Fakturera företag till företag

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Hej!
Har tillsammans med några vänner ett handelsbolag. Nu har jag fått ett konsultuppdrag på egen hand, men som jag kommer fakturera genom handelsbolaget. Tidigare har vi bara haft privatpersoner som kunder, så jag har inte riktigt koll på hur det funkar med moms när man fakturerar ett annat företag. En person på konomiavdelningen nämnde något i förbigående att jag "självklart inte" ska arvodet utan moms på fakturan. Undrar då hur farbror staten ställer sig till det, de vill väl ha momsinbetalningar som vanligt eller?
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Du fakturerar med moms som du sen betalar in till staten som lite senare betalar ut den till det andra företaget, inom byggsvängen så används omvänd momsskyldighet men det har jag ingen koll på så det får du googla.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du fakturerar med moms som du sen betalar in till staten som lite senare betalar ut den till det andra företaget, inom byggsvängen så används omvänd momsskyldighet men det har jag ingen koll på så det får du googla.

Ja, det är ju så jag är van att göra men i och med att de nämnde just det här med "utan moms" så ville jag kolla detta först. Företaget som jag ska fakturera är en konsultfirma, huvudsakligen bygg-, installations- och infrastrukturingenjörer (jag är dock ingetdera) så det är möjligt att omvänd momsskyldighet gäller. Det verkar dock bara gälla vissa tjänster, och om jag förstår den här listan rätt så ska jag inte fakturera med omvänd momsskyldlighet. Som sagt, tyckte kommentaren var märklig men det var av olika anledningar inte läge att ta upp det just då.
 

Skrutten

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Bara gammel-duccan kvar
Du fakturerar moms som vanligt. Du säljer ju inte nån tjänst som omfattas av den omvända skattskyldigheten.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Har inte vederbörande helt enkelt menat (övertydligt kan tyckas) att ditt arvode/avgift skall vara en summa ex. moms.

Naturligtvis fakturerar du momsen precis som vanligt.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Exempel:

Konsulttjänst: 8000kr
Moms: 2000kr
För företaget som köper tjänsten att betala: 10000kr
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Exempel:

Konsulttjänst: 8000kr
Moms: 2000kr
För företaget som köper tjänsten att betala: 10000kr

Momsen dras seda av så köpande företag betalar för att sedan få tillbaka. Den enda som inte kan dra av moms är konsument och därav blir det en Konsumentskatt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Du fakturerar moms som vanligt. Du säljer ju inte nån tjänst som omfattas av den omvända skattskyldigheten.
Tack!

Har inte vederbörande helt enkelt menat (övertydligt kan tyckas) att ditt arvode/avgift skall vara en summa ex. moms.

Naturligtvis fakturerar du momsen precis som vanligt.

Jo, så måste det ha varit, men som du säger, övertydligt. Trots allt var det fullständigt klargjort att det överenskomna arvodet inte inkluderade moms.

Tack övriga som svarat! (och det kan väl vara värt att nämna att jag givetvis har koll på svensk momssats för de tjänster jag säljer)
 
Last edited:
Nyheter
Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Bike kör nya MV Agusta Enduro Veloce

Första bilden på senaste MV...

Top