F1 vs Superbike...

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
hemma
Hoj
Italiensk
I nya Motorad så har dom testat BMW's F1 mot BMW's superbike på GP-slingan.
Formel 1 S1000RR
varvtider: 1,34,537 1,57,263
effekt/kg* 1,24 1,08

* = tidningen har vänt på kg/hk, men i övrigt var det ju rätt.

chaufförerna är inget att klaga på heller; Troy Corser & Nick Heidfeld.
Detta borde ju vara en rättvis match iaf, till skillnad mot att Bil vs MC-trådar som dyker upp med jämna mellanrum.
 
F1 mot något är en rättvis match?

Right.
Kanske inte helt men GP-hojj hade ju inte varit många sekunder snabbare så rætt bra jæmførelse ær det ju.
Man kan enkelt komma fram till att nått med 4-hjul går att køra snabbare runt en bana æn nått med 2 :)
 
Skillnaden "standardbil" mot F1 bil är i mina ögon ganska mkt större än skillnaden "Standard MC" mot superbike hoj?:va

Håller med.
Borde väl vara WTCC bil mot Superbike om man ska försöka hålla sig till äpplen och päron och undvika blanda in vattenmeloner och hangarfartyg.:näsblod

Men visst, det är en kul jämförelse bara för att se hur snabb en F1 bil är.
 
hk/kg är ju ganska OK på båda två.
Visst, dom kunde ju valt en MotoGP-hoj istället kanske, men vem vet, det kanske kommer ..

Jo, men det är mer till bantider än bara hk/kg. Det finns ingenting, varken på två eller fyra hjul, som har ens skuggan av en chans mot en F1-bil.
 
[YOUTUBE-ID]wWkhXF89vko&translated=1[/YOUTUBE-ID]

klippet är på spanska men alla förstår väll siffror


Velocidad punta = Topphastighet
Kommentatorn noterar dock att Capirossi gjorde 347.8km/h på duccan.

Paso por curva = Medelhastighet på kurvor


Klippet är några år men F1 bilarna har bara blitt mesigare sen dess.

Jo, men det är mer till bantider än bara hk/kg. Det finns ingenting, varken på två eller fyra hjul, som har ens skuggan av en chans mot en F1-bil.

bugatti veyron piskar en F1 bil i topp hastighet dessa dagar....men F1 bilar blir bara mesigare o mesigare för varje år nu
 
Last edited:
Kanske inte helt men GP-hojj hade ju inte varit många sekunder snabbare så rætt bra jæmførelse ær det ju.
Man kan enkelt komma fram till att nått med 4-hjul går att køra snabbare runt en bana æn nått med 2 :)

Det går att specificera mera än så.
Något med downsforce går fortare än något utan.
Och en F1 är väll ansiktet för just downforce.

Tar man något utan downforce så finns det nog inget som spöar en Superbike.
 
bugatti veyron piskar en F1 bil i topp hastighet dessa dagar....men F1 bilar blir bara mesigare o mesigare för varje år nu

Jo, tack. Det finns bilar som piskar Veyron i topphastighet också. En rallycrossbil har jag för mig accelererar snabbare än en F1. Men om man ser till helhetsprestanda och varvtider är F1 i en klass för sig.

Skulle inte säga att F1 blivit mesigare som att sporten skulle vara på väg nedåt. Bilarna har inte samma prestanda som förut, men det är en öppnare klass och vi talar ändå om hårklyveri. Det är knappast så att de gått från jetmotor till Opel Astra-motor.
 
Jo, tack. Det finns bilar som piskar Veyron i topphastighet också. En rallycrossbil har jag för mig accelererar snabbare än en F1. Men om man ser till helhetsprestanda och varvtider är F1 i en klass för sig.

Skulle inte säga att F1 blivit mesigare som att sporten skulle vara på väg nedåt. Bilarna har inte samma prestanda som förut, men det är en öppnare klass och vi talar ändå om hårklyveri. Det är knappast så att de gått från jetmotor till Opel Astra-motor.

Nä men F1 ska och borde vara the shit när det kommer till bilar men allt hårdare regler och budgetering för det mindre roligt tycker jag, snart får de väll ut mer ur en formula renault bil än en F1 tyvärr
 
En formal 1 bil har inte samma utväxling på låga växlar som en rallycross bil har. Detsamma gäller för veyron, skulle dom ha en annan utväxling i formel 1 bilen tror jag nog att den har högre topp än buggatin.
 
En formal 1 bil har inte samma utväxling på låga växlar som en rallycross bil har. Detsamma gäller för veyron, skulle dom ha en annan utväxling i formel 1 bilen tror jag nog att den har högre topp än buggatin.

Nu menar jag inte att gå in på detaljer rent så. Ville bara visa att F1 tyvärr inte är gräddet på mosen som den va en gång i tiden
 
Nu menar jag inte att gå in på detaljer rent så. Ville bara visa att F1 tyvärr inte är gräddet på mosen som den va en gång i tiden

F1 får väl iaf fortf.. räknas som gräddet, eller vad är din definition ?
Hög toppfart ? isåfall har vi ju top-fuel.
Acc ?, återigen topfuel.
osv, osv
Nä F1 är nog fortf.. grädden på moset, men visst var dom något snabbare under 90-talet.

Sen kan man ju fundera på som i så många andra bil vs MC-trådar, kostnaden också.
Enligt tidningen så kostar F1 €400milj / säsong mednas superbike hamnar på €8milj/säsong. Så prestanda/kr är det svårt att slå en MC.
 
En formal 1 bil har inte samma utväxling på låga växlar som en rallycross bil har. Detsamma gäller för veyron, skulle dom ha en annan utväxling i formel 1 bilen tror jag nog att den har högre topp än buggatin.

Veyron har bäst topphastighet oavsett utväxling hos F1 bilen.
En F1 har ca 800-900hk mot veyrons 1000+hk, en F1 bil har dessutom
kass aerodynamik för toppfart, de är byggda för att köras fort runt en
bana (med kurvor). För att nå 400km/h med veyron fäller den in alla
vingar samt stänger luftintag m.m. för att bli så slät och skapa så lite
virvlar och störningar i luftströmmarna som möjligt...

Hög toppfart ? isåfall har vi ju top-fuel.

Vill man ha toppfart får man kolla på cigarrerna de kör runt med på saltöknen i USA...
 
Last edited:
Man kan enkelt komma fram till att nått med 4-hjul går att køra snabbare runt en bana æn nått med 2 :)

Är det verkligen så ?

Vilka bilar är snabbare än en 250cc på dessa banor ?
 

Bifogat

  • cc1.jpg
    cc1.jpg
    34.1 KB · Visningar: 142
  • cc2.jpg
    cc2.jpg
    43.7 KB · Visningar: 152
Veyron har bäst topphastighet oavsett utväxling hos F1 bilen.
En F1 har ca 800-900hk mot veyrons 1000+hk, en F1 bil har dessutom
kass aerodynamik för toppfart, de är byggda för att köras fort runt en
bana (med kurvor). För att nå 400km/h med veyron fäller den in alla
vingar samt stänger luftintag m.m. för att bli så slät och skapa så lite
virvlar och störningar i luftströmmarna som möjligt...



Vill man ha toppfart får man kolla på cigarrerna de kör runt med på saltöknen i USA...

Men en Veyron väger närmare 2 ton mot F1 mellan 640-710kg beroende på bränslemängd. 1001/2000= 0,5005

Beroende på vilken årsmodell på F1 bilarna man väljer så har man ju olika effekt. Årets bilar ligger väl på 800 någonstans. 800/640 = 1,25 vilket är något bättre än en Veyron men som du säger så har ju F1 chassiet utvecklats för att kunna ta kruvorna i otroliga hastigheter så därför tappar den mycket toppfart även om den skulle ha utväxling för toppfart. Men att gå på en effektsiffra mellan dem tycker jag är fel.
 
...
En F1 har ca 800-900hk ...


Vill man ha toppfart får man kolla på cigarrerna de kör runt med på saltöknen i USA...

~750 tom, toppfarten beroende på bana hamnar ~330km/h
Det snabbaste någon F1 kört på bana är: 397.483 km/h, och det var en Honda år 2006.
Dom hade ersatt vingen bak med en fena.
 
Veyron har bäst topphastighet oavsett utväxling hos F1 bilen.
En F1 har ca 800-900hk mot veyrons 1000+hk, en F1 bil har dessutom
kass aerodynamik för toppfart, de är byggda för att köras fort runt en
bana (med kurvor). För att nå 400km/h med veyron fäller den in alla
vingar samt stänger luftintag m.m. för att bli så slät och skapa så lite
virvlar och störningar i luftströmmarna som möjligt...



Vill man ha toppfart får man kolla på cigarrerna de kör runt med på saltöknen i USA...


Meh, den jämförelsen kan du ju inte göra när du inte nämner vad dom väger,
Veyron: 1.888kg
F1: minst 600kg inkl förare...
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top