F**k vilken seg byråkrati med visum

• Thread starter Thread starter 0scar
  • Start date Start date

0scar

Guest
Inte for att det hjalper ett dugg att growla, dom som haller i den bla stampeln lar ju knappast stampla vara pass snabbare for det.

Men drygt ar det, att vanta. Vi vantar pa permanent residency stampeln, skickade in papperen for exackt 6 veckor och 6 dagar sedan sa vi har ju inte vantat sarskilt lange. Men att mogat runt med temporara visum i snart 2 ar skulle det vara skont bara ha den javla stampeln och ga vidare.:död

Visst, detta ar ju inte mindre hem for det, men det mesta blir lattare nar man inte raknas som utboling:rolleyes:

Growl. Growl. Growl.

Fardig-gnallt antar jag.

Jag tycker det verkar väldigt lätt att få komma in i Sverige. Eller vilket land menar du... :tungan

I wish, vi jamforde kraven mellan NZ och Svedala, och dammit... Inga sprakkrav, inga krav pa egen forsorjning eller skills needed in Svedala kravs?? :gnissla:huvet

Bara lalla in, ta garna med hela tjocka slakten och svenska givmilda skattebetalare betelar for hela kalaset. Surt nar fajten for att fa stanna i NZ kostat oss mindre formogenhet i energi, tid och pengar:huvet

Vart i slutandan dock:yoparty

Damn! Är inte alls avundsjuk. Frugan och jag är i Australien och var i Nya Zealand för nån månad sedan, det är ju helt underbart! Om vi kan ska vi definitivt flytta permanent till antingen OZ eller NZ.

Hade en av er ett yrke som fanns på occupation-on-demand-listan eller hur kom ni till det underbara landet? Berätta gärna mer då vi forskar i ämnet.

Sex veckor är förresten ingenting. En vän gifte sig med en Australienare och jag tror det tog drygt fyra-fem månader innan hon blev medborgare. Ett tips är att översätta era körkort innan ni får stämpeln så ni har allt pappersarbete och ansökningar klara.

Lite kuriosa men vi klippte oss i Cambridge och det verkade vara en mysig liten stad. :tummenupp

Damn! Är inte alls avundsjuk. Frugan och jag är i Australien och var i Nya Zealand för nån månad sedan, det är ju helt underbart! Om vi kan ska vi definitivt flytta permanent till antingen OZ eller NZ.

Hade en av er ett yrke som fanns på occupation-on-demand-listan eller hur kom ni till det underbara landet? Berätta gärna mer då vi forskar i ämnet.

Sex veckor är förresten ingenting. En vän gifte sig med en Australienare och jag tror det tog drygt fyra-fem månader innan hon blev medborgare. Ett tips är att översätta era körkort innan ni får stämpeln så ni har allt pappersarbete och ansökningar klara.

Lite kuriosa men vi klippte oss i Cambridge och det verkade vara en mysig liten stad. :tummenupp

Hey, har growlat klart och raknar nu bara dagar (7 veckor + 3 dagar sedan inlamnad ansokning):banana

Yup jag ar radiographer (rontgensyrra) sa jag finns pa alla mojliga in-demand-listor, darfor ska det inte ta sarskilt lang tid innan visumet gar igenom... Hade mitt arbetsvisum efter 24 timmar nar jag skickat in ansokningarna. Sweet as...

Fast medborgare blir man inte har forrans efter 5 ar med permanent residency, sa det tar en stund tills dess. Jag ar happy nog med bara dom bla stamplarna i passet:) Vi har varit har sedan tidig -08, sa allt vad det galler nodvandiga papper har ar klart (du far kora 1 ar med foreign korkort, dock maste du ha engelsk oversattning om texten ar pa svenska. Kor du langre an sa och farbror bla stoppar dig, ar det olovlig korning. Fick jag veta nar jag fick speeding tickets och det var 2 veckor kvar av mitt svenska korkort... Surt:tungan).

Att ha NZ korkort spelar ingen roll nar det galler ansokan om permanent residency, men underlattar i all identification sa rekommenderar att oversatta era svenska sa snabbt ni kan.

Det var ratt slitigt nar vi forst kom hit, vi kom pa work&holiday-visum och jag saknade registrering som radiographer har, visste inte om jag ville jobba med det men nar jag upptackte hur pissiga lonerna ar inom outbildad yrken, var det bara att borja jobba pa registrering. Det var en tung period pa 8 manader med engelska tester, vantar pa besked, sedan behova gora CBA (competency based assessment = bullshit for att fa ut pengar fran alla som mojligtvis har den ekonomin att ge sig in i det gamet.) Jag behovde med andra ord bevisa i praktik och teori att jag var vardig fa strala dom nya zealandska invanarna... Ett mindre helvete pa normalt 3 manader (jag var sick of it kvickt och gjorde det pa 6 veckor, bara eller brista). Kostade oss ca 15000 svenska. :brinnerup

Sa det papperselande och gnetande vi halt pa med de senaste aren borjar antligen fa sitt slut and i cant wait, darav mitt growlande... :)

Yup Cambridge ar sweet, men tank pa att hela Waikato omrade har varit trask tidigare = kallt och fuktig klimat!!!! Det basta av NZ far ni nog om ni bosatter er i BOP (Bay of Plenty) eller Northland, sagolikt :) Jag har min hast har och sambon ska borja plugga har sa vi stannar har ett tag till, men sedan kollar vi pa boende daromkring.

Sag bara till om jag kan vara till hjalp, vore roligt fa fler invandrare fran Svedala hit:D

Bifogat

• DSCN2363.JPG
    DSCN2363.JPG
    233.8 KB · Visningar: 42
  • DSCN2376.JPG
    DSCN2376.JPG
    238.2 KB · Visningar: 38
  • DSCN2392.JPG
    DSCN2392.JPG
    237.9 KB · Visningar: 38
  • DSCN2394.JPG
    DSCN2394.JPG
    234.1 KB · Visningar: 44
  • DSCN2424.JPG
    DSCN2424.JPG
    234.9 KB · Visningar: 41
  • DSCN1812.jpg
    DSCN1812.jpg
    102.2 KB · Visningar: 37
  • DSCN1842.JPG
    DSCN1842.JPG
    236 KB · Visningar: 56
  • DSCN0255.jpg
    DSCN0255.jpg
    228.5 KB · Visningar: 42

Jag pratade lite med en tjej som pluggade här förra året och hittade en kille, hon har stora problem att få permanent visum. De är inte generösa med det direkt i OZ. Men jag hoppas att vi lyckas, jag kan inte påstå att jag saknar Sverige... ;)

Jag pratade lite med en tjej som pluggade här förra året och hittade en kille, hon har stora problem att få permanent visum. De är inte generösa med det direkt i OZ. Men jag hoppas att vi lyckas, jag kan inte påstå att jag saknar Sverige... ;)

Ja Oz ar kant for att vara annu snalare med visum an NZ... Du ska banne mig ha nat att tillfora staten om du ska in en fot dar: Forhallandet ska garna ha pagatt ett bra tag och helst lett till brollop innan dom godkanner visum pa partnership-grunder... Forstaligt, da det ar ett ganska vanligt fenomen, ragga upp en ossie och fly det kalla dar hemma:tungan

Kan inte heller saga pa rak hand nagot som jag skulle sakna med Sverige... :tungan

Hur kom det sig ni hamnade i Brisbane? (Annat an det obvious, alla vet hur Queenslands scenery ar:tummenupp)

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park