Faan vad jag saknar min Duke....

-MLM-

Motardpilot
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM525 motard -06
Nu har mitt abstinensbesvär efter en motard blivit värre :-( För två månader sedan sålde jag min Duke2 till en lycklig ägare i Rimbo. Köpte mig en Firestorm istället för att kunna haka på de stora plastraketerna....

Men nu har jag insett att köra en motard är det roligast man kan göra. Med min Duke utvecklade jag så otroligt mycket, jag lärde mig å slanga, knäskrapa och sladda.. Nu med Firestorm har jag bara blivit bättre i kurviga vägar och att knäskrapa.. Att slanga med en sån maskin är jag rädd att slå över (redan gjort en gång med duken) och det kostar ju en förmögenhet att fixa ihop hojen och dessutom är det större risk att skrota sig själv.. :zpy

Nu funderar jag för fan att sälja monstret och köpa mig en KTM 625 eller 640 sm så jag kan trixla med.. och att vurpa med en sm gör ju inget.. =)
:rock

Okej att man kan köra fortare på en sporthoj men när det börjar svänga så är motard 100% rolligare!
Sen så hänger inte sporthojar med när det är ricktigt krokiga vägar :D
Bytt till sm igen :tummenupp

Jag behöver lite erfarenheter och åsikter från folk som upplevt så här: först motard sen sporthoj sen motard igen.. Jag har då aldrig kört starkare än en Duke när jag köpte den. Då tyckte jag att Duken var tillräckligt stark.. Men nu har jag vanat vid mig en 100+ häst sporthoj. Är det inte en risk att man saknar de förlorade hästarkrafterna om man byter sig till en motard igen?

Kom igen med era erfarenheter o sånt..

Jag köpte min R6:a när jag hade min motard...

Upptäckte direkt att det inte var kul att köra kurviga vägar med den... så den har jag bara til bana numera... och köra bakhjul med den är kul.. men går förfort..

Motarden har mer vrid från botten vilket jag saknar på en rad4:a
Roligare att busa med....

Jag kan bara siga att det bästa och rolligast jag gjort var att byta
från min retta till husa 650sm :D
Det enda jag saknar med den är när det är längre turer men så fort det börjar svänga så har jag glömt den!

Jag har provat det optimala mellantinget.

Körde en GSX-R 1100 rensad från kåpor och med crosstyre.

Lite stor och klumpig men att åka lite längre är en fröjd jämnfört med Duken.

Nackdelen är att det går fort! :skrämd
Med Duken puttrar man lungt på slangen i 50 med den här börjar man på slangen i 100.

Jag funderar också på nått värre än Duken men jag tänker inte sälja för än man hittat den rätta :D

Min erfarenhet efter att ha gått ifrån en GSXR 750 -96
till en KTM 640 SM är......

MOTARD ROCKAR... :tummenupp :skrämd :tummenupp

Visst det går att åka fort och svänga på småvägar med en sporthoj men motard är snäppet värre..
Då tänker jag på att manöverbarheten i en motard och den lätta vikten, plus att det som har nämts tidigare att det inte kostar 30000:- att lägga omkull en motard.
Och DET tror jag gör att man har roligare på en motard man slipper oroa sig över plastkostnader!!!

Visst en motard har inte en chans över 130km/h men på småvägar så går det inte så mycket fortare och inte heller på
våra "stora" GP banor som vi åker på... tex Rörken ;)

Nej, jag ångrar inte för en sekund att jag bytte till motard.
Jag hade som sagt en 640 SM tidigare, vilken jag ville kunna använda att tex pendla till jobbet med. Men den är lite tung på framförallt bana, så nu har jag bytt till en KTM 525......

Last edited:
Jag bytte från 640n till en speed triple. Det jag saknar är stuntningen, det är nått speciellt att leka med en motard, men å andra sidan så kan jag skjutsa damen (om det nu är en fördel =), köra fort och långt samt slippa tänka på rasrisk (jag är orolig av mig =).

Behåll Firestormen säsongen ut och köp motard till våren, du minns du inte hur bra Stormen gick och kommer va jättenöjd me motarden! =)

Du har rätt isbjörnen.. Jag behåller nog Firestormen säsongen ut..
Om jag skulle byta nu till en motard kommer jag nog att sakna de förlorade hästarna. Men jag kommer nog inte sakna dom om jag köper en motard till nästa säsong..

:crash

Haha -MLM- du får la hålla på och byta sådär nån gång varje år :p Inge fel på Firestormens utseende alla fall. Tycker den är riktigt läcker.

brukar låna farsans cbr 900. det är bara roligt när det går 190 och uppåt. Motarden kan jag ha kul i vilken hastighet som helst i princip... du kommer inte att sakna hästarna för att hojarna i sig går knappast att jämföra... sen som sagt är det billigare med motard. det som är roligast brukar inte va billigast, men detta verkar vara ett undantag!

jag skulle inte tveka att byta bort plastraketen!!!

Har själv kört 160-hästarsmonster innan min Duke, vilken inte kanske anses som en riktig motard, trots en del mods...
Visst saknar jag trycket från 150-200, men det känns inte så himla nödvändigt, man kan ju ha kul vid lägre hastigheter oxå.
Jag är t.ex. ingen bakslangsstjärna, men första kvällen med Duken tog jag 1:an, 2:an, 3:an ut.
Dessutom lattjar vi på gocartbanan. Skulle inte hända med sporthojen.
Försäkringspremie.... säger inget...
På midlanda körde min polare på en crf en hundradel långsammare än en annan kille jag känner på en racing 250.
Det tycker jag säger en del.
Nåja, Ditt val är ditt val.
Huvudsaken är väl att du är nöjd!
Personligen anser jag att man skulle behöva minst 5 bågar för att tillfredsställa alla behov.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back