Damn! Är inte alls avundsjuk. Frugan och jag är i Australien och var i Nya Zealand för nån månad sedan, det är ju helt underbart! Om vi kan ska vi definitivt flytta permanent till antingen OZ eller NZ.
Hade en av er ett yrke som fanns på occupation-on-demand-listan eller hur kom ni till det underbara landet? Berätta gärna mer då vi forskar i ämnet.
Sex veckor är förresten ingenting. En vän gifte sig med en Australienare och jag tror det tog drygt fyra-fem månader innan hon blev medborgare. Ett tips är att översätta era körkort innan ni får stämpeln så ni har allt pappersarbete och ansökningar klara.
Lite kuriosa men vi klippte oss i Cambridge och det verkade vara en mysig liten stad.
Hey, har growlat klart och raknar nu bara dagar (7 veckor + 3 dagar sedan inlamnad ansokning)
Yup jag ar radiographer (rontgensyrra) sa jag finns pa alla mojliga in-demand-listor, darfor ska det inte ta sarskilt lang tid innan visumet gar igenom... Hade mitt arbetsvisum efter 24 timmar nar jag skickat in ansokningarna. Sweet as...
Fast medborgare blir man inte har forrans efter 5 ar med permanent residency, sa det tar en stund tills dess. Jag ar happy nog med bara dom bla stamplarna i passet

Vi har varit har sedan tidig -08, sa allt vad det galler nodvandiga papper har ar klart (du far kora 1 ar med foreign korkort, dock maste du ha engelsk oversattning om texten ar pa svenska. Kor du langre an sa och farbror bla stoppar dig, ar det olovlig korning. Fick jag veta nar jag fick speeding tickets och det var 2 veckor kvar av mitt svenska korkort... Surt

).
Att ha NZ korkort spelar ingen roll nar det galler ansokan om permanent residency, men underlattar i all identification sa rekommenderar att oversatta era svenska sa snabbt ni kan.
Det var ratt slitigt nar vi forst kom hit, vi kom pa work&holiday-visum och jag saknade registrering som radiographer har, visste inte om jag ville jobba med det men nar jag upptackte hur pissiga lonerna ar inom outbildad yrken, var det bara att borja jobba pa registrering. Det var en tung period pa 8 manader med engelska tester, vantar pa besked, sedan behova gora CBA (competency based assessment = bullshit for att fa ut pengar fran alla som mojligtvis har den ekonomin att ge sig in i det gamet.) Jag behovde med andra ord bevisa i praktik och teori att jag var vardig fa strala dom nya zealandska invanarna... Ett mindre helvete pa normalt 3 manader (jag var sick of it kvickt och gjorde det pa 6 veckor, bara eller brista). Kostade oss ca 15000 svenska.
Sa det papperselande och gnetande vi halt pa med de senaste aren borjar antligen fa sitt slut and i cant wait, darav mitt growlande...
Yup Cambridge ar sweet, men tank pa att hela Waikato omrade har varit trask tidigare = kallt och fuktig klimat!!!! Det basta av NZ far ni nog om ni bosatter er i BOP (Bay of Plenty) eller Northland, sagolikt

Jag har min hast har och sambon ska borja plugga har sa vi stannar har ett tag till, men sedan kollar vi pa boende daromkring.
Sag bara till om jag kan vara till hjalp, vore roligt fa fler invandrare fran Svedala hit