Falken onsdag 6/5

Ja det var ju snällt. Hade de berättat det för alla hade det vart ÄNNU BÄTTRE!
Vi i depån fick inte reda på nåt och stod och väntade på flaggan mellan långsam/snabb. Den kom aldrig och när vi började undra på riktigt fick vi svaret att alla kör nu men nu är det slut!!!
Ursäkta, men det är jävligt dåligt som arrangör att inte ta en sån sak med samtliga på banan.
 
Ja det var ju snällt. Hade de berättat det för alla hade det vart ÄNNU BÄTTRE!
Vi i depån fick inte reda på nåt och stod och väntade på flaggan mellan långsam/snabb. Den kom aldrig och när vi började undra på riktigt fick vi svaret att alla kör nu men nu är det slut!!!
Ursäkta, men det är jävligt dåligt som arrangör att inte ta en sån sak med samtliga på banan.

Jaha det var ju tråkigt du missa :(, jo de är väl inte överdrivet tydliga och förbättringspotential finns, de förlitar sig väl på att ryktet sprids, vilket fungerar till 90%, men helt klart något de bör ta åt sig av
 
Tydligen... En förare frågade och vi sa att det var ok, hälsa dina kompisar sa herrn med svart/vita flaggan att han sagt. Och nu råkade inte jag vara kompis med just denne förare.
Amatörmässigt och slappt!!!
FMK har fått... kalla det Feedback!
 
Det finns tyvärr lite oklarheter kring flera saker i gatgruppen. Jag skall försöka att ta med mig det till nästa tävling och diskutera med ledningen.

Det gäller t.ex slicks och förarutrustning. Skall man ha ett krav på skinnställ i alla gatgrupper eller kan man tillåta ett textilställ av modern typ i lugn grupp. Detta under fötutsättning att stället sitter någolunda tajt. Övrig skyddsutrustning såsom mc stövlar , handsskar, ryggskydd och integralhjälm är självklarheter.
 
Last edited:
Det finns tyvärr lite oklarheter kring flera saker i gatgruppen. Jag skall försöka att ta mig det till nästa tävling och diskutera med ledningen.

Det gäller t.ex slicks och förarutrustning. Skall man ha ett krav på skinnställ i alla gatrupper eller kan man tillåta ett textilställ av modern typ i lugn grupp. Detta under fötutsättning att stället sitter någolunda tajt. Övrig skyddsutrustning såsom mc stövlar , handsskar, ryggskydd och integralhjälm är självklarheter.
 
Last edited:
:3freakuDet finns tyvärr lite oklarheter kring flera saker i gatgruppen. Jag skall försöka att ta mig det till nästa tävling och diskutera med ledningen.

Det gäller t.ex slicks och förarutrustning. Skall man ha ett krav på skinnställ i alla gatrupper eller kan man tillåta ett textilställ av modern typ i lugn grupp. Detta under fötutsättning att stället sitter någolunda tajt. Övrig skyddsutrustning såsom mc stövlar , handsskar, ryggskydd och integralhjälm är självklarheter.

Nu var det ju nån som sprang runt och skulle skicka hem alla med delade ställ, och påstod att enbart helställ var tillåtet. Verkade som de fick kalla fötter tillslut dock när det var 25-30 pers som skulle bli hemskickade (blir ju en del pengar)
 
Det är helt enligt svemo rr reglemente med delat skinnställ som är ihopsatt med dragkedja. Att sedan många rr förare väljer ett helställ av bekvämlighets och säkerhetsskäl är en annan sak.

Ett delat ställ är förövrigt det normala skinnstället på en gathoj.
 
Nu var det ju nån som sprang runt och skulle skicka hem alla med delade ställ, och påstod att enbart helställ var tillåtet. Verkade som de fick kalla fötter tillslut dock när det var 25-30 pers som skulle bli hemskickade (blir ju en del pengar)

Det dom sa på förarmötet var att delade skinnställ är tillåtet så länge byxan och jackan går att sätta ihop med dragkedja! Var du inte på mötet eller exakt vad var det du missförstod, tror att alla andra förstod vad dom sa! Gore tex-ställ köper jag rakt av särskilt efter senaste debaklet med en farbror i sista körningen förra året men du kanske inte var på plats då?
 
Det dom sa på förarmötet var att delade skinnställ är tillåtet så länge byxan och jackan går att sätta ihop med dragkedja! Var du inte på mötet eller exakt vad var det du missförstod, tror att alla andra förstod vad dom sa! Gore tex-ställ köper jag rakt av särskilt efter senaste debaklet med en farbror i sista körningen förra året men du kanske inte var på plats då?

Det var ju EFTER alla protesterade, min kollega med delat berik-ställ blev tillsagt att det bara är att packa ihop och åka hem igen, tillsammans med 25 pers till med delade ställ.
 
Det var ju EFTER alla protesterade, min kollega med delat berik-ställ blev tillsagt att det bara är att packa ihop och åka hem igen, tillsammans med 25 pers till med delade ställ.

Har ni inga dragkedjor? Dom sa inget till mig trots att jag mötte ett par av dem mellan passen, konstigt:gnissla
 
Som sagt, skinnställsbråket varade från ca 16:30-17:00 och många blev tillsagda att åka hem, men tillslut backade de av kravet på helställ och på förarmötet 17:05 var det OK med delat skinnställ med dragkedja.

Så att du inte blev tillsagt i pauserna är inte så konstigt
 
Som sagt, skinnställsbråket varade från ca 16:30-17:00 och många blev tillsagda att åka hem, men tillslut backade de av kravet på helställ och på förarmötet 17:05 var det OK med delat skinnställ med dragkedja.

Så att du inte blev tillsagt i pauserna är inte så konstigt

Det är helt enligt svemo rr regler med tvådelat ställ som är ihopsatta med en dragkedja.
 
Det är helt enligt svemo rr regler med tvådelat ställ som är ihopsatta med en dragkedja.

Känns som du försöker övertyga mig, jag hade helställ och trodde ett tag jag skulle bli ensam i gat-gruppen ;) Men min kollega som jag kom dit med blev tillsagt att åka hem, samt mina nya hoj-kompisar jag nyss träffat blev också tillsagda att de inte kommer få köra.

Står en arrangör och säger att du ska åka hem du kommer inte bli utsläppt på banan, så spelar det ju inte så stor roll vad svemos reglemente säger, är ju arrangörens regler som gäller. Möjligtvis om man kör en svemo-sanktionerad träning i licensgrupp så kan man hänvisa till svemos reglemente
 
Som sagt, skinnställsbråket varade från ca 16:30-17:00 och många blev tillsagda att åka hem, men tillslut backade de av kravet på helställ och på förarmötet 17:05 var det OK med delat skinnställ med dragkedja.

Så att du inte blev tillsagt i pauserna är inte så konstigt

Ok nä trodde dom sprang omkring efter erat långsamma pass och letade syndabockar! Men jag var på plats strax innan halv fem men det var ingen från klubben som var framme hos mig för att syna mitt ställ då det framgår ganska tydligt och ej går att missa att det är tudelat! Det enda jag såg var att dom skickade iväg en snubbe i gore tex-ställ det var allt!
 
Last edited:
Jag kan bara tillägga att på FMK s tjejdag var det tydligen OK med textilställ som skyddsutrustning. Även öppen hjälm USCH! var en godkänd skyddsutrustning.

Jag håller just på att diskutera frågan i klubben så att vi får enhetliga och tydliga regler i frågan kring skyddsutrustning och i den diskussionen ingår inte öppen hjälm som någon godkänd skyddsutrustning.
 
Jag kan bara tillägga att på FMK s tjejdag var det tydligen OK med textilställ som skyddsutrustning. Även öppen hjälm USCH! var en godkänd skyddsutrustning.

Jag håller just på att diskutera frågan i klubben så att vi får enhetliga och tydliga regler i frågan kring skyddsutrustning och i den diskussionen ingår inte öppen hjälm som någon godkänd skyddsutrustning.


Orka........:gnissla
 
Frågan är lika mycket en klubbfråga som en säkerhetsfråga. Dessa oklara regler är ett problem för oss funktionärer och för deltagarna. Det är inte roligt att lova någon att få köra en dag samtidigt som en annan person underkänner deltagarens skyddsutrustning.

Det finns tre vägar att gå i säkerhets frågan.

1 Använda reglerna i Svemo's rr reglemente rakt av.

2 Använda SMC' s utrustningskrav för stor bana rakt av.

3 skapa egna regler baserade på rr reglemente och smc's regler.

Jag lutar åt alt 3.


Förslaget till utrustningskrav...
-Integralhjälm
-Visor eller Glasögon
-Mc stövlar
-Mc handskar med hårda skydd.
-CE märkt ryggskydd
-Skinnställ helt eller 2:delat ihopsatt med dragkedja.
-Textilställ 2 delat ihopsatt med dragkedja. Endast i lugn/medel grupp.
-Bröstskydd rekommenderas men är inget krav.

Utrustningen skall vara felfri och ha god passform på deltagaren.

Den lösningen ger flertalet mc förare möjlighet deltaga i bankörningen samtidigt som säkerheten hålls på en god nivå.
 
Last edited:
Frågan är lika mycket en klubbfråga som en säkerhetsfråga. Dessa oklara regler är ett problem för oss funktionärer och för deltagarna. Det är inte roligt att lova någon att få köra en dag samtidigt som en annan person underkänner deltagarens skyddsutrustning.

Det finns tre vägar att gå i säkerhets frågan.

1 Använda reglerna i Svemo's rr reglemente rakt av.

2 Använda SMC' s utrustningskrav för stor bana rakt av.

3 skapa egna regler baserade på rr reglemente och smc's regler.

Jag lutar åt nr 3


Upprepar mig, orka:näsblod
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top