Jag jobbar flummiga tider och är oftast pigg när man "borde" sova, å trött när man måste gå upp.Jävligt opraktiskt. Jobbade ständig natt innan å då funkade det rätt bra faktiskt. Gör du det eller "skiftar" du?Det brukar ofta sluta med att jag somnar i soffan framför tv:n.Lite för å inte väcka min sambo oxå. Whiskey är ju iofs gott men kanske inte bör drickas varje dag
Btw,fin hoj du har
Jag skiftar, och jobbar natt i två omgångar på sex veckor med 4/3 pass per gång.
Har skiftat större delen av mitt yrkesliv, och de bästa tipsen fick jag just på en föreläsning om matvanor och motion som dåvarande arbetsgivaren stod för. Sen har jag kompletterat med sånt som funkar för mig.
De viktigaste punkterna som funkar för mig är:
- Ingen mat eller dryck mellan 23-05. Vatten är ok, men inget annat. Anledningen är att kroppen, trots att du är vaken, är i ett "nedbrytningsläge" på natten. Jag märker DIREKT om jag fuskar med det här, vaknar oftast med världens jävla huvudvärk eller kan inte somna. Käka däremot gärna sent innan natten.
- Jag brukar käka frukost runt 5.30-6.00 när passet slutar 7. Då hinner kroppen smälta det mesta innan jag kryper till kojs runt 7.30. Käka inte hemma och gå och lägg dig direkt efter.
- Jobba inte mer än 3-4 nätter i sträck. I skiftjobb mår kroppen bäst av korta jobbperioder varvade med korta ledighetsperioder. Där jag jobbar nu hade vi tidigare två långperioder med 7 nattpass på raken och även en dagvecka med 7 dagpass på rad. Det slet oerhört hårt både fysiskt och psykiskt. Efter vi ändrat så man aldrig jobbar mer än fem pass på rad öht mår hela gruppen märkbart bättre.
- Som sagt, håll sovrummet rent från TV och ljudanläggningar (förutom klockradion då). Det är så lätt att börja kolla på nåt för att somna, men istället aktiverar du dina sinnen och håller dig vaken än längre. Det är också anledningen att du ska slå av TV och annat 30-60 minuter innan du tänker gå och lägga dig.
- Håll ner tempen i sovrummet. Gärna 18 grader eller svalare.