f*n kan inte sova!

Så ja! Nu sitter jag här istället... Van dammit.

Jag har iofs ett viktigt möte i morgon som planterar hjärnspöken i mig, testar om inte lite te och ArkivX på 4:an kan lösa det denna ggn.

Så ja! Nu sitter jag här istället... Van dammit.

Jag har iofs ett viktigt möte i morgon som planterar hjärnspöken i mig, testar om inte lite te och ArkivX på 4:an kan lösa det denna ggn.

Skippa TV och te och kör på att läsa nåt och dricka lite vatten istället.

Är det riktig kris kan dock en konjak eller whiskey skjuta på litet.

Skippa TV och te och kör på att läsa nåt och dricka lite vatten istället.

Är det riktig kris kan dock en konjak eller whiskey skjuta på litet.
Jag jobbar flummiga tider och är oftast pigg när man "borde" sova, å trött när man måste gå upp.Jävligt opraktiskt. Jobbade ständig natt innan å då funkade det rätt bra faktiskt. Gör du det eller "skiftar" du?Det brukar ofta sluta med att jag somnar i soffan framför tv:n.Lite för å inte väcka min sambo oxå. Whiskey är ju iofs gott men kanske inte bör drickas varje dag:tungan
Btw,fin hoj du har:tummenupp

Jag jobbar flummiga tider och är oftast pigg när man "borde" sova, å trött när man måste gå upp.Jävligt opraktiskt. Jobbade ständig natt innan å då funkade det rätt bra faktiskt. Gör du det eller "skiftar" du?Det brukar ofta sluta med att jag somnar i soffan framför tv:n.Lite för å inte väcka min sambo oxå. Whiskey är ju iofs gott men kanske inte bör drickas varje dag:tungan
Btw,fin hoj du har:tummenupp

Jag skiftar, och jobbar natt i två omgångar på sex veckor med 4/3 pass per gång.

Har skiftat större delen av mitt yrkesliv, och de bästa tipsen fick jag just på en föreläsning om matvanor och motion som dåvarande arbetsgivaren stod för. Sen har jag kompletterat med sånt som funkar för mig.

De viktigaste punkterna som funkar för mig är:

- Ingen mat eller dryck mellan 23-05. Vatten är ok, men inget annat. Anledningen är att kroppen, trots att du är vaken, är i ett "nedbrytningsläge" på natten. Jag märker DIREKT om jag fuskar med det här, vaknar oftast med världens jävla huvudvärk eller kan inte somna. Käka däremot gärna sent innan natten.

- Jag brukar käka frukost runt 5.30-6.00 när passet slutar 7. Då hinner kroppen smälta det mesta innan jag kryper till kojs runt 7.30. Käka inte hemma och gå och lägg dig direkt efter.

- Jobba inte mer än 3-4 nätter i sträck. I skiftjobb mår kroppen bäst av korta jobbperioder varvade med korta ledighetsperioder. Där jag jobbar nu hade vi tidigare två långperioder med 7 nattpass på raken och även en dagvecka med 7 dagpass på rad. Det slet oerhört hårt både fysiskt och psykiskt. Efter vi ändrat så man aldrig jobbar mer än fem pass på rad öht mår hela gruppen märkbart bättre.

- Som sagt, håll sovrummet rent från TV och ljudanläggningar (förutom klockradion då). Det är så lätt att börja kolla på nåt för att somna, men istället aktiverar du dina sinnen och håller dig vaken än längre. Det är också anledningen att du ska slå av TV och annat 30-60 minuter innan du tänker gå och lägga dig.

- Håll ner tempen i sovrummet. Gärna 18 grader eller svalare.

Neeee Sex slår allt :tuttar :arsele ,,,sen vänder man sig om å somnar direckt:yoparty
När man är singel får man minsann finna alternativa vägar.

Eller finns det ngn form av ring-tjänst man kan anlita?

"Hej, jag kan inte sova... Kommer du över?"

Inget skift jobb, ingen natt jobb, vanlig rak vecka.
Tv i sovrummet men den slår jag inte på för sambon sover och vill fortsätta med det.

Brukar funka att sommna om när jag vaknar. Har sällan problem med själva somnandet... Brukar oftast få sova hela natten... men det går lite i perioder.

Börja motionera om du inte redan gör det. hjälpte bra mot mina sömnproblem ganska omgående efter att jag började cyckla. blir för tillfället 15 km på 35min, så man tar ordentligt slut på sig själv :tungan

Ta två rohypnol. Eller ät sunt och träna regelbundet löpning/gym så kommer du kunna lägga dig i tid och sova gott.

Se, En till som sett ljuset :Bugar

:krama

Inget skift jobb, ingen natt jobb, vanlig rak vecka.
Tv i sovrummet men den slår jag inte på för sambon sover och vill fortsätta med det.

Brukar funka att sommna om när jag vaknar. Har sällan problem med själva somnandet... Brukar oftast få sova hela natten... men det går lite i perioder.
:mad:
Men för ,,H-e Väck sambon å sätt han i arbete,..... Med DIG!

Lite Motion i sänghalmen är alldeles oslagbart för att bli avslappad...
Annars
om han trilskas :huvet
Släng ut en liten blänkare här om, hjälp att :krama:slicka "somna"!
Garanterar att du får 100+ svar inom en kväll..

Last edited:
Läs en bok. Även om du inte somnar direkct så går tiden utan att du blir alltför rastlös. Till slut börjat du nicka. :nicka:

Läs en bok. Även om du inte somnar direkct så går tiden utan att du blir alltför rastlös. Till slut börjat du nicka. :nicka:
Med ljudbok slipper man tillvaknandet pga. sidbyte.
Dessutom kan man släcka lyset och bara lyssna.

Problemet är att utröna var i handlingen man skiftade från författarens fantasi till sina egna drömmar.

Bara att kolla på MotoGP eller Formel1 somnar varje gång även om jag är intresserad och vill titta!

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025