Falken 15/9

Jag är i alla fall ganska nöjd =) Lyckades ta över en plats från en gatåkare som hade krashat =/

Dock tycker jag att de borde kunna ordna lite mer tid så man får köra av sig lite. 2 alt. tex. kunde de köra från kanske 15:00-20:00 istället för 16:30 -19:30 Eller varför inte en lördag heldag, med ljudkrav? okej du kanske inte kan gasa fullt på rakan, men för en gatåkare som vill träna lite kurvtagning så duger det hela ändå. (tänker på hur bra det funka på BKK)

Brilje skrev:
2463034MEN! Vet inte alla att rödflagg inte betyder att man ska tokbromsa mitt på rakan? Fy faan! Det var nära en masskrasch... Du vet själv vem, om du läser det här. Hade inte killen som körde på dej klarat det, hade vi säkert fyllt en sal på sjukan nu.

Ja, det såg fan inge bra ut när fem-sex eller fler hojar på led/i klunga drar ut på rakan, första hojen ser rödflaggen och sänker hastigheten avsevärt (=bromsar) medans hojarna bakom inte sett ngn rödflagg och ligger med full gasrulle ur svängen. Stod vid depåräcket precis bredvid och det var äckligt nära att det smällde, och då hade det blivit många inblandade.

Men jag måste säga att FMK:s sätt att rodda de här gatkvällarna är under all kritik. De bara ser gatåkarna som ett sätt att få in pengar, och det är väl OK. Men då får de faktiskt skärpa sig, det är ingen slump att kvällskörningarna på Falken är bland de mest avåkningsdrabbade.
Här tycker jag de brister:

1) Gruppindelningen igår. Först väljer man att ha endast en gatgrupp, dvs 38 ekipage, bestående av allt från 125:or/ nybörjare till folk som kör ner mot 50 sekunder, på en liten bana som Falken. (Hur man nu trodde att det inte skulle komma så många gatåkare när det är sommarväder och fredagskväll). Men visst, vill man bara ha en gatgrupp för att det är många licensare inför nästa helgs tävlingar är det helt OK. Men då ska man inte ändra sig när det kommer massa gatåkare och bilda en grupp till, med precis samma dåliga förutsättningar.

2) Den sk "förargenomgången". Som igår bestod av att Sven-Göte går och gömmer sig bakom pitgaragen för att kunna överrösta licenshojarna ute på banan. (Förr hölls genomgången innan första hojen var ute på banan, så då hördes han iaf.) Depån är några hundra meter lång, så visste man inte att det var genomgång där uppe bakom garagen missade man det nog. Särskilt som det droppade in hojar allt eftersom pga tidsändringen. Dessutom ber han gatåkare gå och kolla så att "alla är här". Svagt.

Att sen licensarna varje kväll prioriteras och får lite mer tid än gatåkarna (trots att de även i de grupperna finns folk som kastar sig på utvarvet) må väl vara hänt. Men då är det bättre att dela på kvällarna så vi har rena licens- och rena gatkvällar, som det var för några år sen. Igår blev det färre än 15 varv för mig när man dragit av in- och utvarven. Det är inte så värst mycket bang for the bucks. Vill man bli garanterad körtid på Falken skall man köra skamkärra eller ambulans.:tungan

/Marcus

De va satan va du va duktig då...

De e inte så lätt att fixa en sådan här kväll om ni tror de, alla vill köra så mycke som möjligt. Tänk med insidan innan du yttrar dig. Men om du tror att DU kan fixa de bättre så kom dit i tid så får vi se... angående tiderna så får vi bara köra på vissa klockslag de e inte mycke vi kan göra åt detta tyvärr.

Snart så kanske vi inte kan ha dessa tränings kvällar på grund av att vi inte har funkisar, inte lätt å göra detta utan funkisar ska du veta...

Men vi lär oss gärna av misstagen, har NI alla som brukar köra där några KONKRETA fungerande upplägg hör gärna av er till mig via pm.

Mathias
FMK

gixxer-rules skrev:
2464699 De va satan va du va duktig då...

De e inte så lätt att fixa en sådan här kväll om ni tror de, alla vill köra så mycke som möjligt. Tänk med insidan innan du yttrar dig. Men om du tror att DU kan fixa de bättre så kom dit i tid så får vi se... angående tiderna så får vi bara köra på vissa klockslag de e inte mycke vi kan göra åt detta tyvärr.

Snart så kanske vi inte kan ha dessa tränings kvällar på grund av att vi inte har funkisar, inte lätt å göra detta utan funkisar ska du veta...

Men vi lär oss gärna av misstagen, har NI alla som brukar köra där några KONKRETA fungerande upplägg hör gärna av er till mig via pm.

Mathias
FMK
Du skriver "du" ett antal gånger, vem är det du syftar på?

gixxer-rules skrev:

Mathias
FMK

Jag vet inte riktigt hur det fungerar med funktionärer men jag har varit på de flesta körningarna i år och det har varit 4 grupper varje gång. är det som i går fullt så drar FMK in 4x38x275 (Snitt hälften medlemmar hälften inte)= 41800

De flesta andra körningarna i år har varti mer än hälften av denna summa.

Det måste ju kunna finnas pengar till att betala några funktionärer en slant.?

Det är självklart att säkerheten måste komma först

Tycker inte att man skall gnälla förmycket på arrangören (FMK)
Jag uppfattade det som att man ville göra det möjligt för så många
som möjligt att delta i kvällens övningar ...
Nu blev det ju som det blev med väldigt mycket förare av olika kaliber
och varierande kunskaper .

Tycker inte att man skall lägga hela skulden på FMK .....

Med risk för att låta som en "Moraltant" så anser jag att det största
ansvaret ligger hos oss gatåkare att se till att vi vet vad som gäller vid banåkning...

HanneZ skrev:
2464707 Du skriver "du" ett antal gånger, vem är det du syftar på?

Hej! jo de e Marcus jag syftar på i första hand, men de e ju riktat till alla som tror att de e gjort lätt att hålla i detta. Vi ska titta på upplägget till nädta år så de e fritt att komma med förslag... som jag skrev i mitt tidigare inlägg...

Lawner skrev:
2464776 Jag vet inte riktigt hur det fungerar med funktionärer men jag har varit på de flesta körningarna i år och det har varit 4 grupper varje gång. är det som i går fullt så drar FMK in 4x38x275 (Snitt hälften medlemmar hälften inte)= 41800

De flesta andra körningarna i år har varti mer än hälften av denna summa.

Det måste ju kunna finnas pengar till att betala några funktionärer en slant.?

De e inte de som e kruxet... ska FMK betala vilket vi gärna gör... så måste vi blanda in skattemyndigheten å de blir bara krångel för dom små pengarna som de e tal om....

Vad tror du de kostar att ha en bana i gång? utöver funktionärer??

Last edited:
gixxer-rules skrev:
2465034 Hej! jo de e Marcus jag syftar på i första hand, men de e ju riktat till alla som tror att de e gjort lätt att hålla i detta. Vi ska titta på upplägget till nädta år så de e fritt att komma med förslag... som jag skrev i mitt tidigare inlägg...

De e inte de som e kruxet... ska FMK betala vilket vi gärna gör... så måste vi blanda in skattemyndigheten å de blir bara krångel för dom små pengarna som de e tal om....

Vad tror du de kostar att ha en bana i gång? utöver funktionärer??

Det har jag ingen aning om. Om det rör sig om volentärarbete så kan man väll alltid ge lite reseerstättning (skattefritt) materstättning (tror jag man kommer unan med) samt någon form av konpention. Jag hade kunnat vara med som funk om det var så att man fick en slant för resor lite mat och en gratis körning i framtiden. kanske gratis medlemskap eller liknande. Kanske skulle vara en körning för bara funktionärer. Vet att det är bra eldsjälar som jobbar med det.

Jag har ingen aning om vad det kostar att nyttja banan. Får man hyra den? kanske skulle vara bra att köra några heldagar nästa år.

MVH Oskar

Jag tycker det borde sättas ett tak på 3 x 38 hojar, alltså max 3 grupper. Det blir för lite körning annars om allt räknas in (tid för byte av grupp, vurpor mm mm). På Linköping och Gelleråsen som också har regelbundna körningar är det bara licens som gäller, men på falkenberg är det tillåtet att köra med gathoj. Ser man att gathojarna är nöjda, nej mycket vill ha mer. Jag tycker det skall vara max tre grupper och om det blir många licensåkare så får det vara 1 gatgrupp. Licensåkare kan inte åka med andra körningar som tex actionpics, för i "licensgruppen" åker folk med if och trygghansa :va (och ibland krävs trafikförsäkring). Dvs man blandar licensåkare och ibland nybörjare :mad: och dessa måste behandlas som Kinavaser som man måste ge tokavstånd till. Vi licensåkare är bundna till denna typen av körning, heldagskörningar finns att köpa för gatåkare av andra organisationer typ actionpics o bankorning.nu eller vad det heter.

gixxer-rules skrev:

Mathias
FMK

Ja, visst är jag duktig.:rolleyes:

Jag tror inte alls att det är lätt att "fixa en kväll", men bara för det betyder det väl inte att det inte kan göras bättre än nu? När vi (SMC Väst) körde sporthojskurser där i somras lyckades vi ha hojar med olika erfarenhet konstant på banan mellan 09-17 utan mer än några få incidenter på alla dagarna.

Jag vet inte på vilket sätt jag inte tänker med insidan innan jag yttrar mig, jag trodde väl i min enfald att jag hade konstruktiv kritik att komma med.

Vad gäller konkreta förslag har jag några kortisar:

1) Använd de "föråkare" (gulvästar) som faktiskt är ute på banan som riktiga föråkare. Dvs följa föråkare/omkörningsförbud under uppvärmningsvarven.
2) Se till att alla tar del av förargenomgång/regler. Håll den innan det är hojar på banan så det hörs. Lämna ut ett papper/folder när man köper plats där de viktigaste reglerna/tipsen står klart och tydligt.
3) Var lite aktiv med svartflaggning/tillsägning av förare som missköter sig. Ex: Förra gången stod jag uppe vid speakertornet där det också satt en kille från FMK och höll koll mot depåinfarten när en kille stannar hojen på vänster sida av banan (utgången av Ginsten), för att därefter köra tvärsöver banan in i depån framför hojar på väg ut ur Ginsten:näsblod . Det var ingen som tog honom i örat när han kom in i depån.
4) Ragga funkisar bland hojåkarna mot att de får köra nästa kvällskörning gratis t ex. Beprövad metod som funkar. Jag är på som funkis med ett sånt upplägg.
5) Försök köra fler kvällar med endast gathojar om det är möjligt. Blir lättare med fler grupper = bättre gruppindelningar = bättre kvalitet på körningen.

Ta inte min kritik på fel sätt Mathias, vi är många banfreaks som uppskattar tillgängligheten med FMK:s kvällskörningar. Det är ju därför man kommer med åsikter, för man vill att det ska bli bättre för alla, även Er.
:tummenupp

Last edited:
Tycker Marcus har många goda ideér här ovan som FMK kan tillämpa.

Jag har varit på 7 eller 8 falkenkörningar i år...och dem flesta gånger har det varit väldigt mycket folk, mycket incidenter och lite körning.
Någon gång under semestertid var det endast 3 grupper, och man känner att man fått så mycket mer valuta för pengarna.

Nu i fredags fick hojen stå kvar på kärran, då det blev fullt. Även om jag hunnit fram och haft chans att köpa en "biljett" hade jag nog ändå avstått. Av erfarenhet vet man hur kvällen slutar med så mycket folk, och spiken i kistan var den blandningen av alla i grupperna :skrämd

Jag hade i åtanke att man kunnat placera sig som funkis eller flaggvakt.
Hade det varit något primerande, typ att man får medlemskap eller gratis åk biljett samt kaffe och korv så skulle man garanterat hjälpt till.
Det fanns så många åskådare som hade tänkt köra där i fredags som säkert känner samma sak som mig.

// Bodin

Bodin skrev:
2468355 Tycker Marcus har många goda ideér här ovan som FMK kan tillämpa.

Jag har varit på 7 eller 8 falkenkörningar i år...och dem flesta gånger har det varit väldigt mycket folk, mycket incidenter och lite körning.
Någon gång under semestertid var det endast 3 grupper, och man känner att man fått så mycket mer valuta för pengarna.

Nu i fredags fick hojen stå kvar på kärran, då det blev fullt. Även om jag hunnit fram och haft chans att köpa en "biljett" hade jag nog ändå avstått. Av erfarenhet vet man hur kvällen slutar med så mycket folk, och spiken i kistan var den blandningen av alla i grupperna :skrämd

Jag hade i åtanke att man kunnat placera sig som funkis eller flaggvakt.
Hade det varit något primerande, typ att man får medlemskap eller gratis åk biljett samt kaffe och korv så skulle man garanterat hjälpt till.
Det fanns så många åskådare som hade tänkt köra där i fredags som säkert känner samma sak som mig.

// Bodin

Hej!

Frågade du om du fick vara funkis?? De tackar vi ALDRIG nej till, kaffe å korv finns där ju alltid till funktionärerna. Och ett gratis åk går ju å diskutera!! :tummenupp

// Mathias

Marcus skrev:
2465606 Ja, visst är jag duktig.:rolleyes:

Tar inte åt mig alls. men de är många som tror att det är en baggis å fixa dessa kvällar.

Du har rätt på många punkter å de e ju skönt att de e fler än jag som tycker så här...

Vi prövade för ett parårsen med att få gatåkarna som funkisar, tror vi fick ihop hela två stycken på ett helt år.... :va Men finns intresset för ett utbyte så e vi inte alls imot detta.

Vi har ju sista rejset för i år kommer ju nu till helgen å då behöver vi funktionärer från fredagen till söndag.

// Mathias

Last edited:
gixxer-rules skrev:
2468466 Hej!

Frågade du om du fick vara funkis?? De tackar vi ALDRIG nej till, kaffe å korv finns där ju alltid till funktionärerna. Och ett gratis åk går ju å diskutera!! :tummenupp

// Mathias

Jag gjorde inte så i slutändan...men om det blir som i fredags fler gånger *vilket jag inte hoppas* ska jag fråga någon vid grinden och deala upp något :musik
Ta inte all kritik för hårt...vi tycker om att köra bana och vill fortsätta göra det.

Ang funkis - Fribiljetter till en körning låter inte helt fel. Om man nu kommer dit och det är fullt så lönar det sig ju då att stanna och hjälpa till..

Marcus skrev:
2465606 Ja, visst är jag duktig.:rolleyes:

Jag tror inte alls att det är lätt att "fixa en kväll", men bara för det betyder det väl inte att det inte kan göras bättre än nu? När vi (SMC Väst) körde sporthojskurser där i somras lyckades vi ha hojar med olika erfarenhet konstant på banan mellan 09-17 utan mer än några få incidenter på alla dagarna.
Vill bara påminna om den "mindre incidenten" med en mosad instruktör. Inte så "mindre" enligt mej....

Som föråkare i fredags noterade jag att trots tempot på 1,06 på de 3 första varven lyckades en kille på första passet dyka efter nya bandelen. Hur man ska lyckas stoppa såna vurpor är för mej obegripligt om inte de som kör tar sitt ansvar och tänker med huvudet och inte med gashanden. Visst ska vi ta åt oss av kritik, men i slutet av änden är det dock testosteronet som står för flest vurpor, inte fartskillnaden mellan snabbaste och långsammaste killen. Lösningen är inte att vi kör på kö bakom en föråkare 3 timmar i sträck, utan att man inser att det är riskfyllt att köra på bana och kör därefter. Kunskapen hos deltagarna ska självklart tas hänsyn till vid gruppindelning, men det är inte enkelt för kansliet att låta bli en extra grupp när det står 40 killar och tjatar om att man vill köra. Jag hade varit glad om det bara varit en gatgrupp eftersom det hade blivit mer körtid för licensfolket. Som nån skrev, vi har ett SM nästa helg och tillfällena att träna innan ett SM är inte så många.

Nr:18 skrev:
2468628 Vill bara påminna om den "mindre incidenten" med en mosad instruktör. Inte så "mindre" enligt mej....

Jag misstänkte att detta skulle komma upp. Skrev jag "mindre incident"?
Jag skrev "några få incidenter", och förutom Torsteins mycket allvarliga olycka var det faktiskt bara två el. tre smärre incidenter/avåkningar på tre heldagar. Nu lämnar vi den diskussionen, det blir bara fel att jämföra märker jag. My bad.

2468628 Lösningen är inte att vi kör på kö bakom en föråkare 3 timmar i sträck, utan att man inser att det är riskfyllt att köra på bana och kör därefter.

Men det måste väl finnas ett mellanting mellan så som instruktörerna agerar nu och att "köra på kö". På många andra bandagar finns det instruktörer som verkar i gruppen utan att det är omkörning förbjuden.

2468628 Jag hade varit glad om det bara varit en gatgrupp eftersom det hade blivit mer körtid för licensfolket. Som nån skrev, vi har ett SM nästa helg och tillfällena att träna innan ett SM är inte så många.

Men då hade det väl varit mycket bättre att ha endast licensträning om vi gatåkare är i vägen för er? Så kunde vi haft nästa gång för "oss" själva istället.

/Bara mina funderingar. Min avsikt är inte att reta upp FMK:are, utan att diskutera om/hur det går att utveckla konceptet.:)

Marcus skrev:
2465606
1) Använd de "föråkare" (gulvästar) som faktiskt är ute på banan som riktiga föråkare. Dvs följa föråkare/omkörningsförbud under uppvärmningsvarven.
2) Se till att alla tar del av förargenomgång/regler. Håll den innan det är hojar på banan så det hörs. Lämna ut ett papper/folder när man köper plats där de viktigaste reglerna/tipsen står klart och tydligt.
3) Var lite aktiv med svartflaggning/tillsägning av förare som missköter sig. Ex: Förra gången stod jag uppe vid speakertornet där det också satt en kille från FMK och höll koll mot depåinfarten när en kille stannar hojen på vänster sida av banan (utgången av Ginsten), för att därefter köra tvärsöver banan in i depån framför hojar på väg ut ur Ginsten:näsblod . Det var ingen som tog honom i örat när han kom in i depån.
4) Ragga funkisar bland hojåkarna mot att de får köra nästa kvällskörning gratis t ex. Beprövad metod som funkar. Jag är på som funkis med ett sånt upplägg.
5) Försök köra fler kvällar med endast gathojar om det är möjligt. Blir lättare med fler grupper = bättre gruppindelningar = bättre kvalitet på körningen.

Ta inte min kritik på fel sätt Mathias, vi är många banfreaks som uppskattar tillgängligheten med FMK:s kvällskörningar. Det är ju därför man kommer med åsikter, för man vill att det ska bli bättre för alla, även Er.
:tummenupp

Bra förslag,är med på alla 5:tummenupp

gixxer-rules och Nr:18:tummenupp
Bra att vi har någon att bolla förslag med.
NI SOM KÖR PÅ FALKEN skriv nu vad NI tycker .Är förslagen bra/dåliga?

Jag har kört en hel del på Falken både i långsam och snabb.
Det är många som tycker att det fattas en grupp.Tre grupper ger ett mer jämt tempo och en högre kvalite´ på körningen.Att gå ner på en grupp känns fel.Tycker att man ska dela på licens och gata så att de kör olika dagar.

Vet inte vad ni som kör i licens tycker om det här med färre tillfälle att köra,men med tanke på att ni kan köra med öppen depå hela er kväll så får ni ju mer valuta de dagar som ni kör.

Är glad för alla tillfälle som vi gatåkare får vara med och köra på Falken,så det här är inget gnäll, bara en förhoppning om att det ska bli lite bättre och lite mer säkert.

Back