Facebook - mindre social på riktigt?

Facebook - mindre social på riktigt

• Antal röstningar
    0

Mirre7

Dunderklumpan
Gick med
29 Oct 2008
Hoj
Kawa Z750 -10 (Saffransbulle)
Tänk efter, är du mindre social i det verkliga livet utanför Facebook nu när du har Facebook?
Denna poll handlar inte om vad du anser om alla andra utan frågan ställs om just dig! :)

Är du mindre social på riktigt i det verkliga livet efter ditt inträde i Fb?

Med social menar jag om du träffar dina vänner mer sällan i den riktiga världen. Med träffa menar jag även att snicksnacka över telefon eftersom det ibland kan vara lite mer avstånd till vissa vänner tyvärr.

Är du lika ärlig mot dina vänner nu när "alla" ska visa sitt "perfekta" liv via Fb med hjälp av perfekta statusuppdateringar?

Konsekvensen av Facebook kan gärna diskuteras i denna tråd. Även andra sociala media såsom Twitter kan gärna avhandlas.

Last edited:
Att folk inte träffar varandra lika mycket har pågått i ett par år nu när datorn trädde fram tycker jag.

Även traditioner har dött ut.

Är du social som person så tror jag inte facebook begränsar den biten. Däremot kan jag personligen känna att efter en dag på jobbet har jag inte många ord kvar att kasta ur mig (trötthet). Men har man långa dialoger med ett 10-20 tal personer då har man all rätt att lägga locket på när man kommer hem.

Nu har inte jag FB och kommer aldrig att gå med heller, men de vänner jag har som har FB är mindre sociala i mitt sällskap eftersom dom ska Facebook:a om precis allt hela tiden.

Jag håller kontakten och träffar mina vänner som vanligt, sen har fb gjort det lättare att hålla bättre kontakt med de vänner som bor långt ifrån mig.

Mer eller mindre, näe, men det har helt klart blivit enklare att rodda ihop saker med kort varsel. Man behöver inte ringa en och en utan man skickar ett meddelande till alla man vill ha med.

Jag tycker heller inte folk omkring mig är mindre sociala för att de ska "facebook:a hela tiden", det var mycket värre när folk messade hela tiden, då var man tvungen att höra den jävla jingeln varje gång nån fick ett mess. Facebook har definitivt hjälpt till på den fronten.

Mer eller mindre, näe, men det har helt klart blivit enklare att rodda ihop saker med kort varsel. Man behöver inte ringa en och en utan man skickar ett meddelande till alla man vill ha med.
Det går ju att skicka ett sms till flera mottagare samtidigt. Eller skicka ett mail till flera personer samtidigt.

Det går ju att skicka ett sms till flera mottagare samtidigt. Eller skicka ett mail till flera personer samtidigt.

Men det är fortfarande mycket enklare på Facebook, plus att alla är med i konversationen hela tiden vilket inte är fallet med SMS eftersom man inte ser alla mottagare utan bara avsändare. Funkar med mail, ja, men tyvärr har en majoritet av mina kompisar inte fattat att mail i mobilen är en bra sak. Facebook, däremot, har nog samtliga.

Snarare att man blir mindre social så blir man mer social, fast med fler människor. Alltså blir man mindre social med dem som egentligen betyder något.

Det mest störiga är när man möter någon random på en fest, delar någon roliga historia och that's it. Sen ska denna random lägga till en på facebook, varvid man inte kan tacka nej för det känns ojuste. Vipps så har man 300 "kompisar", seriöst; vem fan känner 300 pers? Tydligen gör jag det; eeeelllleeer???

Last edited:
Näe, FB påverkar inte mitt övriga sociala liv, OK, det har lett till att jag har druckit kaffe med ett par personer som det var länge sedan jag umgicks med, men inte mer än så.

Däremot undrar jag varför folk ska bete sig som fjortisar på fejjan?

Varför kalla sin partner för "älsk" eller "fiinaste" (nej, det är inte jag som har stavat fel, folk skriver så) när man inte gör det i verkligheten.

Varför statusuppdatera med skit som "idag hade älsk köpt hem bullar, h*n är min fiinaste"

Det är fullt normalt i dom flesta förhållanden att man köper hem saker lite halvspontant utan att hålla familjeråd först, h*n kanske var sugen på bullar själv?
Dessutom vet vi att du ser något hos h*n, eftersom ni har varit ett par sedan dackefejden ungefär.

Jag är precis lika social som tidigare fastän jag har Fb.
Däremot så har jag lättare för att hålla koll på vad alla hemma pysslar med när jag är iväg på jobb, det gör det lättare att vara social när man kommer hem.

Jag har en gnutta socialt liv kvar tack vare facebook skulle jag vilja säga.

De flesta kompisarna har flytt stan eller gift sig och blivit osociala, då är fb en viss räddning.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år