Faan husajävelllll

walste

Nu med Titan i kroppen
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Mmm....
har aldrig varit med om en hoj som är så jäääävla svårstartad
har kickat båda benen blå nu och kört den lilla äckliga startmotorn tills den nästan glödde. :mad: :mad:

var bara tvungen att skriva av mig lite ILSKA :huvet :huvet :mad:

nån som har samma problem med husabergarna
 
Tjena!
När jag köpte min första husa (en 01:a) höll jag på att bli tokig
dom första gångerna jag skulle starta den, fick kicka tills jag nästan kräktes...
Fick ett tips av en kompis att jag skulle luta ner den på vänster sida några
sekunder innan jag kickade, och vips så startade den på en gång.
Sen efter ett tag så får man ju lite känsla för när kolven står rätt.
 
Har du någon form av trimpipa (med litet motsånd i) på den i kombination med ombestyckad förgasare? I så fall försök att hålla för alt. en bit tvättsvamp i slutröret för att få lite motstånd på avgaserna. Har samma problem på min WR när den är KALL aldrig när den är ljummen/varm. Den lilla svampbiten far ut vid första lilla puffen på gasen.
 
Totto skrev:
Tjena!
När jag köpte min första husa (en 01:a) höll jag på att bli tokig
dom första gångerna jag skulle starta den, fick kicka tills jag nästan kräktes...
Fick ett tips av en kompis att jag skulle luta ner den på vänster sida några
sekunder innan jag kickade, och vips så startade den på en gång.
Sen efter ett tag så får man ju lite känsla för när kolven står rätt.

Ehh....luta den åt vänster???

*springer ut i garaget och lutar åt vänster*
 
Husan är INTE svårkickad! Med rätt teknik startar den i princip alltid på första kicken, gör om, gör rätt! :hihi

Det gäller att hitta rätt kolvläge, om du kickar runt den (utan att släppa förbi dekompen i övre läget) så känner du när det tar "stopp", stanna där, släpp upp kicken förbi dekompen och kicka runt! (Inget fjollkickande! :lol ) Den startar! :tummenupp Det gör iaf lill-Husan varje gång! :tungan

Edit: Precis som Danne säger, så måste man jobba lite med choken, där tyckte jag hon kunde var lite kinkig, men man lär sig när, var och hur. *flin* Det viktigaste är dock det borggren påpekat se'n! Är Husan svårstartad är det troligtvis dags för en ventiljustering!!! Se'n råkkar hon igen! :kär
 
Last edited:
walste skrev:
har aldrig varit med om en hoj som är så jäääävla svårstartad

Hade ett helvete i början med min 02:a. Det som funkar på min är: Kicken i rätt läge som sagts innan, kicka några varv med choke sen utan osv till den startar. Den hoppar bara igång om man häver sig duktigt på kicken så det blir bra snurr. Startmotorn litar jag inte allt för mkt på. :tummenupp
 
Eller så trycker man på en röd liten knapp, never fails :arsele

Yasha skrev:
Husan är INTE svårkickad! Med rätt teknik startar den i princip alltid på första kicken, gör om, gör rätt! :hihi

Det gäller att hitta rätt kolvläge, om du kickar runt den (utan att släppa förbi dekompen i övre läget) så känner du när det tar "stopp", stanna där, släpp upp kicken förbi dekompen och kicka runt! (Inget fjollkickande! :lol ) Den startar! :tummenupp Det gör iaf lill-Husan varje gång! :tungan
 
Tom Byron skrev:
Eller så trycker man på en röd liten knapp, never fails :arsele
Määh!!! Du har ju the new and improved version! :tummenupp Min gamla härk HADE ju ingen startmotor!!! :arsele

Puss då! :kär
 
Jag hade också ENORMA startproblem innan jag lärde mig tricket att kolven måste stå i rätt läge innan man trycker till. Det brukar höras när det klickar till i dekomphandtaget. Då släpper man upp kicken helt och sedan trycker till utav bara den...

Efter en förgasarrengöring och ombestyckning funkar även elstarten numera hyfsat bra... Tyvärr är den bara till för att starta en redan varm motor så vid kallstart är det kicken som gäller...
 
Last edited:
von reisen skrev:
walste skrev:
har aldrig varit med om en hoj som är så jäääävla svårstartad

Hade ett helvete i början med min 02:a. Det som funkar på min är: Kicken i rätt läge som sagts innan, kicka några varv med choke sen utan osv till den startar. Den hoppar bara igång om man häver sig duktigt på kicken så det blir bra snurr. Startmotorn litar jag inte allt för mkt på. :tummenupp

Precis. Så startas en Husa med Dell´orto...
Ut med choken. Kicka igenom långsamt 4-5ggr. Leta upp rätt läge. STÄNG AV choken. Och kicka. Den startar... Gör den inte det så börja om från punkt ett igen. Startar den inte på 4-5 såna cykler så kicka igenom långsamt ca 10 gånger med fullgas och börja sen om från början...
Startmotorn är ej till för kallstarter.

Daniel...
 
walste skrev:
nån som har samma problem med husabergarna

Iof, ingen husa...men samma problem har jag haft! Det kan du ge dig fan på :)

Skulle ha igång Duken i -10... kan säga att det tog 3 dagar innan jag fick igång den :huvet

Men skam den som ger sig :D
 
walste skrev:
har aldrig varit med om en hoj som är så jäääävla svårstartad
har kickat båda benen blå nu och kört den lilla äckliga startmotorn tills den nästan glödde. :mad: :mad:

var bara tvungen att skriva av mig lite ILSKA :huvet :huvet :mad:

nån som har samma problem med husabergarna

om det är någon tröst ... du vet väl var husa kommer ifrån? (varning äcklig) :lol :hihi
 
Svårstartad......blir alltid problem om inte avgas ventilerna är rätt....specielt om det är för mkt spel....
Min -02 höll jag på bli tokig på....foten var blå efter varje dag jag körde.... :huvet

Tog den till Kevas motor i hässleholm, och killen på verkstaden där tävlar i SM med en 650....frågade hur FAAn man gör...
Vad då är den svår startad?......får jag prova.....satt ner o kickade en gång....o den brummade igång.....
hmm sa jag.....gör det 10ggr på raken.....och det gjorde han o samma sak varje gång.....

Hur gör du :va sa jag :va '

Det är bara att kicka sakta i början o på slutet trycker du till sa han....
o kolvens läge kan du skita i sa han....håller aldrig på o söker "läge" :Bugar

Hann inte prova utan krascde kort efteråt :död .....
 
Stog o kicka mig blå idag på en KTM 525. Höll nog på 10-15 min.
Sen så vilar jag 2 min. Kickar sen lätt o den bara startar på första... :va

Fattar nada!
 
Ha ha.. Nu kommer husasekten att straffa dig.. snart kommer demonerna... :) :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top