F 650 GS - skillnad årsmodeller?!

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
S1000R, -2025
Funderar på att köpa dylik moppe att pendla på i sommar och höst. Inte så jättekul, men billig, stryktålig, plus att man istort sett får betalt för att försäkra den.. :3freak Som jag har förstått det så kom den 2000 och fick en lite annan maskin (med dubbeltändning till 2004.

Är det något annat man borde veta / någon speciell årsmodell man skall kolla efter eller undvika?! Kända fel?! Har kollat på F650.com men inte hittat något som beskriver årsmodellerna förutom just det med spisen.

Tacksam för lite input!

jomo skrev:
Funderar på att köpa dylik moppe att pendla på i sommar och höst. Inte så jättekul, men billig, stryktålig, plus att man istort sett får betalt för att försäkra den.. :3freak Som jag har förstått det så kom den 2000 och fick en lite annan maskin (med dubbeltändning till 2004.

Är det något annat man borde veta / någon speciell årsmodell man skall kolla efter eller undvika?! Kända fel?! Har kollat på F650.com men inte hittat något som beskriver årsmodellerna förutom just det med spisen.

Tacksam för lite input!

Hepp, har precis själv köpt en Dakar, och jag gjorde precis som du en ordentlig research innan mitt köp. Såvitt jag har förstått så är det inga större skillnader mellan årsmodellerna. De tidiga modellerna (00/01, bara enskilda hojar) hade problem med att de gick ryckigt på låga varv, och jag tror att BMW åtgärdade det kostnadsfritt.

Själv har jag en -02:a som går bra.
Många som testat 650n tycker att växellådan är klonkig, och kanske är det så. Då det här är min första hoj har jag inga referenser. Hursomhelst GÅR det att växla. Vill du komma undan billigare kan du kika på den äldre modellen av f650. Det finns gott om lågmilare dörute som du kan få för ca 30k. Tyvärr var de för låga för mig, så det blev en Dakar istället.

Last edited:
jomo skrev:
Tack för infon. Vet du vad det är för serviceintervaller, förresten?!

1000 mil, men de rekommenderar en liten årsservice (man får stämpel) om man kör mindre än 1000 mil/år. Årsservicen är inget krav, så den kan man göra själv. Byta bromsolja tex (jag vetefan hur man gör, men det kan jag nog lära mig på nåt sätt)

Varför måste man förresten byta bromsoljan varje år? BMW hävdar att det kommer in fukt i systemet. Stämmer detta verkligen?

Starstriker skrev:
1000 mil, men de rekommenderar en liten årsservice (man får stämpel) om man kör mindre än 1000 mil/år. Årsservicen är inget krav, så den kan man göra själv. Byta bromsolja tex (jag vetefan hur man gör, men det kan jag nog lära mig på nåt sätt)

Varför måste man förresten byta bromsoljan varje år? BMW hävdar att det kommer in fukt i systemet. Stämmer detta verkligen?

Måste man? Iofs har jag en 99:a men något sådant känner jag inte till att man måste göra....

Starstriker skrev:

Bromsvätska är hygroskopisk dvs, den suger åt sig fukt. Hur mycket fukt som tar sig in i bromssystemet vetefan, står den i ett torrt/varmt garage så skulle inte jag byta oftare än vartannat år (som jag gör nu på min hoj, c:a). Det är dock billigt, dot4-bromsvätska på biltema kostar 29:- och byta tar kanske 15-20 minuter, om ens det, både fram och bak. Som Robban_C säger, hejdarna är ju det viktigaste på hela hojen så det är dumt att snåla på dem.

Funker Vogt skrev:
Måste man? Iofs har jag en 99:a men något sådant känner jag inte till att man måste göra....

Nja, enligt lilla broschyeren jag fick med till hojen så är bromsoljan hydrofil, dvs den drar till sig vatten. Visst, så kanske det är, men jag hoppas verkligen att bromssystemet inte läcker (dvs ingenting läcker UT). Då ska det väl inte kunna läcka IN heller?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park