Fahrenheit 911

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Blandat japansk skrot
Har precis tittat klart på Moors Fahrenheit 911 och blev riktigt äcklad, tycker att USA mer och mer börjar likna en marionett-regim. Har långt kan apan Bush regeringen egentligen gå innan man kan sluta definiera USA som en demokrati?. :zpy

Snart kommer du bli påhoppad med en massa fakta om att mycket i filmen är påhitt och rackartyg! ;)

Moore överdriver ju alltid det en helt det trams i Colubine filmen också men han har rätt i mycket av det han säger.

Kolla på en film som är producerad av ett bush-fan då, den är nog lite annorlunda vinklad. Men visst, man kan antingen bilda sig en egen uppfattning om läget, vilket kan vara svårt om man inte är så insatt, eller så kollar man på en film som är gjord av Michael Moore. Har inte sett den och tänker inte se den heller, skaffar mig en egen uppfattning istället. Och eftersom jag ändå skiter fullständigt i allt vad politik heter då jag har storhetsvansinne och ändå inte kan påverka något så skulle jag antagligen bara bli deppad av att bara kunna se på medans andra gör bort sig.

Edit/ Du skriver lite om demokrati också.... Anser inte att vi i sverige har en så speciellt lyckad demokrati just nu där ledaren står och säger att vi ska rösta OM EMU ända tills det blir JA. Men blir det väl en gång ja så får vi inte rösta för att ändra tillbaka. Demokrati MY :arsele

Dee_cati skrev:
Kolla på en film som är producerad av ett bush-fan då, den är nog lite annorlunda vinklad. Men visst, man kan antingen bilda sig en egen uppfattning om läget, vilket kan vara svårt om man inte är så insatt, eller så kollar man på en film som är gjord av Michael Moore. Har inte sett den och tänker inte se den heller, skaffar mig en egen uppfattning istället. Och eftersom jag ändå skiter fullständigt i allt vad politik heter då jag har storhetsvansinne och ändå inte kan påverka något så skulle jag antagligen bara bli deppad av att bara kunna se på medans andra gör bort sig.

Edit/ Du skriver lite om demokrati också.... Anser inte att vi i sverige har en så speciellt lyckad demokrati just nu där ledaren står och säger att vi ska rösta OM EMU ända tills det blir JA. Men blir det väl en gång ja så får vi inte rösta för att ändra tillbaka. Demokrati MY :arsele

hehe.. bra sagt :)

Hightuned skrev:
Har precis tittat klart på Moors Fahrenheit 911 och blev riktigt äcklad, tycker att USA mer och mer börjar likna en marionett-regim. Har långt kan apan Bush regeringen egentligen gå innan man kan sluta definiera USA som en demokrati?. :zpy

Då är det väl dags att se Fahrenhype911 nu också då? Det är en "motfilm" till Moores propaganda där de dissikerar diverse lögner, överdrifter och påståenden.

Om du inför ett val i Sverige velar mellan sossarna och moderaterna, inte lyssnar du väl bara på den ena sidan innan du bestämmer dig för vad du ska rösta på? Det vore synnerligen korkat.

Skalman skrev:
Då är det väl dags att se Fahrenhype911 nu också då? Det är en "motfilm" till Moores propaganda där de dissikerar diverse lögner, överdrifter och påståenden.

Eftersom du verkar ha sett Fahrenhype911 kanske du kortfattat kan summera lögnerna, överdrifterna och de falska påståendena?

Skalman skrev:

Om du inför ett val i Sverige velar mellan sossarna och moderaterna, inte lyssnar du väl bara på den ena sidan innan du bestämmer dig för vad du ska rösta på? Det vore synnerligen korkat.

Räcker det inte med att han bevisligen kom till makten igenom valfusk, eller tror du att alla dom oberoende valutredningarna som visade det ljuger?. Frångan är inte om Moore har rätt i alla sina spekulationer om koruption utan att dom inte längre har en fungerande demokrati. Och undrar du alldrig varför inte USA sätter in trupper i alla andra delar av värden där folk lider under en diktator? -Jo helt enkelt därför att det uppenbarligen bara är ett svepsjäl för att skydda sida egna ekonomiska intessen.

Om det skulle vara jättemycket faktafel i filmen så skulle det nog vara större protester och skriverier om filmen än vad det är...

Brukar ju vara tacksamt för tv-bolag att göra program där dom avslöjar alla fel i en dokumentär, men icke sa nicke, varken på bowling for columbine och farenheit..

Hightuned skrev:
Räcker det inte med att han bevisligen kom till makten igenom valfusk, eller tror du att alla dom oberoende valutredningarna som visade det ljuger?. Frångan är inte om Moore har rätt i alla sina spekulationer om koruption utan att dom inte längre har en fungerande demokrati.

Bevisligen enligt vem då? Moore? Andra valutredningar? Jag påstår inte att det gick rätt till, men inte heller att det var valfusk. Jag tror helt enkelt att den informationen som Sverige, svenskar och svensk media har är för liten för att avgöra det. Om det nu var så himla uppenbart valfusk - varför har det då inte skrikits högre än vad som gjorts? Det skulle ju innebära att ca 50% av det amerikanska folket blivit lurade och borde gjort uppror. Allt är nog inte så glasklart som en del vill låta gällande.

Hightuned skrev:
Och undrar du alldrig varför inte USA sätter in trupper i alla andra delar av värden där folk lider under en diktator? -Jo helt enkelt därför att det uppenbarligen bara är ett svepsjäl för att skydda sida egna ekonomiska intessen.

Nej det undrar jag aldrig, eftersom jag redan vet varför. Det behöver man inte vara en "revolutionistisk propagandafilmare" :D för att räkna ut. Jag har redan i andra f911-trådar klargjort var jag skulle stå om jag haft rösträtt i USA. Eftersom du bevisligen inte tittat där säger jag det igen:
Jag tror personligen världen skulle vara säkrare med Kerry vid rodret än George "Triggerhappy" Bush. Men det ger inte automatiskt Moore rätten att smutskasta Bush, med såväl sanningar som osanningar och fabricerade fakta, och presentera det som en DOKUMENTÄR. DÄRFÖR bör man se f911 med kritiska ögon och DÄRFÖR bör man även se Fahrenhype911 för att balansera informationsflödet. Ungefär som i tidigare beskrivna val-velande situation.

Last edited:
andersbrink skrev:
Eftersom du verkar ha sett Fahrenhype911 kanske du kortfattat kan summera lögnerna, överdrifterna och de falska påståendena?

Det är redan gjort på http://www.davekopel.com/Terror/Fiftysix-Deceits-in-Fahrenheit-911.htm där det även finns en länk till en svensk översättning. Fast det är säkert bättre att se filmerna (båda 911) och skapa sig en egen uppfattning om innehållet. Jag betvivlar inte ett dugg på att innehållet i Fahrenhype911 är överdrivet och/eller innehåller felaktigheter. Man bör naturligtvis inte suga in innehållet i denna film som den allsmäktiga sanningen heller.

Fast kikar på man på de "59 felen" så är ju vissa av dom bara vanliga filmtekniska knep och andra av dom subjektiva bedömningar.

mb skrev:
Fast kikar på man på de "59 felen" så är ju vissa av dom bara vanliga filmtekniska knep och andra av dom subjektiva bedömningar.

Ett av felen med Moores film är att han lägger fram den som den ultimata och enda sanningen, när den i själva verket bara är hans egen personliga vendetta och/eller "trickfilmning".

Har inte själv läst de 59 punkterna, men jag har sett båda filmerna, och det Moore ofta verkar göra är att presentera sitt material på ett sådant sätt att tittarna får en uppfattning om hur det gått till som sklijer sig från verkligheten, för att det ska passa in i hans mall.
Om man slår upp ordet "lögn" i ett uppslagsverk skulle denna förklaring passa som handsken, dvs det är en förvrängning av sanningen.

Men, som sagt, det är antagligen bättre att se filmen själv än att läsa en nerbantad översättning av de 59 påstådda felen.

Skalman skrev:
Ett av felen med Moores film är att han lägger fram den som den ultimata och enda sanningen, när den i själva verket bara är hans egen personliga vendetta och/eller "trickfilmning".

Har inte själv läst de 59 punkterna, men jag har sett båda filmerna, och det Moore ofta verkar göra är att presentera sitt material på ett sådant sätt att tittarna får en uppfattning om hur det gått till som sklijer sig från verkligheten, för att det ska passa in i hans mall.
QUOTE]

Öh om man inte gör på detta vis som Moore, så är det väll ingen ide att filma skiten. Alla dokumentärer är vinklade och byggda på EN viss tro.

Har inte sett filmen.

Skalman skrev:
Idén med att dokumentärer ska vara objektiva börjar tunnas ut. En dokumentär är aldrig objektiv i vilket fall, så egentligen tycker jag att det är en stor fördel hos moderna dokumentärer, att de inte sticker under stolen med subjektiviteten. För 10 år sen var t.ex. filmskaparen nästan helt dold i filmerna.

Markus skrev:
Så det har du accepterat och det gäller även annan rapportering, t.ex. Fox?
Dokumentär är inte samma sak som nyheter. Det finns mer spelrum för olika perspektiv och synsätt, samt kritiskt analyserande i dokumentärer. Nyhetssändningar anser jag ska undvika att vara normativa.

mb skrev:
Dokumentär är inte samma sak som nyheter. Det finns mer spelrum för olika perspektiv och synsätt, samt kritiskt analyserande i dokumentärer. Nyhetssändningar anser jag ska undvika att vara normativa.

Så passande att det faller dig på läppen så länge det är vänsterpropaganda som dränker etern. Fox övriga sändningar, förutom nyhetssändningarna då, de är alltså ok?

Markus skrev:
Så passande att det faller dig på läppen så länge det är vänsterpropaganda som dränker etern.
Jag kan inte uttala mig i det specifika fallet eftersom jag aldrig varken sett eller läst något med moore. Men visst - både han och de som gjorde motfilmen måste ju få uttrycka sitt, ur sina respektiva subjektiva perspektiv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT