Fagersjo-el.se och Rapido åker till Le Mans 24 h!

benkar

Krokvägar svänger mer..
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös men hade en VTR1000F -99 Orange...
Bara en vecka kvar till "klassiska" Le Mans 24 timmars! Inte så många svenskar på startlinjen i år, om jag tolkat startlistan rätt, men i alla fall ett "Svenskt Team", närmare bestämt Team Fagersjo-el.se! :)

Här kommer lite rykande aktuell info från Teamchef Niklas Carlberg (som i skrivande stund sitter på färjan över till Danmark):

Efter succén på VM-premiären på Assen laddar Team Fagersjo-el.se om!

Nu står klassiska Le Mans som nästa stopp i tävlingskalendern. Till Le Mans har team Fagersjo-el.se hunnit vidareutveckla sin nya Suzuki GSXR1000-05. Vi har även lyckats hitta en fantastisk förarkonstellation med Paul Young -AUS, Andi Notman -GB, samt Gus Scott -GB.

Teamet ger sig av söderut redan idag söndag 10/4 för att hinna förbereda sig inför loppet. Loppet kan ses live på Eurosport med sändningsstart lördag 16/4 kl. 16.15 samt 19.00-20.00. På söndagen 8.30-9.00, 10.00-10.45. Björn Inge och Tobias Nyström kommer att vara de svenska kommentatorerna.

Team Fagersjo-el.se kommer att hålla regelbunden kontakt med Eurosport så att tittarna får relevant och aktuell information hela tiden.

Vi vill passa på att tacka vår huvudsponsor Fagersjo-el.se, vår nya sponsor Fontana Food, samt sist men inte minst alla i teamet (bl.a många från Rapido MCK) som får allt det praktiska att fungera!

Niklas Carlberg -Teamchef
Mer om Le Mans 24 h HÄR! IB Motorsport 7 april om Assen (300 kb stor jpg) HÄR!

/B

Bifogat

• Nyhet_LeMans_SH.jpg
    Nyhet_LeMans_SH.jpg
    133.3 KB · Visningar: 121
  • LeMans24h2005.jpg
    LeMans24h2005.jpg
    131.8 KB · Visningar: 117
Last edited:
Macho Woman skrev:
Är det något Rapidofolk med då?

Jäpp! :) Men inte jag... :( Ingen exakt koll, Mille-R vet kanske mer exakt, men såväl Teamägare Kalle och Teamchef Carlberg är ju Rapidosar, RapidoRacing76-Matte kör ner husbilen, samt att det på meck/depå-sidan är minst 5 Rapidosar, och någon Rapidos i köket.

/B

Last edited:
benkar skrev:
Jäpp! :) Men inte jag... :( Ingen exakt koll, Mille-R vet kanske mer exakt, men såväl Teamägare Kalle och Teamchef Carlberg är ju Rapidosar, RapidoRacing76-Matte kör ner husbilen, samt att det på meck/depå-sidan är minst 5 Rapidosar, och att jag i sista stund igår hörde att "Peaches" här på SH/Rapido ska hjälpa till röja runt i köket... :tummenupp

/B

Jo, de där visste jag om. Undrade bara om det blev något stort följe, som det var sist på Assen.

trist att det inte e några svenskar med o kör.... men kul att det satsas rejält från ett svenskt team !

Macho Woman skrev:
Jo, de där visste jag om. Undrade bara om det blev något stort följe, som det var sist på Assen.

Assen, stort följe från Rapido förutom teamet.. Nja, var väl bara jag, som var med för att fotografera, och en till, som var med till Assen utan att ha några direkta arbetsuppgifter i teamet.

/B

Har för mig att räcertobbe skulle följa med och vara reservförare.

Jag kommer att hålla extraöppet på Rapido både lördag och söndag så vi som inte har Eurosport hemma kan kolla både Le Mans och GP.

Lördag öppnar jag 14.45
15.00 går Le Mans starten men visas ej direkt så vi får nöja oss med Internet och direktrapporter från Teamet.
15.00-16.15 MotoGP - tidsträning
16.15-16.45 Le Mans
19.00-20.00 Le Mans

Söndag öppnar jag kl 10.00
10.00-10.45 Le Mans
10.45-11.15 GP - uppvärmning
11.15-12.00 GP - Introduktion
12.00-13.30 GP - 250
13.30-15.15 Moto GP
15.15-16.30 GP - 125

För ett 24-timmars race krävs minst 20 pers i teamet. Över hälften av dom är från Rapido. Bara under ett depåstopp går det åt 9 man, 3 bak, 3 fram, 1 tankar, 1 brandman och en som lotsar in föraren och kollar att allt blir gjort(vanligtvis teamchefen) Utöver det behövs flera tidtagare, kockar, däckspersonal samt helst någon som sköter media.

Alla 4 förare får 2 egna kvalpass, sedan har man träning som man fördelar mellan förarna samt natträning som alla måste köra.

Mille-R skrev:
Jag kommer att hålla extraöppet på Rapido både lördag och söndag så vi som inte har Eurosport hemma kan kolla både Le Mans och GP.

Det där borde du nästan göra en egen tråd av så att folk är medvetna om det. Det är fakking brilliant att kunna sitta på Rappe ju! :tummenupp

Kvalet klart - 13!!!!!!!

Härligt jobbat grabbar. Dom kvalade in på en 13:e plats så det ska bli otroligt spännande i helgen. Dom hade dessutom 5:e högsta toppfart, 298km/h
Pratade just med Teamägaren Kalle och han va på topphumör, allt fungerar bra.

Lite bra länkar:

Startgriden som PDF
www.lemans.org/24heuresmoto/live/chronos/grille2.pdf

Officiella hemsidan med Live-timing mm
www.lemans.org/24heuresmoto/live/pages/accueil_gb.html

GP Estoril samt Le Mans 24h på Rapido MCK
www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=77068

Sandy Berlins hemsida med chat om GP:t och Le Mans
www.sbracing.info/

Bifogat

• Scrutineering.jpg
    Scrutineering.jpg
    30.7 KB · Visningar: 121
  • Gus Scott.jpg
    Gus Scott.jpg
    17.5 KB · Visningar: 115
Last edited:
SMS precis inkommet, 23.18, från Mats i Fagersjo-el.se -depån:

-"Vi ligger nu 11:a. Men Gus underarm är bruten efter vurpan på uppvärmningen.. Han har fått en spruta av en Slovakisk medicinman, får se hur länge han orkar...."

/B

Spännande, nu på 19:e, 1 s efter #59 med Tobbe och flera s bättre varvtid så som går nog om nästa uppdatering. Vi ses på Rapido kl 10 idag!!!

Edit: Fagersjo gjorde just sin snabaste tid, o det i mörkret, 1:42.754 :yoparty

SMS-rapport från Matte 09.45: -"18e plats. Gus kör nu men har jävulskt ont. Får en spruta före varje pass. Skitnatt: Laddningen funkade inte. Bytt batteri 3 gånger. Växelarmen gick av. Kallt som fan. Men vi rullar på... "

Tycks ha varit en tuff natt.. :gnissla

/B

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP