Fabrikstrypt Motor

Rylander

Varvfyra!
Gick med
2 Jun 2010
Ort
Nyköping
Hoj
Suzuki GSX-R750 SRAD -98, Suzuki RMZ 250 -11
Har märkt att många märken väljer att ta deras superbike motorer, strypa dom och sedan använda dom till nakenhojar.

T.ex
Honda CB1000RA 125hk- Motor från CBR1000RR-07 då 176hk
Yamaha FZ1 150hk- Motor från R1-04/06 då 175hk
Aprilia Tuono V4R 160hk- Motor från RSV4-10 då 185hk

Då till frågan, behöver man bara ny mapning för sin ursprungliga effekt?
 
I princip alla har någon mer fysisk förändring än bara mappning i ECU.

Det kan vara kompressionsförhållande (kolvar/topplock) insugskanaler, spjällhus, kamaxlar, avgassystem

Man vill ofta ha ett annat register på en nakenhoj och då gärna lite mer knuff längre ner i varvet. Typexempel kamaxlar med annan profil.

Tuono V4 har exempelvis andra kammar, längre insugsrör och inte justerbar längd på demsamma, bland en del annat.

Det är la bara Ducati Streetfigher och Tuono V2 som fått motorer som inte är ändrade mot sina påklädda syskon mig veterligen..
 
...
Det är la bara Ducati Streetfigher och Tuono V2 som fått motorer som inte är ändrade mot sina påklädda syskon mig veterligen..

Pga att dessa motorer redan har ett utmärkt mellanregister. Fyrorna är ju i regel lite toppigare, och behöver därför trimmas om.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top