurvorna?

Beror på hur du ser det, på hur kurvan ser ut och vilket spår man kör in, i och ut ur kurvan.

Generellt sett; har du en hoj med mycket effekt brukar man väl säga att du ska ha hojen med maximalt nedlägg så kort tid som möjligt eftersom du inte kan bromsa eller gasa med maximalt nedlägg och det går som långsammast då.

Har du däremot inte maximalt nedlägg någonstans i kurvan så kör du med stor sannolikhet långsammare än vad du hade kunnat göra.

Vad maximalt nedlägg är bestäms av dig, hojen, däcken och beläggningen.

Hänger du av hojen kan du hålla hojen med mindre nedläggningsvinkel och därmed köra snabbare än om du inte rör dig alls i sadeln.
 
Last edited:
Min första spontana tanke var varför din polare stannade när du gick omkull! Man bör väl slå av på takten och fortsätta in i depån då rödflaggen förmodligen redan var ute!

Är det inte så, att personen direkt bakom stannar för att se till den som kör ikull och eventuellt hjälper till direkt om så behövs och personen bakom denne åker in i depån för att meddela? Eller det kanske är annorlunda när man använder flaggor?
 
Är det inte så, att personen direkt bakom stannar för att se till den som kör ikull och eventuellt hjälper till direkt om så behövs och personen bakom denne åker in i depån för att meddela? Eller det kanske är annorlunda när man använder flaggor?

Man bör nog slå av på takten, hålla till höger och köra in till depån (vid rödflagg) så har jag fattat det som ivf, man bör således inte stanna på banan då det kan komma folk efter som inte uppfattar allt som sker! Antar att det är därför flaggvakterna finns, för att varna de andra förarna! Ngn som vet mer mer exakt för gärna uttala sig:)
 
Är det inte så, att personen direkt bakom stannar för att se till den som kör ikull och eventuellt hjälper till direkt om så behövs och personen bakom denne åker in i depån för att meddela? Eller det kanske är annorlunda när man använder flaggor?

Har man flaggvakter och ambulans på plats stannar man ALDRIG på banan, oavsett vad som händer. Rödflaggas ett pass kör man lugnt och sansat in i depån när man kommit varvet runt och inga omkörningar är tillåtna, är det gulflagg kör man långsammare (men utan att tvärbromsa eller krypköra), med uppsikt och utan att köra om i det område som är gulflaggat, resten av banan är full fart som vanligt.

Jag har aldrig varit med om en bankörning där man får stanna på banan (förutom Nürburgrings nordslinga). Har man inga flaggvakter eller ambulans gäller kanske andra regler men frågan är om man verkligen ska köra bana utan flaggvakter och/eller ambulans, då måste man ju köra som att det kan ligga någon eller något på banan bakom varje skymt hörn eller kurva, inte speciellt roligt.

Men allt sånt där gås ju igenom på förarmötet innan körningen påbörjas.
 
Last edited:
Till TS; kände du inte om det släppte bak eller fram? Nästan omöjligt att se på filmen vart det släpper först men med tanke på hur hojen glider efteråt (bakhjulet ser ut att komma "runt") skulle jag gissa att bak släppte först. Det var inte så att du gick från helt avslag till påslag just där? Med så mycket nedlägg behövs det inte mycket för att det ska släppa och om däcken dessutom inte är riktigt varma går det väldigt, väldigt fort när det släpper så, du har ingen chans att rädda ett sådant släpp.

Var det tidigt på dagen och inte speciellt varmt i luften och asfalten kan det dröja många varv innan du får upp riktig temp i däcken, speciellt om det är så få kurvor åt det hållet. Du ska även se till att du har rätt lufttryck i däcken för banåkning, gattemperaturen är för hög, så att däcken kan komma upp i rätt temperatur snabbare.
 
Last edited:
Frågar bara utav ren nyfikenhet! Ska man inte alltid försöka ha hojen så upprätt som möjligt genom kurvorna?

Det går ju att köra fortare desto mer upprät hojen är. Därav fördelen att hänga åt sidan på hojen.
Det jag menar på Falkenbergs två vänstersvängar är att man kan ha en annan ingång i kurvan för att få en rakare linje in och genom svängen. I chikanen så har man jättelåg fart så om man tar några meters höjd i första högern så tappar man lite tid denna vinner du med råge då du har hojen mer upprät och kan gå på mer gas tidigare, denna fart har du sedan med dig hela vägen fram till högfartshögern så har du 2 km högre hastighet ut ur chikanen så har du den farten med dig en stor del av banan sträckning.

Tar du lite mer höjd upp för backen så är det lite samma sak här. Du tappar lite men vinner direkt mycket samt att du inte riskerar att lägga ner för mycket på den sidan av däcket som på Falkenberg knappt används.

// O
 
Man ska inte stanna på banan.

Rödflagg används nästan alltid på träning då åker man i depå.
På träning inför tävling, kval, eller tävling hade detta varit en gulflaggssituation då ska man slå av på tempot i den sektionen olyckan är (där gäller även omkörningsförbud) för att sedan köra fullt efter passerad grönflagga.
 
Hur ofta kan man köra hoj på Falkenbergs motorbana? Bor bara några mil därifrån men har inte lyckats hitta info om tider och vilka som får köra...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top