F4i -02 startar inte på knappen.

Tjejens bil hade exakt samma fenomen, men den gick inte igång när man försökte rulla igång den heller (2km i 50 blås :rolleyes:) Men då hade en kabelsko ärgat, efter lite gnussande på den så startade bilen perfekt. Men i ditt fall låter det ju som att något relä har gett upp. Har du testat att bygla dig förbi startrelät?

Tjejens bil hade exakt samma fenomen, men den gick inte igång när man försökte rulla igång den heller (2km i 50 blås :rolleyes:) Men då hade en kabelsko ärgat, efter lite gnussande på den så startade bilen perfekt. Men i ditt fall låter det ju som att något relä har gett upp. Har du testat att bygla dig förbi startrelät?

Det har jag inte gjort. Någon aning om vad jag ska leta efter? Elsaker är inte min starka sida. :)
Vart borde startrelät sitta?

Det har jag inte gjort. Någon aning om vad jag ska leta efter? Elsaker är inte min starka sida. :)
Vart borde startrelät sitta?
Dålig koll på Hondor måste jag säga... Kollade dock elschemat till min hoj, och vid en snabb koll så styr bara startrelät startmotorn, tändningen styrs av sensorer på axlarna i motorn, dvs den är "alltid på", gnistan kommer när motorn är i ett visst läge oavsett vad som driver den dit. Du kan ju dock ha jordproblem, eller någon annan dålig kontakt någonstans, så att du inte får rätt spänning fram, vid belastning, vilket ju är det enda intressanta.

Såg dock att min startmotor drar 80A (960W vid 12V, ca 1,3hk). Kan ju vara bra att veta! :)

Startrelät brukar sitta i närheten av batteriet med grova kablar och säkring i. Så ser det ut på Kawasaki iallafall. Men det som är konstigt ifall det skulle vara relät är att knappen funkar. Men jag är ingen elguru.

Dålig koll på Hondor måste jag säga... Kollade dock elschemat till min hoj, och vid en snabb koll så styr bara startrelät startmotorn, tändningen styrs av sensorer på axlarna i motorn, dvs den är "alltid på", gnistan kommer när motorn är i ett visst läge oavsett vad som driver den dit. Du kan ju dock ha jordproblem, eller någon annan dålig kontakt någonstans, så att du inte får rätt spänning fram, vid belastning, vilket ju är det enda intressanta.

Såg dock att min startmotor drar 80A (960W vid 12V, ca 1,3hk). Kan ju vara bra att veta! :)

Okej! Ska gå igenom allt lite mer. Har iofs kört kontaktspray på allt som finns på hojen för att eliminera såna skitproblem som kontakt men..

Startrelät brukar sitta i närheten av batteriet med grova kablar och säkring i. Så ser det ut på Kawasaki iallafall. Men det som är konstigt ifall det skulle vara relät är att knappen funkar. Men jag är ingen elguru.

Inte jag heller. :P
Då vet jag vilket relä det är. :tummenupp
Startrelät klickar till när man trycker på knappen och säkringen är hel iallafall.

Jobbigt det här. :huvet

Last edited:
Hade samma problem med min gamla Fireblade. Den gick att springa igång, men startade inte med startknappen. Det visade sej att luftfiltret var rejält igensatt. Då blir luft/bränsleblandningen kajko och den blir svårstartad med ojämn gång. Jag hade iofs dåliga stift också. Antagligen som ett resultat av ovan..
/B)

Om hojen går att rulla igång utan problem låter det ju väldigt konstigt.
Den enda skillnade på att rulla och starta med startmotorn är ju just att startmotorn inte sänker batterispänningen, så det låter ju som batterirelaterade problem.
Antingen dålig kontakt i nån batterianslutning, nån dålig kabel eller dåligt batteri. (eller en kombo av all)
Men prova med ett bilbatteri tex (koppla startkablar från bilen tex) så lär du ju få svar på om det är batteriet iaf.

Hej alla, är ny på sporthoj :D

Jag har en Suzuki GSX-R750 1991 som jag köpt nyligen.
höll på med den lite igår, gick lite dåligt. så jag bytte tändstift. det konstiga är att den startade bra och så efter det. men efter kanske en halvtimma så började säkringen gå till startknappen.. dvs, när jag ska starta på knappen så går säkringen. hur kan jag hitta felet? och vilka kablar är det som går till den knappen. :P

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis