Båda har en ej justerbar framgaffel. Förspänning och returdämpning kan ställas in på bakdämparen på båda.
Hypermotarden har högre tyngdpunkt (ganska mycket högre skulle jag gissa), och jag tror F800R har längre hjulbas (ser ut så iaf). Ducatin ska vara en hel del lättare, men tillverkarna mäter på olika sätt.
I stan känns hypermotarden oerhört lätt att svänga med, och på tajta och långsammare landsvägar. På större landsvägar och större kurvor (marschfart kanske 130 + km/h) upplever jag att hypermotarden svänger in lätt i början men när man väl har den lutad så är det trögt att ändra på kursen när man kör i såpass höga farter. En påtaglig skillnad jämfört med den gamla 1098:an. Jag känner mig inte lika självsäker med hypermotarden på snabb landsväg som 1098:an vilket inte borde vara konstigt. Kan väl möjligtvis bero på fjädringen med som jag upplever är mjuk och bottnar alldeles för lätt.
Ponera nu att jag skulle köpa mig en F800R istället - kommer jag att uppleva den som bättre på landsväg? Mer åt 1098 hållet när det gäller höghastighetskörning på landsväg? Hypermotarden lär vara överlägsen på gatan och rondeller mm då den perfekt för den typen av körningen, men inte på långa svepande kurvor.
Kan man stoppa in andra styvare fjädrar i hypermotarden eller F800R:en? Jag väger 90 kg och är en ganska bastant jävel med andra ord... har svårt att tro att den ojusterbara fjädringen på båda hojarna är anpassad för en 90 kg förare - skulle gissa mer åt 75-80 kg som medel kanske ligger på?
Just för tillfället hittar jag inga fjädrar osv för Hypermotarden, tips osv mottages gärna. Man kan väl stoppa in tjockare olja med - hur mycket gör det?
Hypermotarden har högre tyngdpunkt (ganska mycket högre skulle jag gissa), och jag tror F800R har längre hjulbas (ser ut så iaf). Ducatin ska vara en hel del lättare, men tillverkarna mäter på olika sätt.
I stan känns hypermotarden oerhört lätt att svänga med, och på tajta och långsammare landsvägar. På större landsvägar och större kurvor (marschfart kanske 130 + km/h) upplever jag att hypermotarden svänger in lätt i början men när man väl har den lutad så är det trögt att ändra på kursen när man kör i såpass höga farter. En påtaglig skillnad jämfört med den gamla 1098:an. Jag känner mig inte lika självsäker med hypermotarden på snabb landsväg som 1098:an vilket inte borde vara konstigt. Kan väl möjligtvis bero på fjädringen med som jag upplever är mjuk och bottnar alldeles för lätt.
Ponera nu att jag skulle köpa mig en F800R istället - kommer jag att uppleva den som bättre på landsväg? Mer åt 1098 hållet när det gäller höghastighetskörning på landsväg? Hypermotarden lär vara överlägsen på gatan och rondeller mm då den perfekt för den typen av körningen, men inte på långa svepande kurvor.
Kan man stoppa in andra styvare fjädrar i hypermotarden eller F800R:en? Jag väger 90 kg och är en ganska bastant jävel med andra ord... har svårt att tro att den ojusterbara fjädringen på båda hojarna är anpassad för en 90 kg förare - skulle gissa mer åt 75-80 kg som medel kanske ligger på?
Just för tillfället hittar jag inga fjädrar osv för Hypermotarden, tips osv mottages gärna. Man kan väl stoppa in tjockare olja med - hur mycket gör det?
Last edited: