föstahjälpen kudde.

bamsefar

förvirrad???jag med
Gick med
5 May 2004
Hoj
cbr929-00a
tänkte kolla med er om ett förbands-kitt till mc. någon som vet vart man kan köpa sånt??tänkte ha det i kurtsen.vad behöver man i första hand..tacksam för tips,mvh bamse....(tänker inte stå utan sen när polaren klotat )

Köpte min från Touringbutiken i samband med lite annat jox. Känns som en vettig investering.

Köp inte apotekets första förband!!! Den innehåller massor av plåster och sårtvätt men inget riktigt tryckförband (mitellan funkar men i alla jag tycker att tryckförband är bättre). Till råga på allt är 195 kr lite mycket. Jag köpte mitt förstaförband på Lidl när de hade en kampanj i våras. Den kostade 1/3-del och innehåller allt jag vill ha utom andningsmasken. En andningsmask går att köpa löst på apoteket.

Kjell

Jag använder försvarets första förband.
Ändamålsenligt & gratis (för mig iallafall.) :tummenupp

Edit - Borde finnas snorbilligt på t.ex. ÖB annars.

Last edited:
War-psycho skrev:

Borde inte försvaret ha mängder av första förband som börjar bli för gamla, eller ändå bara ligger å skräpar? Det vore ju perfekt att skapa lite goodwill genom att skänka ut såna till hojåkare! Tex låta klubbarna få 2st per medlem, låta smc dela ut på sina träffar osv!

Hoztic skrev:
Borde inte försvaret ha mängder av första förband som börjar bli för gamla, eller ändå bara ligger å skräpar? Det vore ju perfekt att skapa lite goodwill genom att skänka ut såna till hojåkare! Tex låta klubbarna få 2st per medlem, låta smc dela ut på sina träffar osv!
Nja, så många gamla finns det nog inte.
Dom används flitigt vid övningar hela tiden, så det är mer en förbrukningsvara.
(Även om dom säkert har många i lager hela tiden.)
Men tanken är ju god.

War-psycho skrev:
Nja, så många gamla finns det nog inte.
Dom används flitigt vid övningar hela tiden, så det är mer en förbrukningsvara.
(Även om dom säkert har många i lager hela tiden.)
Men tanken är ju god.

Jo, på den tiden jag var med i hemvärnet gjorde vi ju av med 2-5/pers vid varenda övning! Så det är sant, det går åt en del...
Å andra sidan, vi hade en övning som gick ut på att 14 pers skulle göra av med 16 000 skott som hade blivit gamla å skulle skjutas upp! :rock

Edit: Jag var tämligen skittrött på att banda KSP58 efter den övningen :gnissla

War-psycho skrev:

Samma här.
Och jag brukar dela ut ett till alla jag känner.
Ren omtanke.

Har man som jag en fireblade med bagagelucka ryms en hel del.
Ni som valt hojar utan såna praktiska finesser tejpar fast det med silvertejp på insidan av kåpan på nåt smart ställe, men ändå lättåtkomligt.

Mycket kan man nog plocka ihop själv, eller fixa av (rena) lakan mm. Alt köp en billig kudde från Biltema el dyl. Viktigast i övrigt skulle jag nog tycka är skyddshandskar samt en bra andningsmask åt dig som hjälpare. Laerdals pocketmask, med backventil, är i särklass bäst, men tar lite plats.

"Plåster för små sår"? I en förstahjälpenkudde att ha med i fordon? :va

Små sår skiter man i och fixar när man kommer hem eller låter sjukhusfolket ta hand om. Förstahjälpenkudden är till för att fixa sånt man dör av om inget görs omedelbums. Manikyrsetet kan man lämna hemma. Jisses.

Nä, försvarets första förband. Fastsatt någonstans där det är lätt att komma åt om någon annan behöver det och där det syns om man själv skulle behöva det.

Gå en HLR-kurs och läs ambulans sticky-tråd i forumet.

Mvh,
/Fredrik

Kjelle skrev:
Mycket kan man nog plocka ihop själv, eller fixa av (rena) lakan mm. Alt köp en billig kudde från Biltema el dyl. Viktigast i övrigt skulle jag nog tycka är skyddshandskar samt en bra andningsmask åt dig som hjälpare. Laerdals pocketmask, med backventil, är i särklass bäst, men tar lite plats.
hur ofta skulle du vilja påstå¨att det är blod och eller spyor i munnen på trafikskadade? är inte tryckförband det som skulle rädda mest liv? fast jag förstår hur du tänker, man ska inte riskera sitt eget liv (eller hälsa) för att rädda någon annans. och tryckförband kan man göra av vad som helst. Jag får skaffa en facemask så man att man även vågar ge mun mot mun till dig.. ;)

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda