falkenberg 090805

Pysch tack för fina bilder!
Jag var så glad idag.
Detta ÄR det roligaste man kan göra med kläderna på.

Skönt att vi hade få tillbud och inga som skadade sig...... eller skrotade cycklar.

Sådär.
Efter att suttit uppe mkt längre än vad jag trodde, och nästan somnat på tangentbordet :rolleyes: så ligger bilderna uppe.
Enklast är att man pm'ar mej de bildnr som är intressanta, och en fungerande mailadress.
Tyckte ni det va grus på banan...? Jag vet varför :-)
Alla bilder finns på: http://www.flickr.com/photos/igelhammar/sets/72157621833205685/
Samples:
3793041579_f067f45df0.jpg

3793053683_fc93e2190c.jpg

3793877174_3aa65d5bbf.jpg

3793043051_8161e7f4ee.jpg

Säg inte så, du lyckades ju få Daniel att se snabb ut så där kan du ta lite cred tycker jag!

Det måste han ha löst i Photoshop antar jag, normalbilden var säkert på en fet späckhuggar åkandes på en Pepsiburk stor som gasklockan i typ 30 km/h!

Känns också skönt att han lagt till sanningsenliga bildtexter där tjockot förekommer!:tummenupp

:tungan:D

Igelhammar du tar inte bara snygga bilder du tar många på mig också :krama

he he he, du fick med min wheelie peter:tungan

he he he, du fick med min wheelie peter:tungan

Den hände så plötsligt att jag inte va med, var du beredd på det? :tummenupp

Du é grym! :tummenupp

Vad tar farbrorn för en kurs i kamerahantering?

Inget. Jag e inget proffs, lärt mej själv under ett års tid. Men vi kan plåta tillsammans om du e intresserad nästa gång. Föredrar du att köra, så ska jag plåta klubbmästerskapet nästa tisdag på Släggarp.
Så kan jag tipsa hur jag gör.

Riktigt bra bilder Peter:tummenupp

Tack tack. Sånt värmer, och gör det värt att sitta uppe på nätterna.

Igelhammar du tar inte bara snygga bilder du tar många på mig också :krama

Helt otippat va Martin :krama haha.

Last edited:
Den hände så plötsligt att jag inte va med, var du beredd på det? :tummenupp

he he he, vi gör ett nytt försök nästa gång, var beredd med kameran när jag kör igenom escapen nästa gång så ska jag bjussa på en ny wheelie:tungan

btw, får åsså berömma dig för de oerhört fina bilderna:tummenupp

Tog lite foton på snabb grupp.

Har valt ut 16 stycken som jag tycker blev ok.

Se dom här: http://img23.imageshack.us/gal.php?g=husa1s.jpg

Utr: Nikon D50, Nikkor 70-210 1:4-5.6 med HN24 motljusskydd och Hoya UV(0), Speedlight SB400. Det var lite för ljust för min kamera så det blev lite smetiga bilder :(

Har några fler bilder på förarna som är med på bilderna i galleriet, men inga bra på er övriga tyvärr - så PM'a inte om detta.

6751s.jpg

Till alla fotografer från Falkenberg:
är det OK att använda bilderna på sin egna site/blogg ?

Tycker inte ni skall vara så hård mot Tussilago heller! Han kan ju bli ledsen ju!!! :D

Mvh!
// Niklas

Last edited:
Du é grym! :tummenupp

Vad tar farbrorn för en kurs i kamerahantering?

Såg lite på dina bilder på hemsidan!

Använd tidsautomatik när du panorerar och ställ slutartiden på någon stans mellan 1/160 - 1/250s ibland ända ner till 1/400s beroende på var på Falkenerg man står eller rättare sagt hur nära man står och hur fort det går.

Plåtar du icke panoreringar välj låg position och kortaste möjliga skärpedjup dvs. största bländaröppningen dina objektiv klarar (f2.8-5.6).

Och för samtliga bilder, för utom i depån och då stillastående objekt, förljande autofokus!

Vid så starkt ljus som i onsdags gör man också bäst i att använda blixt för utfyllnad av skuggorna.

Vitbalansen kan ställa till det med färgskiftningar också när man går från sol till skugga så att fotografera i RAW-format (NEF - Nikon) kan man i efterhand redigera/ändra vitbalansen så det stämmer med verkligheten/blir som man vill ha det!

Slutligen, för att få ut maximalt ur varje bild krävs tyvärr viss redigering/efterbearbetning vilket är tidskrävande men ofta värt besväret.

Lycka till!
// Niklas

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...