f-n va det spruta

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Toppade upp med lite olja innan färd till jobbet idag, men glömde skruva tillbaka påfyllnings skruven.
Vid rödljus efter ca 1 mil titta jag ner och va som en "vatten" spridare.
Satte ner hansken i sprutet och kände att pluggen låg på det bra-iga stället jag lagt den på, pust.
Stannade och torka så gått det gick med en handduk jag hade med mig, Kom för sent till möte pga detta och undra hur det mottas med 15W40 lukt på kontoret :tungan

Last edited:
dwestlund skrev:
2208120 Toppade upp med lite olja innan färd till jobbet idag, men glömde skruva tillbaka påfyllnings skruven.
Vid rödljus efter ca 1 mil titta jag ner och va som en "vatten" spridare.
Satte ner hansken i sprutet och kände att pluggen låg på det bra-iga stället jag lagt den på, pust.
Stannade och torka så gått det gick med en handduk jag hade med mig, Kom för sent till möte pga detta och undra hur det mottas med 15W40 lukt på kontoret :tungan

Ungefär lika klantigt som när jag fyllde på ny olja utan att först skruva tillbaka bottenpluggen :D ... Polarens dotter kom och undrade vad det var som rann på garagegolvet. :lol

suzuki01 skrev:
2208141 Ungefär lika klantigt som när jag fyllde på ny olja utan att först skruva tillbaka bottenpluggen :D ... Polarens dotter kom och undrade vad det var som rann på garagegolvet. :lol

Alla har vi den vägen vandrat :tummenupp

suzuki01 skrev:
2208141 Ungefär lika klantigt som när jag fyllde på ny olja utan att först skruva tillbaka bottenpluggen :D ... Polarens dotter kom och undrade vad det var som rann på garagegolvet. :lol

Skryt inte. Du har inget garagegolv ! :)

Jag gjorde exakt samma sak och märkte först efter 5mil att sattans va glatt fotpinnen var :va
Hela högersidan på bakdäcket var kladdig dessutom och jag tänkte i min enfald att det där går väl att böörna väck.... Cirkus 10 mil efter det vurpar jag under en omkörning i högerkurva.
Så kör inte med olja på däcken :7peta

Ymmot skrev:
2208198 ...
Hela högersidan på bakdäcket var kladdig dessutom och jag tänkte i min enfald att det där går väl att böörna väck.... Cirkus 10 mil efter det vurpar jag under en omkörning i högerkurva...

Damn..... va klantigt...

Ymmot skrev:
2208198 Jag gjorde exakt samma sak och märkte först efter 5mil att sattans va glatt fotpinnen var :va
Hela högersidan på bakdäcket var kladdig dessutom och jag tänkte i min enfald att det där går väl att böörna väck.... Cirkus 10 mil efter det vurpar jag under en omkörning i högerkurva.

min båge stod i garaget när dom spolade av golvet. efteråt var det skithalt att köra, verkar som att vattnet tog med sig nåt oljeliknande från golvet och smetade på däcken :gnissla många saker som man ska tänka på innan man drar ut.

raiderpatz skrev:
2208358 min båge stod i garaget när dom spolade av golvet. efteråt var det skithalt att köra, verkar som att vattnet tog med sig nåt oljeliknande från golvet och smetade på däcken :gnissla många saker som man ska tänka på innan man drar ut.
Jag misstänker att försöka burna väck oljan var det absolut sämsta man kunde göra. En polare gjorde ungefär samma sak med locket å han ägnade en bra stund åt att tvätta väck oljan med diverse medel vilket verkade funka. Han vurpade iaf inte de närmsta milen :gnissla

Eskilsson skrev:
2208151 Alla har vi den vägen vandrat :tummenupp
TACK !

Ymmot skrev:
2208198 Jag gjorde exakt samma sak och märkte först efter 5mil att sattans va glatt fotpinnen var :va
Jag märkte ett lite släpp i en höger böj. Hur får man bäst bort oljan nu, eller är det vänster sväng som gäller hädan efter. :va

Olja på däcken.

Torka av med en trasa och bensin. Funkar kanon.

Jonte VSB R-T skrev:
2208850 Torka av med en trasa och bensin. Funkar kanon.

Precis. Lika löser lika.
bensin eller 5-56 eller liknande funkar bra.
Torka noga torrt efter bara.

Reco skrev:
2208926 Precis. Lika löser lika.
bensin eller 5-56 eller liknande funkar bra.
Torka noga torrt efter bara.
Bensin är fint, men 556 är nästan lika illa som vinylglans, silikonolja och andra liknande sprayer: skithalt på däck
Mvh
Jörgen

47 skrev:
2208964 olja går att bränna bort... ;)
På kläderna tog jag och duschade av med nåt fint schampo nån brud hade glömt på toan, luktar gott nu.
Tur att jag inte han läsa ditt mess innan. :fattartil

Jag märkte ett lite släpp i en höger böj. Hur får man bäst bort oljan nu, eller är det vänster sväng som gäller hädan efter. :va[/QUOTE]

Ja då kommer du ju hem igen i alla fall, tids nog. Om du kör i cirkel alltså... :banana

47 skrev:
2208964 olja går att bränna bort... ;)
Ska du säga det till en gammal streetracer som jag!;)

Jo jag har faktiskt gjort det ngn gång när jag varit orolig inför lite inspirerad kurvkörning: lutat ned hojen och ruggat upp även slitbanans sidor på det viset. Men det har jag sett att banracingfolket ofta gör med nya däck, iaf förr. Ngn meck stod bredvid och hjälpte till att luta ned hojen från sida till sida.
Men det tipset kanske man inte ska sprida ut här ty isf kan ju alla som idag stöder racingen genom att köpa bankörda däck själva fixa det rätta poser-stuket på däcket, parat med lite rasp på knäpuckarna hemma i garaget! ;)

Mvh
J

Last edited:
Nyheter
Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Back