Faan husajävelllll

hp skrev:
Jag vet inte om jag tror riktigt på det där att soppan blir gammal. Jag har haft bilar och hojar som stått i flera år men startat och gått helt ok efter det. Att bensinen skulle bli dålig över en vinter har jag svårt att tro.
ja jag vet inte....men det är ju värt ett försök att byta
 
walste skrev:
ja jag vet inte....men det är ju värt ett försök att byta

Vem är du? Jag bor ju i stan på söder och den enda Husa som jag inte vet vem det är sitter det en inte allt för stor kille på och som brukar åka runt med 2 landsvägshojar. Är det du??? Brukar se dig rätt ofta isf, bor mitt emot Amusment.
 
Ebbe skrev:
Vem är du? Jag bor ju i stan på söder och den enda Husa som jag inte vet vem det är sitter det en inte allt för stor kille på och som brukar åka runt med 2 landsvägshojar. Är det du??? Brukar se dig rätt ofta isf, bor mitt emot Amusment.

jag har bara haft husan sen augusti 2003, åkte retta förut
 
Last edited:
inte nog med det....när jag skulle köra på den äckliga starmotorn så har den gett upp med....den liksom spinner bara kuggar inte i startkransen[/QUOTE]
så gjorde min också men det var för att drevet som startmotorn ska hugga tag i hade spruckit å tappat sex kuggar å det fattade jag inte förrän en av kuggarna hamnade mellan kamdrevet å kedjan så mitt tips är ju att ta bort transkåpan å kolla hur det ser ut där inne
 
karlsson skrev:
inte nog med det....när jag skulle köra på den äckliga starmotorn så har den gett upp med....den liksom spinner bara kuggar inte i startkransen
så gjorde min också men det var för att drevet som startmotorn ska hugga tag i hade spruckit å tappat sex kuggar å det fattade jag inte förrän en av kuggarna hamnade mellan kamdrevet å kedjan så mitt tips är ju att ta bort transkåpan å kolla hur det ser ut där inne[/QUOTE]

Å fan....då kanske man skulle titta in lite där då.....Tack :tummenupp
 
Nästa gång kör du tills det rasar och mekar sen, inte som nu; mekar först rasar sen.
 
Chefen Alabama skrev:
Nästa gång kör du tills det rasar och mekar sen, inte som nu; mekar först rasar sen.

vore riktigt otrevligt med ett ras nu när man bytt ut vippor och grejer :arsele
 
walste skrev:
vore riktigt otrevligt med ett ras nu när man bytt ut vippor och grejer :arsele
Börjar ju få rutin på topp-mek snart nu.
Har ändå inte kommit upp i 'Yamaha FZR'-frekvensen på antal fel per körd minut. :huvet :fatta!
 
Chefen Alabama skrev:
Börjar ju få rutin på topp-mek snart nu.
Har ändå inte kommit upp i 'Yamaha FZR'-frekvensen på antal fel per körd minut. :huvet :fatta!

:rofl när det blir som med FZR.en då ska jag sluta köra hoj :rofl
 
Det bästa är väl att serva i tid och slippa ras över huvud taget... :)
 
hp skrev:
Det bästa är väl att serva i tid och slippa ras över huvud taget... :)

Sant...men om nu "startkranskugget" spricker och släpper ifrån sig kuggar som sedan resulterar i ett ras så är det ju inte mycket att göra åt.

givetvis så sköter man ju dom regelbundna servicerna osv.
men jag vet ju inte om husaägarna brukar kolla växellåda och allt när dom servar...jag brukar då inte göra det , och tycker väl inte att man ska behöva göra det heller på en hoj som ändå är så pass ny.
 
mitt tips är som du gjorde bytt stift av nån jävla anledning som jag inte vet så brukar mina starta då sen kan man byta tillbaks till det gamla stiftet, det har inget med att göra att det gamla är blött eller skitigt, på min xt t.ex så startar den alltid på första när jag bytt stift efter att stått och kickat som en dåre, låter löjligt men det är värt att testa och det verkade ju funka för ddig med
 
hymac skrev:
mitt tips är som du gjorde bytt stift av nån jävla anledning som jag inte vet så brukar mina starta då sen kan man byta tillbaks till det gamla stiftet, det har inget med att göra att det gamla är blött eller skitigt, på min xt t.ex så startar den alltid på första när jag bytt stift efter att stått och kickat som en dåre, låter löjligt men det är värt att testa och det verkade ju funka för ddig med

Ja nu startar den utan problem....så nu ska jag bara försäkra mig om att inte några kuggar lossant i lådan eftersom starten lät riktigt illa.
ska riva bort kåpan idag och ta bort dom drev som inte längre behövs sen startmotor och batteri vart bortplockat
 
walste skrev:
ska riva bort kåpan idag och ta bort dom drev som inte längre behövs sen startmotor och batteri vart bortplockat
Tänk på att du måste plocka ur pumphjulet ur vattenpumpen innan du kan ta bort kåpan.Sen måste du kolla så att du får märkningarna rätt på vev+mellanaxel när du sätter tillbaka kopplingskorgen.Annars blir kamaxelinställningen åt helvete.Bra att veta om du inte rotat i en Husamotor tidigare.... :)
 
walste skrev:
Ja nu startar den utan problem....så nu ska jag bara försäkra mig om att inte några kuggar lossant i lådan eftersom starten lät riktigt illa.
ska riva bort kåpan idag och ta bort dom drev som inte längre behövs sen startmotor och batteri vart bortplockat

Seriöst, vill inte klaga på husa. :Bugar
men är det verkligen värt dom här problemen. en xr650 väger 13kg mer,och har lite mindre hk, men överallt jag läser så hittar jag typ ingen som har problemen.. visst den kostar lite mer men det är roligare att köra än skruva..

ps jag skulle åxå vilja ha en husa med lite mer kräm i :banana , men när jag läser om problemen så vete fan. :va
 
ps jag skulle åxå vilja ha en husa med lite mer kräm i :banana , men när jag läser om problemen så vete fan. :va[/QUOTE]Det är väl bara kul med lite garagepyssel om det är för dåligt väder för att åka :D
 
Busaberg skrev:
Tänk på att du måste plocka ur pumphjulet ur vattenpumpen innan du kan ta bort kåpan.Sen måste du kolla så att du får märkningarna rätt på vev+mellanaxel när du sätter tillbaka kopplingskorgen.Annars blir kamaxelinställningen åt helvete.Bra att veta om du inte rotat i en Husamotor tidigare.... :)

Tack ska hålla koll på detta :tummenupp
 
DwD skrev:
Seriöst, vill inte klaga på husa. :Bugar
men är det verkligen värt dom här problemen. en xr650 väger 13kg mer,och har lite mindre hk, men överallt jag läser så hittar jag typ ingen som har problemen.. visst den kostar lite mer men det är roligare att köra än skruva..

ps jag skulle åxå vilja ha en husa med lite mer kräm i :banana , men när jag läser om problemen så vete fan. :va

Svar JA...det är värt det
 
walste skrev:
Ja nu startar den utan problem....så nu ska jag bara försäkra mig om att inte några kuggar lossant i lådan eftersom starten lät riktigt illa.
ska riva bort kåpan idag och ta bort dom drev som inte längre behövs sen startmotor och batteri vart bortplockat

tänk på att kickaxeln har en förmåga att hoppa ut nån mm och hör du ett litet klick så är det fjädern som hoppat loss....... så se till att kickaxeln är i intryckt i botten när du lossar transkåpan samt att du känner på den ett par gånger då du skuvar oxå! för hör du klicket är det bara att riva koppllingen och kickmekanismen för att spänna fjädern...
 
Mcbudet skrev:
tänk på att kickaxeln har en förmåga att hoppa ut nån mm och hör du ett litet klick så är det fjädern som hoppat loss....... så se till att kickaxeln är i intryckt i botten när du lossar transkåpan samt att du känner på den ett par gånger då du skuvar oxå! för hör du klicket är det bara att riva koppllingen och kickmekanismen för att spänna fjädern...

Tack för det :tummenupp
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top