Fabriksny mc låter?

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Har precis kört hem min fabriksnya Ktm 890, en 6mil problemfri och lugn resa.
Mc'n har varit avstängd i 15-25min, jag går tillbaka för att låsa den i garaget och detta låter :

Vad är det som låter ? Det tickande/knackade ljudet låter från styrkronan/tändningen-området typ, ljudet är förstärkt i filmen och låter inte så här högt irl.
 

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Kan det vara tankventilationen?
Ny mc-förare som jag är och inte mekat mer än på mindre crossar i mina yngre dagar undrar vad det betyder ? Jag hoppas bara den överlever natten och inte laddat ur imorgon ifall ljudet är något elektroniskt som drar ström.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Misstänker du att det är något som drar ström så ta och koppla in en "Smart" batteriladdare.
Till batteriet. Så är batteriet förhoppningsvis inte tomt imorgon.
Annars är det bara att inte göra nånting. En ny hoj ska väl klara en natt utan underhållsladdning...
Jag kunde inte höra några ljud alls. Bara se filmen.
Men det är väl min dator, webbläsare....
Att du hört att det knäpper kan vara att den svalnar, plåt som rör sig.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Om det är tankventilationen man misstänker låter så är det bara att prova öppna tanklocket och se om det slutar.

Prova att vrida på/av tändningen och se om du hör något.

Återkom gärna när du pratat med handlaren och när du hittar lösningen
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Nåt helt annat.

Första intrycket!
Går den gött?
För du köpte en Adventure R om jag inte missminner mig.

Står i valet och kvalet på att beställa en också.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Tank ventilation låter ev rimligt.
Annars skulle jag säga relä som fått fnatt.
Hör sånna där ljud någon gång i veckan. Då är det relä så är rätt van att höra det.
Men det är på utrustning utan hjul och ingen förbränningsmotor.
 

08an

Sporthojsnörd
Gick med
27 Aug 2009
Ort
Skogen
Hoj
MT10 SP
Kan vara startreläet som låter, lite svårt att höra på din film.
Har hänt mig på några helt nya hojar. I de fallen har det aldrig klickat om jag stängt av motorn med nyckel bara om jag stängt av motorn med nödknappen. Det har tagit någon minut efter motorn har stängts av som klickandet satt i gång.

Testa genom att stoppa i nyckeln och starta hojen, stäng sedan av motorn genom att vrida på nyckeln.
Gör sedan samma sak igen men stäng då av motorn med den röda "nödknappen".
Klickar det bara i ett av fallen gissar jag att felet är antingen tändningslåset eller nödknappen.

I samtliga tillfällen jag har haft felet har det varit något fel på nödknappen, har åtgärdats genom utbyte ... Garantijobb förstås.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Fin återkoppling i tråden av ts.. Hojen kanske exploderade och tog ts med sig. För övrigt är det väl inget ovanligt att elektronik hakar upp sig lite? Av och på några ggr så kanske det slutade? Men framtida ägare av dylik hoj kanske får samma problem, googlar och får upp denna tråden och skulle uppskatta återkoppling.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Min KTM 990 kan tjuta i höga frekvenser från trottelhusen när man slår på tändningen, de är knappt jag hör det (50 år) men yngre människor hör de tydligen. Hundar och katter får fnatt när jag slår på tändningen :lol De är tydligen normalt på 990 maskinerna. På Ts maskin lät de som reläklapper ,men just från början filmen inbillade jag mig ett högfrekvent ljud . De kan va gasspjällen som ställer in sig i startläget.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Misstänker du att det är något som drar ström så ta och koppla in en "Smart" batteriladdare.
Till batteriet. Så är batteriet förhoppningsvis inte tomt imorgon.
Jag hade inte kopplat in någon laddare. Hojen är ju splitterny och klarar den inte att vara utan laddare så är det ett garantifel som inte upptäcks.

För övrigt så hade jag mailat filmen till firman jag köpt den, då har du det liksom dokumenterat ifall det är något som dyker upp längre fram i tiden....Men troligen så är det inget problem.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag hade inte kopplat in någon laddare. Hojen är ju splitterny och klarar den inte att vara utan laddare så är det ett garantifel som inte upptäcks.

För övrigt så hade jag mailat filmen till firman jag köpt den, då har du det liksom dokumenterat ifall det är något som dyker upp längre fram i tiden....Men troligen så är det inget problem.
Du har rätt.
Startar hojen inte nästa dag, tomt batteri.
Då är det dags koppla in smartladdare ( i förhoppning få igång den så man kan köra den till säjaren) och kontakta säljaren.
Om att den är tillbaka till säljaren så fort jag lyckats starta den.
Eller fråga om hen skickar någon som hämtar den ?
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
Kontakta säljaren och visa videon och förklara är vad jag kan komma på.

Har själv aldrig uppmärksammat det ljudet på min, men det är en 790.
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Ny mc-förare som jag är och inte mekat mer än på mindre crossar i mina yngre dagar undrar vad det betyder ? Jag hoppas bara den överlever natten och inte laddat ur imorgon ifall ljudet är något elektroniskt som drar ström.
Har du fått nåt svar på vad det är som låter? Har du fortfarande ljudet? Nån återkoppling vore kul här....

Tankventilation tror jag inte en sekund på här faktiskt.
 

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Tjenare.
Ursäkta sent svar.
Jag skickade filmen till både KTM (Österike) och till min svenska återförsäljare.
Ktm hade inte hört något liknande tidigare, vågade inte gissa...
Återförsäljaren bad mig kolla tankventilation, relän, lokalisera ljudet, när uppkommer det, mm.
Men dagen efter ljudet uppstod så återfick jag det aldrig, oavsett kall hoj, varm efter 5minuters körning eller 1timmas körning, och har nu aldrig sedan dess stött på ljudet igen...
Utöver det så är hojen en pigg jävel på två hjul, galet lätt å skön att manövrera/sladda i skog/på grus med och inställningsmöjligheterna på fjädring och elektroniska variabler känns obegränsade :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Tjenare.
Ursäkta sent svar.
Jag skickade filmen till både KTM (Österike) och till min svenska återförsäljare.
Ktm hade inte hört något liknande tidigare, vågade inte gissa...
Återförsäljaren bad mig kolla tankventilation, relän, lokalisera ljudet, när uppkommer det, mm.
Men dagen efter ljudet uppstod så återfick jag det aldrig, oavsett kall hoj, varm efter 5minuters körning eller 1timmas körning, och har nu aldrig sedan dess stött på ljudet igen...
Utöver det så är hojen en pigg jävel på två hjul, galet lätt å skön att manövrera/sladda i skog/på grus med och inställningsmöjligheterna på fjädring och elektroniska variabler känns obegränsade :)
Inte så långsökt som man kan tro, men kan det ha varit nån annan pryl i närheten som lät?
 

robin_nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Borås
Hoj
MiniMoto
Inte så långsökt som man kan tro, men kan det ha varit nån annan pryl i närheten som lät?
Nä garaget var tomt och när jag la handen över tändningen/styrkronan så minskade ljudet så inga andra ljud än ett ljud från cykeln, men det är för mig ett minne blott nu och cykeln njuts av i alla väder och underlag :)
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top