F1 regel till mc?

Goffe

Psychosocial
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
ZX10R -05 DBR Killer MiniGP-motard -13
Dem har infört inom F1 att totalsegraren blir den som vinner flest race, inte den som har flest poäng. Kan det vara något för pro, worldsbk och motogp? För och nackdelar? Vad tycker ni?
Kan bli spännande då dem inte kommer att nöja sej med 2:a/3:e plats, eller kommer det att göra någon skillnad?

Blir intressant att följa.
Torde bli betydligt intressantare & våghalsigare kamper i täten, ..kanske för vågade !? :crasch´n burn

En regel jag skulle vilja se såväl i F1 som MotoGP m.m. (som användes i F1 på 70-talet), är 1p för Pole Position.

Räknar de poäng i andra hand om man har lika många vinster?
Hur avgör man 2-3 plats i serien?
Jag tycker det skulle vara en kul tvist, det är tråkigt med förare som vinner serier utan att vinna race..

Så Rossi kan vinna dom 9 första racen och skita i resten av säsongen då. Även om Stoner kommer 2:a dom första racen och vinner dom sista 8. VM-vinnaren fick då 225 poäng och 2:an i VM 380 poäng..

Största förloraren blir sånna som Hayden som på sina 99 race i VM bara vunnit 3 av dom. Förare som alltid plockar stabilt med poäng och kan köra taktiskt med tanke på VM tabellen och inte bara med taktik för det racet.

Bättre ge vinnaren av racen lite mera poäng mot 2:an då. Kanske 5 poäng mer än idag. Så 30 poäng för en vinst.

Inte upplevt det varit något problem innom mc-racing med poängbedömningen. Kanske är ett problem som mest finns i F1?

Last edited:
Så Rossi kan vinna dom 9 första racen och skita i resten av säsongen då. Även om Stoner kommer 2:a dom första racen och vinner dom sista 8. VM-vinnaren fick då 225 poäng och 2:an i VM 380 poäng..

Största förloraren blir sånna som Hayden som på sina 99 race i VM bara vunnit 3 av dom. Förare som alltid plockar stabilt med poäng och kan köra taktiskt med tanke på VM tabellen och inte bara med taktik för det racet.

Bättre ge vinnaren av racen lite mera poäng mot 2:an då. Kanske 5 poäng mer än idag. Så 30 poäng för en vinst.

Inte upplevt det varit något problem innom mc-racing med poängbedömningen. Kanske är ett problem som mest finns i F1?

Mycket fina rader, håller med dig.

Det är på tok för mycket taktik i F1. Självklart är det en teamsport också, men det teamet ska göra är att bygga en bra bil samt sköta depåstoppen, resten ska vara upp till föraren.

Även i F1 tycker jag att man borde ha ändrat poängskalan. För topp tre är det idag 10, 8 och 6 poäng. Hade vart bättre att ha tex 15, 10, 6 och neråt som idag.

Men i MC-sporten funkar det finfint som det gör. Det största problemet med bilar är ju att det är svårare att köra om, eftersom MC sporten inte lider av det problemet kommer inte heller sånt här behöva införas. Tror jag.

läste på text-tv att förarna va vansinniga över det och nu förbundet fundera p att skjuta regel ändringen

jag tror lösningen istället är som sagt inna här att öka poängen för vinnaren

Va?
Vill ni inte ändra? Bakåtsträvare!

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...