benkar
Krokvägar svänger mer..
Ja jisses, tiden går snabbt när man har kul....
Råkade vända på körkortet och se att det nu är ganska precis 25 år sedan jag blev med A-kort...
Sekelskiftet 70/80-tal passerade bitvis i revy, körde ju bara 125:a då, men minns ändå hur tjåkat med hojar det var vid Donken på Sveavägen, fullt med hojar från Odengatan och ända ner till/förbi Handels.
Början av 80-talet var surt, i alla kvällsblaskor skrevs det om "MC-Döden", var runt 70-80 hojåkare per år som körde ihjäl sig, mycket trist, bl.a på "wobblande" kraftmaskiner, utvecklingen av motoreffekten hade passerat utvecklingen av tex ramar. På den tiden var Bosse Strömstedt chefsredaktör på Expressen, och han verkade hata hojåkare, kom bland annat upp löpsedlar med text som sa -"Ska din son/dotter bli organdonator i sommar"...
I mitten av 80-talet så blev det dock lugnare, så jag kunde i lugn och ro köpa mig en större hoj, och i början av 90-talet var det löjligt låg försäkringspremie på en "tung" hoj, framförallt om man höll sig under 600cc. var på den tiden antalet cc som styrde försäkringspremien. I slutet av 80-talet hittade jag Rapido, en ganska så ung och rejält livad MC-klubb med medelåldern 24 år... Gisses vad vi busade runt på hoj och söp/hade det livat på festerna...
Runt -91/92 (eller så) så infördes den nya försäkringspremien grundad på vikt/effekt-förhållande på hojen, men var ändå relativt billigt äga och försäkra en "Sporthoj", och ont om hojar på vägarna rent allmänt, så vi fortsatte köra hoj och festa riktigt rejält på/hos tex Rapido, åka på Europasemsetrar med hojen osv.
I slutet av 90-talet skedde dock en förändring, blev fler och fler som körde hoj, och försäkringspremien steg för en "Sporthoj", var dock fortfarande löjligt låg premie. Om jag inte minns fel så betalade jag 1999 runt 2.500 kr/år för en helförsäkring på Yamaha TRX850 och 5.000 kr/år för helförsäkringen på en nyinköpt VTR1000 Firestorm sommaren -00.
Jag var/är dock fortfarande med i Rapido, men nu hade medelåldern krupit upp till 36 år. Var nog dom "värsta åren" egentligen, tempot vi höll ute på krokvägarna var extremt högt, ganska så få hojar ute på vägarna, i kombination med många som kört länge som var med på rundorna. Är glad att det inte sket sig mer än det gjorde några gånger, dock utan bestående men och dödsolyckor.
2000-talet kom in, började bli mer gott om hojar ute på vägarna, lite senare så dök SH.com upp, var ute på ett gäng kuliga rundor med SH-folk pararellt med Rapido, riktigt trevligt, fortsatte det jag börjat med på Rapido, var "lekledare" vid hojrundor osv.
2005, började nog inse att jag passerat 40, att man inte är o-dödlig blir på något sätt mer uppenbart, tempot faller en smula osv...
MEN... Har varit 25 helt otroligt roliga år med A-kort och hoj. Tempot ute på vägen är numera en smula lägre, åtminstone för min del, festerna på Rapido är inte lika hysteriska som förr, medelåldern där har nått 40 år, men finns då som nu utrymme för dom yngre som vill dra sitt race i en suverän klubbkåk/hojrundor.
Hej till alla jag mött under dessa 25 år... Rapidosar, MCE, Daltons, Spader Dam, Potatoes, SH, Sunshine, alla Raceteam, alla arrangörer av hojträffar osv
Litet mellanår för mig i år, bara 500 mil på hoj, men kommer nog tillbaka nästa säsong!
/B

Råkade vända på körkortet och se att det nu är ganska precis 25 år sedan jag blev med A-kort...

Sekelskiftet 70/80-tal passerade bitvis i revy, körde ju bara 125:a då, men minns ändå hur tjåkat med hojar det var vid Donken på Sveavägen, fullt med hojar från Odengatan och ända ner till/förbi Handels.
Början av 80-talet var surt, i alla kvällsblaskor skrevs det om "MC-Döden", var runt 70-80 hojåkare per år som körde ihjäl sig, mycket trist, bl.a på "wobblande" kraftmaskiner, utvecklingen av motoreffekten hade passerat utvecklingen av tex ramar. På den tiden var Bosse Strömstedt chefsredaktör på Expressen, och han verkade hata hojåkare, kom bland annat upp löpsedlar med text som sa -"Ska din son/dotter bli organdonator i sommar"...

I mitten av 80-talet så blev det dock lugnare, så jag kunde i lugn och ro köpa mig en större hoj, och i början av 90-talet var det löjligt låg försäkringspremie på en "tung" hoj, framförallt om man höll sig under 600cc. var på den tiden antalet cc som styrde försäkringspremien. I slutet av 80-talet hittade jag Rapido, en ganska så ung och rejält livad MC-klubb med medelåldern 24 år... Gisses vad vi busade runt på hoj och söp/hade det livat på festerna...

Runt -91/92 (eller så) så infördes den nya försäkringspremien grundad på vikt/effekt-förhållande på hojen, men var ändå relativt billigt äga och försäkra en "Sporthoj", och ont om hojar på vägarna rent allmänt, så vi fortsatte köra hoj och festa riktigt rejält på/hos tex Rapido, åka på Europasemsetrar med hojen osv.
I slutet av 90-talet skedde dock en förändring, blev fler och fler som körde hoj, och försäkringspremien steg för en "Sporthoj", var dock fortfarande löjligt låg premie. Om jag inte minns fel så betalade jag 1999 runt 2.500 kr/år för en helförsäkring på Yamaha TRX850 och 5.000 kr/år för helförsäkringen på en nyinköpt VTR1000 Firestorm sommaren -00.
Jag var/är dock fortfarande med i Rapido, men nu hade medelåldern krupit upp till 36 år. Var nog dom "värsta åren" egentligen, tempot vi höll ute på krokvägarna var extremt högt, ganska så få hojar ute på vägarna, i kombination med många som kört länge som var med på rundorna. Är glad att det inte sket sig mer än det gjorde några gånger, dock utan bestående men och dödsolyckor.
2000-talet kom in, började bli mer gott om hojar ute på vägarna, lite senare så dök SH.com upp, var ute på ett gäng kuliga rundor med SH-folk pararellt med Rapido, riktigt trevligt, fortsatte det jag börjat med på Rapido, var "lekledare" vid hojrundor osv.
2005, började nog inse att jag passerat 40, att man inte är o-dödlig blir på något sätt mer uppenbart, tempot faller en smula osv...

MEN... Har varit 25 helt otroligt roliga år med A-kort och hoj. Tempot ute på vägen är numera en smula lägre, åtminstone för min del, festerna på Rapido är inte lika hysteriska som förr, medelåldern där har nått 40 år, men finns då som nu utrymme för dom yngre som vill dra sitt race i en suverän klubbkåk/hojrundor.
Hej till alla jag mött under dessa 25 år... Rapidosar, MCE, Daltons, Spader Dam, Potatoes, SH, Sunshine, alla Raceteam, alla arrangörer av hojträffar osv

Litet mellanår för mig i år, bara 500 mil på hoj, men kommer nog tillbaka nästa säsong!
/B
Last edited: