Fakta/Åsikter/Info/Erfarenheter om 636 -03

Gix

Produktionsutvecklare
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Prövar båtlivet för tillfället...
Okej... nu börjar det luta åt att jag skall ha en 636:a... :tummenupp Gixxern sattes upp till försäljning igår, men priset är högt ännu å de ingen brådska att få den såld (läs: vinter). :)

Hur som helst har jag funderat på en 636:a till nästa sommar, så nu vill jag veta allt om den... alla moppefucko-viktigheter å all fakta, prestandauppgifter, erfarenheter å vad ni nu har att säga om dem, både gott och ont! :Bugar

Kan säga själv att jag tyckte mig sitta rätt bra på den till skillnad från cbr600rr å r6 eftersom jag e knappt 1,90 lång. De xtra 36cc vill jag ha eftersom jag e van vid 750, men de skulle vara trevligt å trappa ner en försäkringsklass vilket man gör i Finland med en 636:a. :tummenupp Har inte hunnit provköra nån än dessvärre, men de ska bli av snart... :banana

Men, hur e dom? Vill dom ha mycke soppa? Wheelar dom LÄTT (OBS! vill wheela lätt!) :D hur e dom å skjutsa med? hur e kvalitén? Problem? m.m.

Jag vet den har mindra hästar än min gixxer, å med den har jag hunnit med både r6 -03 å cbr600rr -03, men Kwakken var ju klassledare... :rolleyes: Å såpass mycket nyare hoj är det, så sämre (slöare) kan den ju inte va? (Gixxern går upp på slangen i tvåan bara på gas, trots 0,5cm sänkt fram), men de e ngt uppskrämd...

Spill your guts... e den nått å ha? Kanske nån som t.om. bytt från en Gixxer till 636:an?

Å kan man byta från Suzuki till Kawasaki? :gnissla

Last edited:
Gix skrev:
Okej... nu börjar det luta åt att jag skall ha en 636:a... :tummenupp Gixxern sattes upp till försäljning igår, men priset är högt ännu å de ingen brådska att få den såld (läs: vinter). :)

Jag har bara gott att säga om 636:a. Så mitt val hade varit ganska enkelt. Kvalitén verkar det inte vara ngt större fel med, drar lika soppa som alla 600cc, grymt bra bett i bromsar, bättre vrid än andra 600 som jag provat, ganska logiskt med tanke på de extra 36cc. Du kommer absolut inte bli missnöjd.

Mvh//ZS

Bifogat

• normal_263_6347.jpg
    normal_263_6347.jpg
    33.2 KB · Visningar: 68
Zilversurfer skrev:
Jag har bara gott att säga om 636:a. Så mitt val hade varit ganska enkelt. Kvalitén verkar det inte vara ngt större fel med, drar lika soppa som alla 600cc, grymt bra bett i bromsar, bättre vrid än andra 600 som jag provat, ganska logiskt med tanke på de extra 36cc. Du kommer absolut inte bli missnöjd.

Mvh//ZS

Men, jämfört med en 750? :confused: Bara rädd jag ska byta ner mig i form av vrid å kraft osv... det är ju ingen 750, men de e bara nästan en 600 å inte riktigt, å den e 5 år nyare... hmm hmm... :va

Hur gammal är gixxern?
Och nej, du kan inte byta till kawwa.. ;-)

Gix skrev:
Men, jämfört med en 750? :confused: Bara rädd jag ska byta ner mig i form av vrid å kraft osv... det är ju ingen 750, men de e bara nästan en 600 å inte riktigt, å den e 5 år nyare... hmm hmm... :va

Jag har faktiskt prokört en sån där rackare, hade som lånehoj 1 dygn.... fast det var en 04'ans om jag inte missminner mig. Liten, pluttig... ett hellskottas varv, skrek som en gris, bra med skjut dom sista 3-4 tusen varven. Det kändes som om man var tvungen att hata den för att få ut effekt ur den... som alla 600:or ? Annars väldigt fint register i motorn... jämt och fint drag, och på topp som sagt mycket pulver... insugsljudet är en klar bonus, men lite väl nasalt och fjompigt för min smak.

Dock fanns det i jämförelse med min 750 ingen som helst botten... vid flera tillfällen fick jag tjyvstopp, och vid andra ställen där man puttrat på 2 an (gathörn etc) så fick man vackert peta i ettan på 636'a.

Jag är ingen testförare så jag kan inte utvärdera eller uppskatta dom finare kvaliteerna i en hoj... så provkör en själv, det är det enda raka. Det gjorde jag, och jag är glad att ha min 750.
Om jag var i din sits skulle jag istället kika på en 03'ans 750:a istf 636:a

k1.jpg

Last edited:
Pejo skrev:
Liten, pluttig... ett hellskottas varv, skrek som en gris, bra med skjut dom sista 3-4 tusen varven. Det kändes som om man var tvungen att hata den för att få ut effekt ur den... som alla 600:or ?

:D :D

"Det kändes som om man var tvungen att hata den för att få ut effekt ur den"

Stryk skulle den ha. Den hade varit olydig. Den sa det, alldeles själv.

Underbar humor!!
sårryy för trådkapandet! (sitter på jobbet, har inget bättre för mig! )

:D riktigt härligt kommentar med den där "måste hata den"
jag måste tyvärr hålla med de övriga.. jag provkörde den väldigt lite men det räckte för min del. Är du över 170 så känns som att man inte får plats bakom hojen. Effekten... hmmm vriden är nog de samma som andra sporthojar (tex. R6a) men med tanke på att den vägen några få kg mindre så kan den kännas mera effektfullt??? just pga de 36 :va

iaf. för min del stog det mellan en R6a och 636an och den blev en R6a :banana

Hultan skrev:
Underbar humor!!
sårryy för trådkapandet! (sitter på jobbet, har inget bättre för mig! )

För att vara lite mer konkret så kändes det inte som om den krävde att man behandlade den med respekt och ödmjukhet, snarare tvärtom, en fast hand, som bestämde och krävde vad som skulle ske... -"Och nu gör vi på MITT sätt!"

Också lite sorry för trådskaparen... men lyfter samtidigt tråden...

Last edited:
Hultan skrev:
Hur gammal är gixxern?
Och nej, du kan inte byta till kawwa.. ;-)

-98 me 2600mil... så inte alls pjåkig, men... :va

Problemet med en ny Gixxer e bara de att isf skulle de bli en -00:a (svart/blå/grå vill jag ha), å då e de ju inte nyare alls... Matematik= min -98, haft två år, ny -00 nu = + - 0, om ni förstår... :pannkyss

Men, vet nån om nått ändrade på gixxer 750 00-03? Jag menar, dom ser ju lika ut... måste man ta en -04 för att få en helt ny hoj? :confused:

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025