Falco vill inte starta när den är varm

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Har problem att starta min Falco när den är varm :confused: !

Startar perfekt (på ett kick) om det är första startförsöket på ca ett dygn. Stänger jag av den kan det ta upp till ett dyng innan den vill starta igen. Å startar den tidigare så är det efter mycket körning på startmotorn å ett himmla hostande. Emmellanåt får jag avgasknallar.

Läste i instruktionsboken att man skall stänga av den med motorstoppsknappen och inte med tändningsnyckeln. Kan detta spela någon roll :confused: ?? Kan den bli sur :confused: ??

Vad kan det vara för problem?

Dessutom tycker jag det låter för j***igt när den inte startar. Ringde till Biscaya i Alingsås. De sade att deras demohoj låter oxå så att man får ont i magen när den får gå lite långre på startmotorn.

Knepigt

Vi börjar med det enkla. Kolla chokevajern så den inte hängt sig någonstans? Den kan inte bli sur av att du satnnar med nyckel eftersom du då dödar bränslepumpen. Har du några felkoder i fönstret? Fungerar stödsensorn som den skall? Är strypningarna (alla tre borttagna?). Hur gamla är stiften? Första gången jag hör om något liknande på Falcon men de som har haft liknande fel har berott på tändningen. Sök lite på http://www.apriliaforum.com så kanske du får några bra tips.

Re: Knepigt

ething skrev:
Vi börjar med det enkla. Kolla chokevajern så den inte hängt sig någonstans? Den kan inte bli sur av att du satnnar med nyckel eftersom du då dödar bränslepumpen. Har du några felkoder i fönstret? Fungerar stödsensorn som den skall? Är strypningarna (alla tre borttagna?). Hur gamla är stiften? Första gången jag hör om något liknande på Falcon men de som har haft liknande fel har berott på tändningen. Sök lite på http://www.apriliaforum.com så kanske du får några bra tips.

Chokevajern har inte hängt sig. De gånger den startar (efter att ha fått sin skönhetssömn :( ) reagerar den på choke; 4000-5000 rpm på full choke och går ner till 1000 rpm när jag vrider av choken.

Inga felkoder i fönstret.

Lampan för stödet släcks när jag fäller upp stödet.

Strypningen på insuget är borttaget och ECU-kabeln kan jag välja att ha ikopplad eller urkopplad (har provat båda). Det är en stift-koppling (samma som brukar vara på bilstereo) så jag kan ha koppling över ECU-kabeln eller ha den isär kopplad.

Ska kolla stiften ikväll. Återkommer med hur de ser ut.

Ljuddämparen

Tror inte att detta är felet men är strypningen plockad i ljuddämparen. Jag är inte säker på Falcon men det borde sitta en där med. Har du kollat alla slangar mellan tank och insprutning. Dessa har en tendens att komma ikläm när man sätter tillbaks tanken efter service el. dylikt.

Re: Ljuddämparen

ething skrev:
Tror inte att detta är felet men är strypningen plockad i ljuddämparen. Jag är inte säker på Falcon men det borde sitta en där med. Har du kollat alla slangar mellan tank och insprutning. Dessa har en tendens att komma ikläm när man sätter tillbaks tanken efter service el. dylikt.

Ett av stiften på bakre cylindern var lite oljigt och kletigt. Annars var de inte rostiga. Stiften var mörka, gråade sidoelektroder och nästan svarta centrumelektroder, dock inte igensatta av kolrester. Centrumelektroderna var inte heller rundade utan fortfarande kantiga. Dags att byta :confused: ?

Dessutom tror jag inte stiften var dragna med 20Nm då de lossnade väldigt lätt. Vid det oljiga stiftet hade det dessutom kommit ut lite olja å klet utanför metallpackningen vilket ytterligare indikerar att det inte slutit helt tätt (dåligt åtdraget?).
Kan det ha lett till kompressionsförluster :confused: ??

Hann inte kolla de främre stiften eftersom det blev mörkt. Ska kolla dem imorgon.

Har orginal ljuddämpare på så den strypningen borde sitta kvar.

Last edited:
Falcon har ingen avgas strypning fram till -02, därefter verkar de lärde tvista.

Flugan, de "klippta" kablarna för ECU´n: Det är inte så att du misstar dig. Såna kontakter som du beskrev är exakt vad diagnos läges kablarna har. !!!???

Den kabeln som "skall" klippas sitter i ECU´n s mindre kontaktstycke. Kabeln sitter längst til vänster ,nedre raden och är blå/grön.

Betr dina startförsök:
De finns fler som haft problemet och i de flesta fall verkar det som ett stift byte hjälper. Ett krux är att ECU´´n avgör om det är en kallstart eller en varmstart och pyttsar soppa därefter. Den så kallade choken är ju bara ett grundgasreglage. Men om man drar på lite "choke" innan ett man trycker igång startmotorn så läser ECU´n av TPS´n och hajjar vad det är frågan om.

Exakt ditt ärende har nyss varit uppe på detta forum:
http://www.jahlis.net/ars/

Kolla under tråden Falco och ärende: "Have anyone had this happen........"

Falcoproblems

Hade nästan lika problem som dig.

Min flickvän skulle starta min Falco när den var kall... (+2grader utomhus) och hon glömde choka. Hursomhelst, för att göra en lång historia kort, tre av de fyra tändstiften var "släckta". Bytte alla stiften och sedan dess har den gått som en klocka.

Mekanikern som jag pratade med om detta sa att en 1000cc tvin har så hårda kompressioner att om inte det tänder direkt så kan stiften "släckas".

Prova att byta tändstift, men köp för allt i världen inte original, de är snuskigt dyra. Det finns lika bra eller bättre "vid sidan av" stift.

//D

Re: Falcoproblems

Taz skrev:
Hade nästan lika problem som dig.

Min flickvän skulle starta min Falco när den var kall... (+2grader utomhus) och hon glömde choka. Hursomhelst, för att göra en lång historia kort, tre av de fyra tändstiften var "släckta". Bytte alla stiften och sedan dess har den gått som en klocka.

Mekanikern som jag pratade med om detta sa att en 1000cc tvin har så hårda kompressioner att om inte det tänder direkt så kan stiften "släckas".

Prova att byta tändstift, men köp för allt i världen inte original, de är snuskigt dyra. Det finns lika bra eller bättre "vid sidan av" stift.

//D

Går det att se om ett tändstift är släckt?

Re: Falcoproblems

Taz skrev:

BS. Om det låg nåt i det så skulle alla (vassa) motorer m runt 500 cc/cyl trassla vid varmstart.
/u

Ett tjuvtrick är att hålla fullgas och trycka på startknappen tills den går igång, var beredd på att släppa gasen !!!

Re: Re: Falcoproblems

flugan skrev:
Går det att se om ett tändstift är släckt?

De gav ingen gnista.

ulf_lundin skrev:

BS. Om det låg nåt i det så skulle alla (vassa) motorer m runt 500 cc/cyl trassla vid varmstart.
/u

Det hävdade jag också... men vafaen vet jag. Tummen på baksidan handen. Kanske var så att det var Apriliaspecifikt...?

//D

Last edited:
Satan i gatan

Drog av kontakten i tändkabelhatten när jag skulle kolla stiften på främre cylindern. De gör visst många andra ute i världen oxå enligt http://www.jahlis.net/ars/ :rodnar .

Nu är det så fint att Benedixen inte greppar längre. Eller rättare sagt det har den väl inte gjort ordentligt på sista tiden. Men beroende på vilka 'experter' man ringer här i regionen så får man olika svar. Mer om det i denna tråd .

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back